کد خبر: ۷۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفا آنلاین>بیمه و بانک>اگرچه واکنش ترکیه به توافق ایران مثبت بود، اما از اینکه ایران بعنوان یک قدرت در منطقه ظهور کند، خوشحال نخواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از یو اس نیوز، خیلی دورتر از صحنه وین جایی که خبرنگاران مشغول عکس برداری از یک توافق تاریخی بودند، کشورهای دیگر منطقه، شرکای تجاری و رقبای تجاری ایران احساسات متفاوتی به توافق داشتند.

عربستان رقیب اصلی ایران در حوزه خلیج فارس، به طور جدی و قابل درکی از این توافق ناراضی است. اما احساس رقیب دیرینه و قدرتمند ایران یعنی ترکیه به این توافق چیست؟

رهبران ترکیه در بیانیه های رسمی در انتخاب لغات برای ارزیابی توافق ایران دقت زیادی به خرج دادند. اگر بیانیه های ترکیه موشکافی نشود همه فکر می کنند این کشور چقدر از توافق حاصل شده خرسند است.

ترکیه در حالی که تلاش می کرد به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلار با همسایه شرقی خود برسد، تاثیرات منفی تحریم ایران را احساس کرد.

با اینحال با برداشته شدن تحریم (حتی با وجود اینکه ترکیه یکی از کشورهایی است که منفعت اقتصادی در گرو توافق دارد) سخت است باور کنیم از تبدیل ایران به یک قدرت و فعال در صحنه بین المللی راضی باشد.

اولین واکنش مقامات ترک به توافق ۱۴ ژوئیه وین از زبان وزیر خارجه این کشور ابراز شد که به وضوح نشان از ناراحتی ترکیه از پدیدار شدن ایران و فعالیت سیاسی آن در جهان دارد.

چاووش اغلو در کنفرانس مطبوعاتی خود با مضمون استقبال از توافق ایران گفت: "این مساله را نیز باید مورد تاکید قرار دهم که لازم است ایران سیاست خود در قبال سوریه، عراق و یمن را بازبینی کند. ایران باید یک نقش سازنده در این زمینه ایفا کند."

وی در ادامه واکنش خود افزود :"ایران و ترکیه در کنار هم از خلیج فارس و دریای مدیترانه کشیده شده اند و تقویت ایران با غرب باعث تضعیف بیشتر ترکیه در منطقه می شود."

درام ایران برای ترکیه یک طرف ماجرا است. در طرف دیگر درام غربی قرار دارد. یونان با اتحادیه اروپا پیمان بست جایی که ترکیه کاندیدای ورود به آن است و مشکلات ناتمامی برای ملحق شدن به آن دارد. در این لحظه یورو و یونان حفظ شد اما اروپای متحد از نظر سیاسی و اقتصادی به شدت و شاید در حد کشنده ای آسیب دیده است که خبر خوبی برای ترکیه نیست.

ترکیه در حال حاضر در فکر فرو رفته و در بین دو پرانتز ژئوپلتیکی ایران و یونان قرار داد.

اخبار بانک
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: