کد خبر: ۷۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 04
شفا آنلاین>سلامت>طوفان دوهفته‌ گذشته تهران و حوادث ناشي از آن به اشکال گوناگون در رسانه‌ها منعکس شده‌است. تخريب‌ها، قربانيان و مشکلات اين افراد و به ويژه ناپديدشد‌هاي طوفان و سيل سوژه اين روزهاي بسياري از رسانه‌ها بوده و هست.
به گزارش شفا آنلاین، در اين ميان شايد براي بسياري از پايتخت‌نشينان تصويري که از اين طوفان باقي‌مانده است همراه با پديده‌اي است که در سال‌هاي گذشته و بادهاي شديد دهه‌هاي اخير چندان به چشم نمي‌خورد.

وجود ريزگردها در طوفان اخير پايتخت، نگراني‌هايي را براي فعالان محيط زيست و مسئولان حوزه سلامت داشته‌است.

 تا چندي پيش اين ريزگردها به عنوان مهمان ناخوانده مردم در مناطق غربي کشور و برگرفته از خشک‌شدن تالاب‌ها و نابودي بستر رودخانه‌ها معرفي مي‌شدند، اما روز گذشته رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با، با اشاره به اين که آلودگي و ريزگردهاي شهر تهران هنگام طوفان و وزش بادهاي شديد منشا درون منطقه‌اي دارد، اظهار کرد:« منشا اين ريزگردها را بايد درون، حاشيه و بيرون از شهر تهران جست‌وجو کرد. بدون شک گام ابتدايي در مهار اين ريزگردها، کنترل منشا داخلي است و يکي از اين موارد، گودال هاي منطقه ?? است.»

اگر به ياد داشته‌باشيد، دو ماه پيش بود که بهارستان‌نشينان براي مقابله با عواقب و آثار ريزگردها فراکسيون «مقابله با ريزگردها» را تشکيل دادند و به سيدحسين دهدشتي، نماينده مردم شهرستان آبادان در مجلس شوراي اسلامي و سخنگوي اين فراکسيون درباب علت تشکيل اين فراکسيون گفت:«با توجه به اينکه در حاضر 23 استان کشور درگير معضل ريزگردها هستند و روز به روز بر اين تعداد افزوده‌مي‌شود، جمعي از نمايندگان تصميم گرفتند که با هم افزايي و مشارکت جمعي، در راستاي رفع اين معضل زيست محيطي و رفع موانع قانوني گام بردارند.»

با توجه به آثاري که در طوفان دو هفته گذشته شاهد بوديم، احتمالا استان بعدي که درگير اين پديده مي‌شود، تهران است با اين تفاوت که اين پديده در کنار آلودگي هوا و آلودگي‌هاي زيست محيطي ديگر پتانسيل تبديل شدن به بحران در پايتخت را دارد.

در اين ميان عباس پاپي‌زاده، رئيس فراکسيون مذکور در اين زمينه، به برنامه‌ريزي براي هر منطقه از کشور که با چنين پديده‌اي روبرو شود، اشاره کرد و گفت:«حال که ريزگردها پايتخت را تهديد مي‌کند، پيگيري از سوي نهادهاي مختلف انجام مي‌گيرد و ما هم پيگير مشکلات و رفع اين معضل زيست محيطي در هر منطقه هستيم.»

البته درباره ميزان آسيب‌هايي که ريزگردها به سلامت جامعه وارد مي‌کند، نظرات گوناگوني وجود دارد، در اين راستا عابد فتاحي، عضو کميسيون بهداشت مجلس درباره مشکلات اين آلودگي تصريح کرد:« اين ريزگردها عاملي براي مشکلات ريوي و تشديد آن است.

مشکلات تنفسي و آسيب‌هايي که به مردم وارد مي‌شود بسيار نگران کننده است. اين ريزگردها آسيب‌هاي اساسي براي چشم، دستگاه تنفسي و پوست دارد.»

علاوه بر اين، مسعود پزشکيان، عضو کميسيون بهداشت مجلس گفت:«اگر در اثر بي‌احترامي به طبيعت، پديده ريزگردها گسترش پيدا کند چنانچه مي‌بينيم آثار آن به پايتخت هم رسيده‌است، بيماري‌هاي قلبي، ريوي و انواع و اقسام مشکلات چشمي و تنفسي و حتي ممکن است سرطان‌ها به تبع آن بروز کند.»

عضو فراکسيون محيط زيست مجلس در ادامه با بيان اينکه ترديدي نيست که حفظ محيط زيست و عدم تخريب منابع طبيعي بهترين راهکار براي جلوگيري از وقوع بحران هاي طبيعي به ويژه ريزگردهاست گفت:« اين کار به مراتب موثرتر و کم هزينه تر از روش‌هاي مقابله و مهار اين بحران است.

منتها اين امر به يک عزم ملي و مشارکت همگاني نيازمند است. چراکه يک يا چند نهاد و دستگاه دولتي و نظارتي قادر به حفاظت از منابع ارزشمند طبيعي نيستند و بايد يک يک شهروندان در اين راستا همکاري کنند و ترديدي نيست که نقش آموزش و فرهنگسازي در اين زمينه نقشي بي بديل و انکارناشدني خواهد بود.»

وي با بيان اينکه هنوز آمار دقيق و کارشناسي شده در مورد ميزان بيماري‌هاي ناشي از پديده ريزگردها نداريم، تصريح کرد:«البته اين موضوع تنها به وزارت بهداشت مربوط نمي شود. وزارت بهداشت تنها براي حفظ سلامت جامعه مي تواند اطلاع رساني کند همانطور که رسانه ها نيز اين نقش را بر عهده دارند. وزارت جهاد کشاورزي بيشتر از همه مسئول است چون سيستم آب و خاک و جنگل دارد از بين مي رود. پس در اين زمينه بايد همه از شهرداري تا وزارت جهادکشاورزي و وزارت بهداشت همکاري کنند.»

البته علي محمد احمدي، نماينده دهلران در اين زمينه معتقد است:« پديده‌ريزگردها در بسياري مناطق کشور، زيان‌هاي قابل‌توجهي به ذخاير گياهي و به ويژه درختان بلوط زاگرس وارد کرده‌است و ما توقعمان از دولت اين بوده و هست که اين موضوع را به جد و پيشگيرانه مديريت کند. اما متأسفانه اين قصور ديده مي‌شود.»

با توجه به اينکه در اظهارات همه اين نمايندگان تاکيد شده‌است که براي رهايي و نجات از اين پديده بايد نهادهاي مختلف همراهي کنند بنابراين چشم ما همچنان خيره به دستان اين سازمان‌هاست.

البته يک راه ديگر هم باقي مي‌ماند و آن هم همان است که هم پزشکيان و هم فعالان حوزه محيط زيست از جمله محمد درويش، مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست نيز بر آن تاکيد کرد:« با آگاه‌سازي مردم و جذب مشارکت‌هاي آنها و البته همراهي وزارت جهادکشاورزي و شهرداري‌ها براي جلوگيري از ساختمان سازي‌هاي غير مجاز و آسيب‌رسان به طبيعت پيش از گسترش بيشتر اين ريزگردها، مي‌توانيم برنامه مناسبي را در راستاي کاهش اين پديده به اجرا در آوريم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: