کد خبر: ۵۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 19
شفاآنلاین_دکتر فريدون خيام‏فر:متخصص کليه و مجاري ادراري عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم پزشکي گروهي از مراجعان به مطب‏هاي اورولوژي افرادي هستند که با انجام کارهاي خودسرانه و غيرمعقول باعث آسيب رسيدن به خود شده و توان جنسي خود را از دست داده‌اند .
به گزارش شفاآنلاین،حتما مي‏‏پرسيد چرا جوانان سالم و ورزشکاربه سادگي به اين مشکل مبتلا شده اند؟ واقعيت اين است که دو شريان در عضو مردانه وجود دارند که خون را به آن وارد مي‏کنند. در حالت طبيعي خون وارد شده از راه وريدها خارج مي‏شود اما هنگام افزايش ميل جنسي خون وارد شده به اندام مردانه ديگر قادر به خروج از طريق وريدها نيست.
 
در نتيجه، خون داخل شريان‏ها جمع مي‌شود و شريان‌ها را که در شرايط معمول شبيه سيم تلفن مارپيچ است، کاملا صاف مي‏کند. بعد از برانگيختگي، خون به‌طور طبيعي از عضو خارج مي‌شود و اين دو شريان دوباره به شکل مارپيچي برمي‏گردند. اگر به هر دليلي مثل کاري که اين جوان انجام داده است، عضو بيش از حد مجاز کشيده شود، شريان مارپيچي پاره مي‏شود. اگر فقط يکي از شريان‏ها پاره شود، نعوظ انجام مي‏شود ولي ديگر هرگز مانند قبل نخواهد بود. اگر هر دو شريان پاره شوند، فرد دچار ناتواني کامل خواهد شد. متاسفانه وقتي شريان‏هاي مارپيچي پاره مي‏شوند، از يکديگر فاصله مي‏گيرند و اين شريان‏ها به‌قدري کوچک هستند که نمي‏توان آنها را ديد. در نتيجه با هيچ روش ترميمي يا عمل جراحي خاصي نمي‏توان اين دو شريان را به هم وصل کرد.
برخي مردان تصور نابجايي از اندازه عضو خود دارند و مانند اين آقا فکر مي‏کنند يک عضو عضلاني است پس مي‏توان با زدن وزنه آن را هم مانند عضلات بازو بزرگ و تقويت کرد. در حالي که به هيچ‏وجه چنين نيست و همانطور که اشاره شد، فرايند نعوظ نتيجه هماهنگي بين جريان عروقي سالم، جريان عصبي خوب، وضعيت هورموني متعادل و شرايط رواني مناسب است. به عبارت ديگر، کارکرد همزمان آناتومي صحيح و سالم و سايکولوژي مناسب مي‏تواند با هم در اين فرآيند مهم شرکت داشته باشند و آن را ايجاد کنند.
 
اگر هريک از اين پارامترها صدمه ببيند، در نعوظ اختلال ايجاد مي‏شود. حال اگر اين صدمه‌ها کم و جزئي باشند، ساير پارامترها تا حدودي آن را جبران مي‏کنند ولي اگر صدمه‌ها شديد باشد، ديگر شايد هرگز قابل‌جبران نباشد و نتوان کار کرد. متاسفانه برخي افراد کارهايي مي‏کنند که باعث اختلال در عروق و عصب عضو مي‏شوند و سلامت خود را در معرض خطر قرار مي‏دهند.

براي رفع مشکل جنسي‌تان خودسرانه عمل نکنيد

در پزشکي وسايلي وجود دارد که براي بزرگ کردن آلت در مرداني که واقعا اندازه اندامشان کوچک‌تر از حد است و پزشک آن را تاييد کرده، استفاده مي‌شود. ولي قبل از استفاده از اين وسايل افراد بايد نحوه کار با آن را ياد بگيرند. استفاده از اين وسايل مي‏تواند حدود 10 تا 15درصد در افزايش اندازه عضو موثر باشد اما برخي مرداني که به اين منظور به مطب‏هاي اورولوژي مراجعه مي‏کنند، واقعا مشکلي ندارند در‌حالي که فکر مي‏کنند بايد مداخلاتي در اين زمينه انجام بدهند.
 
متاسفانه هرچقدر هم که به اين افراد توضيح مي‏دهيم، مشکلي ندارند و نيازي به استفاده از اين دستگاه نيست، باز هم قبول نمي‏کنند و هرطور شده اين دستگاه‏ها را تهيه مي‏کنند. لازم به ذکر است اگر از اين وسايل درست استفاده نشود يا کشيده شدن عضو به هر شکلي با درد همراه باشد، مي‏تواند باعث پاره شدن شريان مارپيچي يا صدمه به عصب شود و ناتواني را به دنبال داشته باشد بنابراين اگر به هر علتي دچار درد در اين ناحيه شديد، هرچه سريع‌تر به اورولوژيست مراجعه کنيد.

همچنين بسياري از مردان به‌دليل مصرف خودسرانه برخي داروها از جمله پاپاورين دچار نعوظ‏هاي طولاني‏مدت مي‏شوند. اگر اين مساله طولاني و با درد همراه باشد، بيماري خطرناک و مهم مردانه‏اي به نام پرياپيسم ايجاد مي‏کند. اين بيماري به درمان اورژانسي نياز دارد و اگر درمان نشود، عواقب جبران‏ناپذيري خواهد داشت. اگر فردي پس از ابتلا به اين بيماري به‌دنبال درمان و رفع نعوظ نباشد، ممکن است تا پايان عمرش به ناتواني مبتلا شود.

آيا ناتواني جنسي اين بيماران درمان مي‏‏شود؟

با اينکه مي‏توان با روش‏هاي افراد مبتلا به کم‏تواني جنسي را تحت‌درمان قرار داد ولي آنها ديگر هرگز نمي‏توانند با روش‏هايي طبيعي زناشويي داشته باشند و براي اين منظور بايد از روش‏هاي کمکي استفاده کنند. يکي از اين روش‏ها‏ تزريق داروهايي براي ايجاد نعوظ داخل عضو است که حتما بايد به‌وسيله پزشک انجام شود. البته اين داروها عوارض خاص خودشان را هم دارند. روش ديگر استفاده از دستگاه وکيوم است که باعث ايجاد نعوظ مي‏شود ولي قطعا حالت طبيعي نخواهد داشت. هرچند اين روش‏ها مورد پسند همه نيست اما چاره‏اي هم جز استفاده از آنها وجود ندارد. شايد اگر بيماران مي‏دانستند که چنين عواقبي در انتظار آنهاست، هرگز دست به اقدام‌هاي خودسرانه نمي‏زدند.

«مردي 29 ساله هستم. در گذشته کار بدنسازي انجام مي‏دادم و از نظر زيبايي اندام وضعيت بهتري نسبت به ساير دوستانم داشتم. 2 سال پيش نامزد کردم و همان زمان‏ با اين فکر که اندام‌تناسلي خود را بزرگ‌تر کنم، دست به کاري زدم که سلامت جنسي‌ام را به خطر انداخت. به اين شکل که يک وزنه‏ 5 کيلوگرمي به خود بستم و سعي کردم اين قسمت از بدنم را هم مانند ساير عضلات بدن با زدن وزنه، تقويت و بزرگ کنم.

 
در‌حال انجام اين‌کار بودم که ناگهان صداي «تق» شنيدم و درد خفيفي در محل احساس کردم اما مشکل خاص ديگري در آن زمان نداشتم. پس از مدتي متوجه شدم که ديگر مانند گذشته نعوظ ندارم بنابراين پس از 3-2 هفته به پزشک مراجعه کردم. پزشک سونوگرافي داپلر درخواست کرد. براي انجام سونوگرافي بايد دارويي به نام پاپاورين را داخل عضو تزريق مي‏کردند که باعث ايجاد نعوظ کامل مي‏شد. بعد از انجام سونوگرافي، پزشک به من هشدار داد در صورتي که پس از گذشت 2 ساعت، عضو به حالت طبيعي برنگشت، به بيمارستان مراجعه کنم تا تحت‌درمان قرار بگيرم.
 
 از قضا اين اتفاق هم افتاد ولي با تاخير 5 تا 6 ساعته به بيمارستان مراجعه کردم. در آنجا گفته شد اگر نعوظ مدت زمان زيادي طول بکشد و دردناک باشد، مي‏تواند باعث ناتواني شود، در نتيجه براي رفع اين حالت بايد سريع به اتاق عمل برويد. استرس زيادي داشتم و از اينکه آن وزنه را آويزان کرده بودم، به شدت خود را شماتت مي‏کردم. پس از 1 ساعت درگيري ذهني بالاخره از رفتن به اتاق عمل سرباز زدم و راه خانه را در پيش گرفتم. در راه برگشت، نعوظ بعد از 8 ساعت به‌تدريج برطرف شد اما مشکل اصلي من همچنان باقي بود. به پزشک ديگري مراجعه کردم و فيزيوتراپي و درمان دارويي را پيشنهاد کردند.
 
 من نيز اين کارها را انجام دادم اما متاسفانه نتيجه نگرفتم. در طول اين مدت نامزدم همواره با من همراه بود و درمان‏هايم را پيگيري مي‏کرد. از اينکه در کنارم بود و مشکلم را درک مي‏کرد، خوشحال بودم. همراهي‌اش به من انگيزه بيشتري مي‏داد تا درمان‏هايم را دنبال کنم‏ اما بعد از پيگيري‏هاي فراوان و مراجعات متعدد به پزشکان و بعد از اينکه مشخص شد مشکلم کاملا بهبود پيدا نمي‏کند، رابطه نامزدم هم به‌تدريج با من سرد شد. از اين اتفاق برايتان نوشتم تا ساير آقايان از آن درس بگيرند و بي‏جهت براي تغيير اندازه آلت تناسلي خود دست به کارهاي خطرناک نزنند.»
 
سلامت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: