کد خبر: ۵۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 03
شفا آنلاين-وقتي به رختخواب مي‌رويد، خسته هستيد، اما همچنان نمي‌توانيد بخوابيد؟ ساعت‌ها بيدار مي‌مانيد و احساس تشويش مي‌کنيد؟ آيا در نيمه‌هاي شب از خواب بيدار مي‌شويد و شمردن گوسفندها هم اصلا کمکي نمي‌کند که دوباره به خواب برويد؟

به گزارش شفا آنلاين،بسياري از افراد مشکل خوابيدن دارند. اين موضوع مي‌تواند، در طول روز انرژي شما را کاهش دهد، در رفتار و کارکرد توانايي شما اختلال ايجاد کند، حتي باعث ايجاد مشکلات جدي در سلامت شما شود.



چرا شما مشکل خواب داريد؟

گرچه حالت عموما يکساني در به خواب نرفتن افراد وجود دارد، اما با اين وجود مشکلات خوابيدن(بي‌خوابي) ميان افراد مختلف بسيار متفاوت است. اينجا دلايل اصلي که چرا افراد نمي‌توانند خواب آرامي داشته باشند، ذکر مي‌شود.

استرس: مشغله‌ها و مشکلات روزانه در مورد کار يا دانشگاه ممکن است ذهن شما در شب فعال نگه داشته و مانع خوابيدن شما شود. وقايع ناراحت کننده، مانند از دست دادن شغل يا مرگ کسي که دوستش داشتيم نيز مي‌تواند، باعث مشکلات به خواب رفتن باشند.

افسردگي: افسردگي و ديگر اختلالات سلامتي، اغلب دليل مشکلات خوابيدن هستند. آنها مي‌توانند باعث کمبود خواب يا برعکس خواب بسيار زياد شوند.

عصبي بودن و پريشاني: نگراني در طول روز ممکن است براي‌تان مشکل ساز باشد و در شب هم شما را از خوابيدن باز دارد. بنابراين مي‌تواند اختلالات جدي مانند صدمات جسمي را نيز به همراه آورد.

عوض شدن روال روزمره: سفر کردن يا عوض شدن شيفت کاري‌تان مي‌تواند به راحتي نظم شبانه‌روزي‌تان را آشفته کرده و خوابتان را به تعويق بيندازد. نظم شبانه‌روزي ساعت دروني بدن شما است، چرخه خواب و بيداري‌تان و همچنين سوخت و ساز و حتي دماي بدن شما را تنظيم مي‌کند.

عادت‌هاي بد: بيماري‌ها، درد و مشکلاتي مانند مشکلات تنفسي اغلب باعث سختي در خوابيدن مي‌شود. همچنين چند مشکل جدي ديگر نيز به اين موضوع ارتباط دارد از جمله بيماري‌هايي مانند سرطان، آلزايمز، آرتروز يا پارکينسون.

داروهاي تجويز شده: محتويات بسياري از داروها شامل موادي است که مي‌تواند مانع خواب شود. هر چيزي حاوي آمفتامين مانند ريتالين، داروهاي ضد افسردگي، بعضي از توليدات کم کننده وزن و داروهاي مسکن ثابت شده است که باعث مشکلاتي در خوابيدن مي‌شوند.

محرک‌ها: داروهاي غيرقانوني مانند نيکوتين مي‌تواند مشکلاتي براي خوابيدن ايجاد کنند. نوشيدن ديروقت چاي يا قهوه در بعدازظهر نيز مي‌تواند، شما را براي مدت طولاني بيدار نگه دارد. از سوي ديگر الکل به عنوان آرامبخش بايد به راحتي شما را به خواب ببرد، اما اين ماده باعث مي‌شود که شما به خواب عميق فرو نرويد و در طول شب چند بار از خواب بيدار شويد.

پرخوري شبانه: خوردن چيز کمي قبل از رفتن به رختخواب مشکلي ايجاد نمي‌کند، اما خوردن بسيار زياد باعث مشکلاتي براي خواب شما مي‌شود و ممکن است ناراحتي‌هاي جسمي وقتي که در تخت دراز کشيده‌ايد، ايجاد کند، احتمال دارد که احساس عملکرد اسيدي در معده‌تان داشته باشيد و باعث سوزش مري شما شود.

سن: حدود 50 درصد افراد مسن بالاي 65 از بعضي از اختلالات خواب رنج مي‌برند. البته هنوز ثابت نشده است که بخشي از اين عواقب ناشي از داروهايي است که آنها ممکن است مصرف کنند يا نه.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: