کد خبر: ۴۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۳ - 2015January 19
مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي:
شفاآنلاین-مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از آماده شدن نقشه راه بانک مرکزی خبر داد و گفت:‌ این نقشه که راه بانک مرکزی را تا سال 1400 ترسیم می کند در همایش آینده بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین، ناصر حکیمی  افزود: این نقشه راه همچنین الگویی برای سایر نهادها ، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری است تا در چارچوب تحول در نظام مالی بتوانند نقشه راه خود را ترسیم کنند.
وی یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نقشه راه را کارت های اعتباری برشمرد و افزود:‌ سیستم فعلی نظام بانکی ما اینگونه است که به مردم خدمات زیادی ارائه نمی دهد و عموم دیدگاه مردم این است که بانک ها پول های خرد آنها را می گیرند و وام های کلان به افراد دیگر می دهند.
حکیمی با بیان این که در همه کشورهای دنیا حرکت به سمت دریافت پول های کلان و ارائه تسهیلات خرد به عامه مردم است ، گفت:‌ در همایش پیش روی بانک مرکزی قرار است این مبحث به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد که چرا در ایران بانک ها سپرده های خرد را می گیرند و وام کلان می دهند و در دنیا روند برعکس است.
وی افزود: در این همایش قرار است پیشنهاد بدهیم که چطور این روند را معکوس کنیم.
حکیمی با بیان این که در این راه گیر اساسی وجود ندارد ، افزود: بحث اصلی ما تغییر ذهنیت بانکداران و اطلاع رسانی به مردم است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: کار اصلی کارت های اعتباری در دنیا این است که به افراد جامعه براساس میزان درآمد ، خوش حسابی ، نوع کسب و کار و فاکتورهای دیگر به میزان مشخصی از سوی بانک اعتبار داده می شود تا فرد تا سقف این اعتبار بتواند از تسهیلات بانک بدون مراجعه به بانک و در هر جایی که لازم دید استفاده کند.
حکیمی با بیان این که 400 نوع کارت اعتباری در دنیا وجود دارد که متأسفانه در ایران حتی یک دانه از آن ارائه نشده است ، گفت: به عنوان مثال کارمندی که تا سقف مشخصی حقوق می گیرد می تواند تا زمان واریز حقوقش و به میزان اندازه حقوق خود به صورت مساعده خرج کند و بانک در سر ماه بدهی وی را از حقوقش کم کند.
وی افزود: در مثالی دیگر کسانی که کسب و کار خرد دارند و مثلاً شش ماه باید تولید کنند و شش ماه تولیدات خود را به فروش برسانند می توانند از حمایت مالی بانک در شش ماهه اول استفاده کرده و در شش ماهه دوم تسهیلات خود را بازپس دهند.
حکیمی گفت: کارت های اعتباری کمک می کند چک از گردونه محاسبات مالی مردم حذف شود و افراد در سامانه انفورماتیک بانک ها شناسایی شده و به میزان خوش حسابی و عملکرد خود امتیار بگیرند و اگر شخصی عملکرد خوبی نداشت و یا خوش حساب نبود امتیاز منفی بگیرد و در نتیجه سقف اعتباری خود را کاهش دهد.
وی افزود: ما نمی خواهیم این کار را به صورت دستوری انجام دهیم بلکه می خواهیم با تمام طرف های ذینفع مثل بانکداران صحبت کنیم و بعد محصولی را ارائه دهیم که هم مردم و هم بانکداران از آن راضی باشند.
وی اظهار امیدواری کرد: در سه یا چهار سال آینده به نقطه استانداردی برسیم و بتوانیم کارت های اعتباری را به مردم ارائه دهیم.
حکیمی افزود: از نظر مسائل شرعی نیز به نظر نمی رسد این موضوع مزاحمتی در مسائل شرعی ایجاد کند و حتماً آن را مطابق با موازین شرعی ارائه خواهیم داد.

واحدمرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: