کد خبر: ۵۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 04
بانک مرکزی:
شفاآنلاین-بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به مطلب منتشر شده در برخی رسانه ها با عنوان «پاسخ‌های خواندنی سه‌ نماینده مجلس درباره پرداخت نشدن وام ازدواج» و سوال مطرح در متن یاد شده مبنی بر« آیا واقعا زمان انتظار دریافت وام ازدواج کوتاه شد؟! » جوابیه ای صادر کرد
به گزارش شفاآنلاین، متن این جوابیه که در پایگاه اطلاع رسانی این بانک قرار دارد به این شرح است:
تا ابتدای اردیبهشت امسال بیش از 943 هزار نفر از ابتدای شروع به کار سامانه (در سال 1388) در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار داشتند ضمن این که تعداد این افراد با توجه به مزدوجین سال 1393 رو به افزایش بوده است.
از سویی دیگر، براساس تکالیف مندرج در قانون بودجه امسال بیش از 46400 میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه (در اموری مانند دیه، اشتغال زندانیان و اشتغال زایی افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام «ره» و سازمان بهزیستی) برای نظام بانکی تکلیف شده بود. این در حالی است که در هیچ یک از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، حکمی بابت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به جوانان برای نظام بانکی تعیین نشده و بدیهی است اعطای قرض‌الحسنه به امور مندرج در قوانین مصوب مجلس در اولویت اول نظام بانکی است.
منابع قابل حصول قرض‌الحسنه نظام بانکی در سال 1393 به مبلغ43.300 میلیارد ریال برآورد شد که طبعاً در صورت اجرای کامل تکالیف قرض‌الحسنه بودجه امسال ، منابعی برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج وجود نداشت.
از سویی دیگر، حسب اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حمایت از جوانان و سیاستهای دولت و تاکید شورای پول و اعتبار جهت اولویت‌دهی به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و قوانین بودجه، ضمن هماهنگی به عمل آمده با نظام بانکی مقرر شد، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در اولویت قرار گیرد و بر این اساس تا پایان دی امسال بیش از 1.091.387 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به افراد در صف ( از سال 1388 تا پایان دی 1393 با اولویت ثبت نام ازدواج ) سامانه پرداخت شده و افراد در صف سامانه تا 30/10/1393 به 547.874 نفر کاهش یافته است.
بنابر این ، با اهتمام به عمل آمده، زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج کوتاه‌تر شده است و بخشی از متقاضیان ثبت نام شده برای وام ازدواج در سال 1393 نیز از تسهیلات موصوف بهره‌مند شده‌اند. ضمن این که با اضافه شدن برخی از بانکهای دارای منابع قرض‌الحسنه و عمدتاً خصوصی در سال جاری به سامانه ازدواج ( سامان، توسعه تعاون، پاسارگاد، انصار، حکمت ایرانیان، دی، ایران زمین و رسالت ) و قریب‌الوقوع بودن افزایش سه بانک یا موسسه اعتباری دیگر تا پایان سال به این سامانه ، قطعاً در پرداخت این تسهیلات تسریع نیز خواهد شد.
منابع قرض‌الحسنه در چارچوب سقف‌های فردی تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار صرف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد شد. بنابراین، ایجاد شبهاتی از قبیل پرداخت این منابع به افرادی که وام های میلیاردی از بانکها می‌گیرند و یا معوقات بانکی دارند ناشی از اشراف نداشتن کامل گوینده به قوانین و مقررات بانکی می‌باشد.
حسب شبهات مطرح در سنوات اخیر درباره نوع جوایز قرض‌الحسنه و نحوه توزیع آنها، ‌بانک مرکزی نسبت به ایجاد محدودیت برای جوایز بانکها و همچنین نحوه توزیع آن بین سپرده‌گذاران اقدام کرده است که این امر علاوه بر مباحثی مانند تورم، رکود، ایجاد فضای شبهه و بدبینی به نظام بانکی و همچنین سودآوری بالا در سایر بخش های اقتصادی می‌تواند از جمله دلایل کاهش سپرده‌های قرض‌الحسنه نزد نظام بانکی باشد.
‌بانک مرکزی با تشکر از بانکهایی که در جهت همکاری و همیاری در اعطای تسهیلات خرد از جمله پیوستن به سامانه ‌بانک مرکزی جهت پرداخت قرض‌الحسنه ازدواج اقدام کرده‌اند، اعلام می‌دارد در صورت تعیین نشدن تکالیف جدید برای منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی در قانون بودجه سال 1394، امکان بررسی و پیشنهاد به شورای پول و اعتبار جهت تغییر سقف‌های فردی قرض‌الحسنه ازدواج در سال 1394 فراهم خواهد بود.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: