کد خبر: ۶۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 13
شفاآنلاین -بانک وبیمه>اجتماعی>تورم یکی از اجزای تعیین کننده نرخ سود است، ولی از آنجایی که سود بانکی نیزمی‌تواند تاثیرات زیادی بر نرخ تورم بجای گذارد، به همین دلیل نرخ سود همواره یکی از موانع سیاست‌گذاری است که به موجب آن پس‌انداز تقویت شده و مصرف تضعیف می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین ،تورم یکی از اجزای تعیین کننده نرخ سود است، ولی خود سود بانکی هم می‌تواند تاثیرات زیادی بر نرخ تورم بجای بگذارد. به همین علت نرخ سود همواره یکی از موانع سیاست‌گذاری است که به موجب آن پس‌انداز تقویت شده و مصرف تضعیف می‌شود تا از این راه گره ای در مقابل تورم‌های رو به افزایش می باشد. می‌توان اینطور بیان کرد که تعیین نرخ سود نیازمند تحلیل معادلات همزمان پیچیده‌ای است که صرفا با دید  یک معادله و یک مجهول نمی‌توانیم پاسخی برای آن یافت و اگر خطایی در محاسبات صورت بگیرد به اشتباهات غیر‌قابل جبرانی در زمینه سیاست‌گذاری منجر می شویم.

تاثیرات منفی افزایش سود بانکی

افزایش نرخ سود بانکی به افزایش تورم منجر می‌شود که متناسب با افزایش تورم قیمت اجناس مورد نیاز جامعه افزایشی قطعا خواهد داشت زیرا در بالا هم گفته شد که تورم یکی از اجزای تعیین کنند نرخ سود بانکی است و با یکدیگر رابطه ی مستقیم دارند یعنی با افزایش سود بانکی تورم به طبع افزایش پیدا خواهد کرد.

از اصلی ترین تاثیرات منفی افزایش سود بانکی همان افزایش نرخ تورم است که متعاقب آن شاهد افزایش نرخ سکه  و ارز و بی ثباتی در بازار بورس و همچنین رکود در بازار مسکن می توان نام برد .

تاثیر کاهش سود بانکی را  میتوانیم اینگونه بیان کنیم که با کاهش نرخ سود بانکی بازار اقتصادی کشور دچار تحولاتی میشود از جمله تحولات میتوان به نزدیک شدن قیمت سکه به ارزشی ذاتی ، آرام شدن بازار ارز ، ثبات قیمتی در بازار مسکن  و رسیدن بازار بورس به روند طبعی خود ، که همه اینها ما حصل کاهش نرخ سود بانکی می باشند.

تاثیرات مثبت کاهش سود بانکی

کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند موجب خروج نقدینگی از بانک ها شود ،اما یقینا اگر نرخ سود بانکی به میزان قابل توجهی کاهش یابد قطعا سرمایه های مالی زیادی از بانک‌ها به سمت بازار مسکن سرازیر می شود و بازار مسکن از رکود خارج شده و شکل فعالی به خود می گیرد و با افزایش رونق در بازار مسکن طبیعتا قیمت مسکن کاهش چشمگیری پیدا می کند البته امسال به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در بازار مسکن رخ ندهد و ثبات نسبی حاکم خواهد بود، مگر اینکه اتفاقی قابل توجه رخ دهد و آن  اینکه شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را از رقم فعلی کاهش دهند که به محض کاهش نرخ سود بانکی شاهد کاهش تدریجی در بازار مسکن خواهیم بود .

تاثیر مهم دیگری که کاهش سود بانکی بر جامعه اقتصادی و اجتماعی میگذارد را می توان اینگونه گفت که با کاهش سود بانکی به طور طبیعی مردم پول های کلان خود را از بانک ها خارج کرده و وارد عرصه تولید می کنند و همین عرصه تولید سبب می شود که تولید ملی تقویت شود و با تقویت تولید ملی آمار بیکاری کاهش یابد، به طور خلاصه میتوان اینگونه بیان کنیم که کاهش سود بانکی به صورت غیر مستقیم سبب کاهش آمار بیکاری می شود.

کاهش سود بانکی در صنعت به خصوص در خودرو سازی نیز تاثیر به سزایی دارد ،با کاهش سود بانکی ما میتوانیم شاهد پایین آمدن قیمت خودرو باشیم علاوه بر این ، کاهش  سود بانکی می تواند آغازی برای رقابت جدی بین تولیدکنندگان صنعتی باشد و رقابت بین خودروسازان داخلی  دو چندان شود ولی نمی توان به طور قطع گفت با کاهش سود بانکی خودرو ارزان می شود ، زیرا سود بانکی مقداری تاثیر بر روی قیمت خودرو دارد.

در انتها نیز از دولت خواستاریم که با تصویب کاهش نرخ سود بانکی سبب شود وضعیت رفاه و آسایش مردم تامیین شود و همچنین با انجام این عمل موجب رونق تولید ملی در کشور شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: