کد خبر: ۶۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 20
شفاآنلاین _بانک وبیمه>موسسات مالی>وزير اقتصاد و دارايي از ورشکستگي برخي موسسات مالي و اعتباري در ماه‌هاي اخير خبر داد و به مردم توصيه کرد تا براي دريافت سود بيشتر به موسسات مالي و اعتباري غير مجاز اعتماد نکنند.

به گزارش شفاآنلاین ،«علي طيب نيا» در حاشيه همايش همدلي و همزباني دولت و بخش خصوصي در جمع خبرنگاران گفت: هر موسسه مالي و اعتباري که قرار باشد به مردم خدمات رساني کند، بايد از صلاحيت و توانايي مالي لازم برخوردار بوده و مجوزهاي لازم را از بانک مرکزي دريافت کند، ضمن اينکه بايد تحت نظارت بانک مرکزي کار کند، اين در شرايطي است که هم اکنون بانک مرکزي بر ساماندهي موسسات مالي و اعتباري تمرکز ويژه اي کرده و ساير قوا از جمله قوه قضائيه نيز قول همکاري داده اند.

وي از پلمب چند موسسه مالي و اعتباري غير مجاز خبر داد و افزود: براي اين موسسات در قوه قضائيه پرونده تشکيل شده و تصور مي شود با اقدامات موثري که در رابطه با ساماندهي اين موسسات در حال اجرا است، تمامي موسسات مالي و اعتباري مجبور به تمکين از ضوابط بانک مرکزي هستند.

وي تصريح کرد: از مردم درخواست مي‌شود براي کسب سود بيشتر به اين موسسات مراجعه نکنند، چراکه اگر اتفاقي براي منابع مالي شان بيفتد، دولت و بانک مرکزي هيچ گونه تضميني براي احياي منابع مالي آنها نخواهد داشت.

وي ادامه داد: در ماه‌هاي اخير شاهد ورشکستگي برخي موسسات مالي و اعتباري بوديم که اين موضوع باعث شد تا اصل منابع مالي مردم دچار ضرر و زيان شود، چراکه وقتي موسسه‌اي فاقد مجوزهاي بانک مرکزي و دولت است، اصل دارايي مردم تضمين نمي‌شود و بنابراين از مردم تقاضا داريم در موسسات مالي و اعتباري و بانک‌هاي مجاز سرمايه گذاري کنند.

وي گفت: نرخ سود موسسات مالي و اعتباري مجاز و بانک‌ها از نرخ تورم به نحو معناداري بالاتر است و اين اولين بار در تاريخ اقتصاد ايران است که سود بانکي بالاتر از نرخ تورم است و بنابراين مردم پاداش لازم را از سرمايه گذاري در موسسات مالي و اعتباري و بانک‌ها دريافت مي کنند، ضمن اينکه ريسک سرمايه گذاري در اين بخش نيز صفر است.

وي در مورد تاثير مذاکرات هسته‌اي بر اقتصاد ايران خاطرنشان کرد: وضعيت در مذاکرات وضعيت مناسبي است و عملکرد موفقي که طي يک سال گذشته دولت در زمينه کاهش تورم و رشد اقتصادي داشته، بسيار مثبت است و اين امر مذاکره کنندگان را مجبور به ايفاي حقوق ملت ايران مي کند، ضمن اينکه آنها چاره اي جز موافقت ندارند.

وي افزود: شرايط در اين رابطه بسيار مناسب است و به نظر مي رسد روزهاي خوبي براي اقتصاد ايران در راه است. وي درباره حذف تدريجي يارانه ثروتمندان گفت: افرادي که به حذف يارانه خود اعتراض دارند، مي‌توانند اعتراضات خود را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي ارائه دهند و به طور قطع اجازه نخواهيم داد حقي از کسي ضايع شود و به وضعيت معترضان رسيدگي خواهيم کرد. وي با تاکيد بر اينکه حذف يارانه افراد پردرآمد برعهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي است، افزود: قرار است با دقت کامل عمليات حذف افراد ثروتمند از فهرست يارانه بگيران صورت بگيرد و البته اطلاعات تکميلي در مورد نحوه حذف يارانه پردرآمدها را مي توان از وزير کار دريافت کرد.

وي در مورد وضعيت فعلي بورس خاطرنشان کرد: نوسانات بورس عمدتا نتيجه هيجاني برخي اشخاص حقيقي است، اين در شرايطي است که بازار سرمايه در مدت اخير شاهد اتفاقات مثبتي بوده و در حوزه سياست‌هاي پولي نيز تصميمات مناسبي اتخاذ شده است.

به گفته وي، نرخ سود سپرده و تسهيلات بانکي کاهش پيدا کرده و اين نرخ‌ها در موعدهاي سه ماهه مجدد بازبيني مي شود.

وي خاطرنشان کرد: من به شرايط آينده اقتصاد ايران خوشبين بوده و البته به دقت مسائل مرتبط با تورم و رشد اقتصادي را پيگيري مي کنم.

وي گفت: از ۳۴۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات ارائه شده از سوي بانک‌ها، ۶۰ درصد مربوط به استمهال است، ضمن اينکه دولت ۹۰ هزار ميليارد تومان به بانک‌ها بدهکار است.
 
بورس نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: