کد خبر: ۶۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 19
شفاآنلاین _بانک وبیمه>اجتماعی>بانک قرض الحسنه مهر ایران به زودی از سهامی خاص به عام تغییر چهره خواهد داد.
به گزارش شفاآنلاین ،سالیان متمادی است که سنت پسندیده قرض الحسنه به شکلی خود جوش و مردمی ، میان مردم ایران زمین رایج شده و در حال حاضر نیز وام قرض الحسنه ، یکی از پر درخواست ترین تسهیلات مورد نظر مشتریان نظام بانکی به شمار می رود.


البته بانک های کشور نیز طبق تکلیف ، بخشی از منابع خود را هر ساله و در قالب پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به آنها اختصاص می دهند.


غیر قابل انکار است که در طول سالیان اخیر ، تفاضا برای دریافت این دست تسهیلات از بانک ها به مراتب رو به فزونی گذارده و همین امر هم شاید سبب ساز این شده که صفوف متراکم متقاضیان برای دریافت این نوع تسهیلات ، بیش از پیش در مقابل شعب بانک ها به چشم بخورد.


عمده متقاضیان این نوع وام از اقشار فقیر و متوسط جامعه یا جوانان در آستانه ازدواج هستند که بر همین اساس ، شبکه بانکی می کوشد ، از بخش های مختلف اعتبار لازم را فراهم سازد.


در این راستا ، یکی از بانک هایی که به صورت تخصصی در راستای ارایه تسهیلات قرض الحسنه در شبکه بانکی کشور دم و بازدم می کند بانک " قرض الحسنه مهر ایران " است.


بانکی که با سرمایه اولیه 15 هزار میلیارد ریال و با مشارکت بانک های دولتی در سال 1386 راه اندازی و با توزیع شعب خود در سراسر کشور ، فعالیت جدی خود را کلید زده است .


در حال حاضر 532 شعبه فعال در سراسر کشور دارد. و تعداد نیروهای آن 2750 نفر می باشد.
*میزان تسهیلات قرض الحسنه ارایه شده این بانک در سال گذشته چه مقدار بوده است؟
صد در صد منابع این بانک در سال گذشته به قرض الحسنه تخصیص یافته که از جمله می توان به ارایه 128.700 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اشاره داشت.
البته با توجه به این که ما بیشتر از سقف مجاز ، تسهیلات پرداخت کرده ایم ، امسال هم برای افزایش خدمات دهی ، یک بازاریابی منسجم را سر لوحه کار این بانک قرار داده ایم تا بتوان منابع مورد نیاز را جذب کرده و در راستای هدف اصلی که همانا ، ارائه تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه است ، فعال تر عمل کنیم.


*برای دستیابی به هدف مورد نظر چه برنامه هایی در دستور کار است ؟
قرار شده است که در سال جاری به جای کاهش اعطای تسهیلات برای رسیدن به تعادل بین منابع و مصارف ، تلاش برای افزایش منابع را در دستور کار قرار دهیم تا نه تنها ارایه تسهیلات کاهش نیابد، بلکه شاهد رشد در اعطای آن باشیم.
بنابراین تسهیلات حمایتی بانک قرض الحسنه مهر ایران در سالجاری افزایش خواهد یافت . برنامه این است که با سازمان های مختلف ، وارد مذاکره شویم تا از محل وجوه اداره شده ، تسهیلات حمایتی خود را به کارکنان سازمان ها ، ارایه کنیم و از سوی دیگر با افزایش منابع ، متقاضیانی که به شعب مان وارد می شوند پاسخی مناسب دریافت کنند.


*یکی از انتظارات مهم مشتریان از بانک قرض الحسنه مهر ایران دریافت تسهیلات به موقع قرض الحسنه بوده که با توجه به میزان مراجعات بسیار به نظر می رسد ، دریافت تسهیلات زمان براست برای جلوگیری از آن چه تدابیری اندیشیده شده است ؟
استقبال مردم ، فرصت خدمتگذاری بیش تری را برای ما فراهم کرده تا تلاش کنیم منابع بیش تری را جذب کنیم که در صورت موفقیت درجذب منابع بیشتر ، امکان ارائه تسهیلات بیشتر و پاسخگویی بهتر نیز مهیا می شود.


*ازقرارمعلوم صد درصد منابع جذب شده بانک قرض الحسنه به ارایه تسهیلات اختصاص یافته ، میزان منابع جذب شده سال گذشته چه مقدار بوده است ؟
سقف کلی منابع در سال گذشته با رشد 40 درصدی 35 هزار میلیارد ریال بوده است .


همه این مقدار در قالب ارایه وام پرداخت شده است ؟
بله ،البته باید توجه داشت که این تسهیلات گردشی بوده و به طور مرتب از محل اقساط وصولی باز هم تسهیلات داده می شود ، ضمن اینکه امسال هم رشد مناسبی حدود 8 درصد در جذب منابع داشته ایم و امکان حفظ و ارتقای ارائه تسهیلات وجود دارد.


این مقدار رشد مربوط به سال 93 در قیاس با 92 بوده است ؟
خیر، دو ماه نخست سال 94 در قیاس با پایان سال 93 ، منابع ما 8 درصد افزایش پیدا کرده است .


در حال حاضر سرمایه بانک چقدر است؟
سرمایه بانک 15 هزار میلیارد ریال می باشد که نیمی از آن توسط سهامداران واریز و الباقی در تعهد آنها می باشد.


از آنجایی که بانک قرض الحسنه مهر ایران ، یک بانک در حال توسعه بوده ، آیا افزایش شعب هم خواهید داشت، هر چند که به نظر میرسد تعداد شعب این بانک در سراسر کشور 540 شعبه است ؟
ما به جز موارد خیلی خاص تمایلی به افزایش شبکه شعب نداریم ، بیش ترین تمرکز ما روی بانکداری مجازی خواهد بود ، استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک ، افزایش دستگاه های ATM ، توسعه دستگاههای پوز ، بانکداری اینترنتی ، تلفنبانک و موبایل بنکینگ از الویت های کاری ما خواهد بود.

*پس در آینده نزدیک باید منتظر ارایه ابزارهای نوین از ناحیه بانک قرض الحسنه بود ؟
در حال حاضر بانک قرض الحسنه همه ابزارهای نوین را داراست ، ولی باید کیفیت آنها را ارتقا داد.


*با توجه به صحبت قبلی که با جنابعالی در رابطه با تامین سرمایه به مذاکره با سهام داران اصلی بانک اشاره شده تا مابقی سرمایه تادیه بشود، آیا این رخداد در آینده نزدیک محقق می شود؟
بله امیدواریم تا تاریخ مجمع سرمایه بانک کامل شود.


*تاریخ مجمع بانک قرض الحسنه چه زمانی است؟
تا پایان تیرماه، باید مجمع برگزار شود که مقدمات آن در حال آماده شدن می باشد.


*به نظر شما کاهش نرخ سود بانکی، آیا به سیستم بانکی کمک خواهد کرد؟
بانک قرض الحسنه خوشبختانه درگیر این موضوعات نیست، نه سود سپرده و نه سود تسهیلات. اما قطع به یقین با کاهش نرخ تورم، انتظاراتی در رابطه با کاهش هزینه های تامین تسهیلات هم وجود دارد.
تامین تسهیلات با سود پایین تر نیازمند این است که بانکها بتوانند یک حاشیه سودی را به نسبت جذب سپرده و تسهیلات خود داشته باشند که منطقی ترین روش همینی بود که در حال حاضر عملیاتی شده و امیدواریم که در پروسه ی زمانی این موضوع، بتواند یک فضای بهتری را برای سپرده گذاران و استفاده کنندگان از تسهیلات بانکی فراهم کند.



*با توجه به اینکه بخشی از بانکهای فعال کشور تسهیلاتی در قالب قرض الحسنه جذب میکنند اما به نظر میرسد که این تسهیلات قرض الحسنه بانک ها به حوزه ی قرض الحسنه اختصاص پیدا نمی کند و بانکها هم بابت آن سودی به سپرده گذار پرداخت نمی کنند، آیا بهتر نیست که تسهیلات قرض الحسنه در بانک قرض الحسنه تجمیع شود؟
این شرایط چند سال پیش ممکن بود ولی با پیگیری های بانک مرکزی، بانکها مکلف شده اند که منابع قرض الحسنه ، فقط در مسیر قرض الحسنه پرداخت شود.
حتی برخی از بانک ها بالاتر از منابع موجود قرض الحسنه خود را به این بخش تسهیلات پرداخت کرده اند که از جمله می توان به پرداخت تسهیلات ازدواج با هدف پاسخگویی به تقاضاهای موجود اشاره داشت.
بنابراین، منابع قرض الحسنه سیستم بانکی امروزه صرف تسهیلات قرض الحسنه می شود و این انتقاد دیگر واقعا وارد نیست و بانک قرض الحسنه نیز به عنوان یک بانک تخصصی، وظیفه دارد که این منابع را جذب کرده و طبق مجوز بانک مرکزی، حتی بالاتر از سقف سایر بانکها، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کند.


باتوجه به حضور جدی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در شبکه مالی کشور،از نظر جنابعالی حضور موسسات چه صدماتی به نظام بانکی کشور وارد می سازند؟
یکی از ویژگی های سیستم بانکی اعتماد مردم به شبکه بانکی می باشد، در صورت وجود اعتماد، مردم منابع خود را به بانکها می سپارند و مطمئن هستند پول آنها دچار مشکل نمی شود، بنابراین هر اقدامی که این اعتماد را از بین ببرد مشکل ساز خواهد شد و اگر کسی هم به صورت غیر مجاز فعالیتی دارد با تمهیدات بانک مرکزی در حوزه ی نظارتی بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.


*با توجه به رقابت چشمگیر بانکها برای افزایش تعداد شعب، به نظر جنابعالی، آیا در شرایط کنونی ضرورت جمع آوری شعب غیر سودده احساس نمی شود؟
در حال حاضر مدیریت بانک قرض الحسنه هم به این نتیجه رسیده که افزایش شعب فیزیکی مطلوبیتی نداشته و تمرکزها باید روی بانکداری مجازی،الکترونیک،اینترنت بانک،موبایل بانک قرار گیرد.
البته استفاده از این ابزارها، هزینه های حفظ شعبه و پرسنل را هم نخواهد داشت و هر بانکی متناسب با توانمندی و سیاست کاری که دارد میتواند در این خصوص برنامه ریزی مناسبی را داشته باشد. ضمن اینکه بانک مرکزی محدودیت های خاصی را برای توسعه شعب قرارداده است.


*ظاهرا باید بیست درصد شعب بانک ها جمع آوری شود؟
به غیر از آن ، افتتاح شعبه منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد، در غیر اینصورت ریسک افتتاح شعبه بدون مجوز بانک مرکزی، متوجه مسئولین امر خواهد بود در حال حاضر شاهد هستیم، بانکهای بزرگ بیشتر دنبال تعدیل تعداد شعب و کیفی تر کردن فعالیت شان در شعب هستند و کمتر به گسترش فعالیت در بحث شعبه داری و افزایش شعب تحت پوشش هستند.
 
اخبار بانک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: