کد خبر: ۵۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 07
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:
شفاآنلاین-رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هیچ بیماری برای جراحی کبد به خارج از کشور اعزام نمی‌شود،درحالیکه تا سال ۸۰ بیماران به خارج می‌رفتند، ولی تعداد ۱۵ جراح کبد برای جمعیت ۷۸ میلیونی کشور کم است و باید برای هر استان یک جراح کبد تربیت شود.

به گزارش شفا آنلاین،علی جعفریان درباره روند پیشرفت‌ جراحی‌های کبد در ایران در مقایسه با قبل از انقلاب اظهار داشت: ما در جراحی و پیوند کبد نه تنها در قبل از انقلاب بلکه تا سال 72 نیز همه بیماران را به خارج از کشور ارجاع می‌دادیم و تا سال 80 نیز عمده بیمارها به خارج اعزام می‌شدند. یعنی اصلاً چنین امکاناتی در کشور وجود نداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته پیوند کبد در دنیا نیز از سال 1983 به بعد برای درمان استاندارد شد، یعنی سه سال بعد از انقلاب ایران، به هر حال انقلاب در سال 1979 رخ داد، کما اینکه 10 سال قبل از انقلاب (جراحی‌ کبد) شروع شده بود.

جعفریان تصریح کرد: هم اکنون که بنده در خدمت شما هستم هیچ بیماری برای پیوند کبد لازم نیست از کشور خارج شود، در لیست پیوند نیز بیماران به طور عمومی کمتر از 6 ماه پیوند می‌شوند که خیلی از مراکز دنیا نیز نمی‌توانند این کار انجام دهند. یک دلیل آن این است که میزان اهدای اعضاء از مرگ مغزی در کشور ما رشد داشته اشت، بطوریکه در منطقه از تمام کشورها بهتر است، در سطح دنیا نیز قابل قبول است البته هنوز جا داریم با کشورهای که وضع اهدای اعضای آنان خوب است. ولی روندمان روند خوبی است، یک دلیل دیگر آن هم این است که مراکزی در این زمینه وجود دارد که به طور مثال دو مرکز بزرگ در شیراز و بیمارستان امام به صورت روزانه فعالیت می‌کنند، تصورم بر این است که آمار پیوند کبد در سال 93 از 600 پیوند عبور کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همچنین علاوه بر آن اعمال جراحی کبد، مجاری صفراوی که هم اکنون انجام می‌شود قبلاً با این کیفیت اصلاً امکانش نبود و عملاً انجام نمی‌شد، کسی هم چون فکر می‌کرد که نمی‌شود به بیمار درگذشته عنوان می‌کردند که کاری نمی‌توان برایش انجام داد ولی هم اکنون تقریباً می‌توانم بگویم که از لحاظ تکنیک چیزی کمتر از مراکز پیشرفته دنیا نداریم.

جعفریان در مقایسه هزینه‌های پیوند کبد در ایران با کشورهای معتبر دنیا اظهار داشت: هزینه‌های که در ایران برای این عمل جراحی می‌شود یک دهم کشورهای دیگر هم نیست، بنده بیماری داشتم که خودش مایل بود برود خارج از کشور؛ و وقتی برای عمل جراحی به خارج از کشور معرفی شد، فقط برای بیمارستان و عمل جراحی که کیفیت آن نیز به مانند جراحی ایران نبود حدود 60 هزار دلار بدون هزینه رفت و برگشت پرداخته کرده بود، در حالیکه هزینه کل چنین عمل جراحی در داخل کشور شاید حدود 15 میلیون تومان هم نشود و در نهایت نیز بیمار خودش فقط یک و نیم تومان پرداخت می‌کند و اصلاً قابل مقایسه نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: براین اساس، این دستاوردها به جز در حوزه درمان بیماران، توانایی هم به کشور اضافه کرد که در بحث صرفه جویی ارزی بود.

جعفریان که خود فلوشیپ جراحی کبد، مجاری صفراوی و پیوند کبد از مایوکلینیک -کلیولند کلینیک آمریکا و همچنین دوره دیده پیوند جزایر پانکراس از دانشگاه آلبرتا کانادا است، درباره تعداد جراحان پیوند کبد در کشور نیز عنوان کرد: هنوز در این باره جراح خیلی کم داریم. هم اکنون جراح کبدی که در کشور کارش فقط جراحی کبد باشد بیشتر از 15 نفر نیستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره استاندارد تعداد جراحان کبد براساس میزان جمعیتی عنوان کرد: البته نمی‌توانم استاندارد این مسئله را عنوان کنم چون به سادگی نمی‌توان این مقایسه را داشت زیرا جراحی کبد یک رشته پزشکی جدید به حساب می‌آید، ولی حداقل در هر استان باید به یک جراح کبد تربیت داشته باشیم تا بیماران به آنها ارجاع داده شوند.

جعفریان با تاکید مجدد بر جدید بودن جراحی کبد خاطرنشان کرد: در این رشته تربیت نیرو؛ جدید است ولی اگر خدا کمک کند سال دیگر بتوانیم «فلو» ("فلوشیپ" دوره‌های تکمیلی تخصصی) برای جراحی کبد بگیریم تا به این صورت این رشته را توسعه دهیم.

تسنیم

برچسب ها: بیمار ، کبد ، جراحی ، هزینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: