کد خبر: ۶۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۴ - 2015July 10
شفا آنلاین>بیمه و بانک> هزاران صادرکننده هندی بخاطر آزادی تجارت ایران و هند دوره سه ساله رو به رشدی داشتند. در این دوره، صادرات هند به ایران بیش از دو برابر و بالغ بر 5 میلیارد دلار بود که این امر به کم کردن کسری تجاری هند کمک شایانی کرد.
به گزارش شفا آنلاین، ممکن است در حال حاضر هند بعنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا به نفع رقبای اروپایی و آمریکایی بازار ایران را ببازد از طرفی اخیراً هم به دلیل رکود تجارت جهانی ۲۰ درصد از صادرات هند کاهش یافته است.

رقبای دوستی دیرینه ایران و هند با همکارای روسیه و ونزوئلا وعده تقویت تجارت در دراز مدت را داده اند. برای کسانی که خریدار نفت بودند و یا بانک هایی که به دلیل تاخیر در پرداخت های حاصل از تحریم سود می بردند، در کوتاه مدت شرایط دردناکی بوجود می آید.
نماینده صادرکنندگان هند اخیراً با وزیر امور مالی این کشور برای کسب حمایت در کنار آمدن با رقبای جدید در رقابت بر سر بازار ایران دیدار کرد.

رفع تحریم های ایران تاثیر معکوسی بر بخصوص کالاهای غیر کشاورزی هندی دارد با اینحال میلیون ها کشاورز هندی نیز از کنار رفتن ابرهای تیره تحریم از آسمان ایران خریدار برنج باسماتی، کنجاله سویا، شکر، جو و گوشت لطمه می خورند.

صادرکنندگان هند می گویند شرکت های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی که روزی بر بازار ایران مسلط بودند با طیفی از محصولات از لباس تا خودرو از راه می رسند و پروژه های بزرگی مثل متروی به تعویق افتاده تهران را از آن خود می کنند.

ایرانی ها از قدیم جنس های اروپایی را می پسندیدند و با ضعف یورو رقابت برای هند سخت تر هم می شود.

وزارت نفت هند هم از احتمال واگذاری پروژه میدان نفتی بزرگ فرزاد B به اروپایی ها که می توانند فناوری لازم را تامین کرده و میلیاردها دلار برای زیرساخت های ایران عضو اوپک به همراه داشته باشد نگران هستند.

پالایشگاه های هند چهارمین مصرف کننده نفت جهان و خریدار بزرگ نفت ایران بعد از چین خواستار بهبود شرایط معاملات نفت خام برای افزایش واردات خود است که در دوره ژانویه تا ژوئن، ۲۳ درصد کاهش داشت.

در عین حال مقامات وزارت تجارت هند می گویند تقویت اقتصادی ایران بعد از تحریم می تواند فرصت هایی برای شرکت های دارویی، IT و تولید کالاهای مصرفی هند در بر داشته باشد.

بطور مثال در ماه مه این دو کشور قراردادی برای توسعه بندر چابهار امضا کردند تا راه جدیدی برای تجارت به مرکز آسیا باز شود. ممکن است فرصت های صادرات زمینه های مهندسی از دست برود اما امکان باز شدن درهای دیگری در تجارت ایران و هند بعد از کنار زدن تحریم ها وجود دارد.

اخبار بانک
برچسب ها: هند ، خریدار نفت ، حمایت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: