کد خبر: ۶۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 11
وزير اقتصاد خبر داد:
شفاآنلاین:اقتصاد>بیمه و بانک>وزير امور اقتصادي و دارايي از برنامه دولت براي اختصاص يک فصل ويژه در برنامه ششم توسعه به منظور ارتقاي جايگاه و توسعه صنعت بيمه با اتکاء به مشارکت بخش خصوصي خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین : علي طيب نيا طي سخناني در جلسه "طرح مسائل و مشکلات مربوط به صنعت بيمه" در محل وزارت اقتصاد، اظهار داشت: سياست هاي اصل 44 قانون اساسي فضاي مناسبي را براي توسعه و ارتقاي کارآيي صنعت بيمه کشور از طريق خصوصي سازي آن فراهم آورده است.
وي با بيان اينکه دولت اعتقاد جدي به توسعه صنعت بيمه از طريق مشارکت فعال بخش خصوصي دارد، افزود: در همين راستا، دولت خودش را ملزم به تهيه شرايط و لوازم اين توسعه مي داند.
طيب نيا ادامه داد: خوشبختانه امروز جايگاه صنعت بيمه به خوبي در کشور تثبيت شده است که اين امر را مي توان از توجه جدي برنامه ششم توسعه به اين صنعت دريافت.
وي گفت: نگاه ما به برنامه ششم توسعه اين است که اين برنامه نبايد مثل برنامه هاي پيشين، صرفا مجموعه قوانيني باشد که براي اصلاح قوانين دائمي تهيه شده اند، زيرا اگر شما دقت کنيد، در تمامي برنامه هاي توسعه تا کنون، يکسري احکام، به طور مداوم تکرار مي شوند، در حالي که جايگاه واقعي آنها، قوانين مادر کشور است.
وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: در حال حاضر تيمي در سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال کار روي اين موضوع است که ما احکام دائمي موجود در قوانين برنامه را شناسايي و مشخص کنيم و سپس آنها را در قالب يک قانون جداگانه به تصويب برسانيم.
طيب نيا با بيان اينکه بناي دولت بر اين است که يک فصل ويژه و جايگاه خاص در برنامه ششم، براي توسعه و ارتقاي جايگاه صنعت بيمه در نظر بگيرد، افزود: در ارتباط با توسعه صنعت بيمه نيز ما بايد بدانيم در بلند مدت به کجا مي خواهيم برسيم و در افق پنج ساله برنامه ششم، اهداف، برنامه ها و اقدامات مورد نظر براي رسيدن به اين برنامه ها چيست؟
وي افزود: مجموعه اين مطالب بايد در قالب يک برنامه منسجم تنظيم و آن بخش که نيازمند مجوز مجلس است نيز در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود.
طيب نيا گفت: بنابراين در وهله اول، بايد برنامه توسعه صنعت بيمه، در يک افق پنج ساله تهيه و بخش احکامش نيز در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي خطاب به مديران شرکت هاي بيمه اي حاضر در جلسه يادآور شد: اين، کاري است که از قبل شروع شده و انتظارمان هم اين است که با مشارکت شما به عنوان فعالان اصلي صنعت بيمه، بتوانيم برنامه توسعه صنعت بيمه را در فرآيندي کاملا مشارکتي تنظيم کنيم.
طيب نيا تاکيد کرد: بيمه ايران بايد به سمت انجام فعاليت هايي برود که شرکت هاي ديگر بيمه اي، انگيزه ورود به آن را ندارند، چرا که ما در برخي حوزه ها عملا پوشش بيمه اي نداريم و در حقيقت بيمه ايران بايد مکمل ديگر بيمه ها و نه رقيب آنها باشد.
وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين با تاييد دغدغه هاي برخي شرکت هاي بيمه اي بخش خصوصي مبني بر رفع تبعيض بين آنها با بخش دولتي، اظهارداشت: ما معتقديم که نه تنها بايد اين تبعيض برطرف شود، بلکه بايد ترجيحاتي به نفع بخش خصوصي نيز وجود داشته باشد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص عدم افزايش نرخ حق بيمه ها در سال 1394 گفت: با توجه به اينکه جهت گيري اصلي دولت، فعلا، کاهش نرخ تورم است و در اين زمينه توفيقات خوبي هم به دست آمده است، و در چنين شرايطي، هرگونه افزايش نرخ رسمي از سوي دولت، ولو بسيار هم منطقي، علامتي به مردم براي تعيين شاخص تورم مي دهد، موضع دولت اين بود که نرخ حق بيمه ها افزايش نيابد.
طيب نيا تصريح کرد: در عين حال دولت اعتقادي به تعيين قيمت تثبيتي ندارد و در حال فراهم آوري تمهيدات براي حرکت به سمت و سويي است که تعيين نرخ بيمه از طريق ساز و کار و روش هاي معمول اين صنعت انجام پذيرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: