کد خبر: ۴۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 12
شفا آنلاين-رويا با همه زيبايي‌ها و گاهي زشتي‌هايش يکي از جذاب‌ترين ابهاماتي است که ذهن ما را به خودش مشغول کرده. اينکه رويايي که تمام شب گذشته را با آن سر کرديم از کجا سرچشمه مي‌گيرد و آن روياي ديگري نويد چه اتفاقي مي‌دهد از پرسش‌هايي هستند که نه يک بار بلکه بارها و بارها از خودمان يا ديگري پرسيده‌ايم.

به گزارش شفا آنلاين،ما همواره دنبال حقيقتي در ميان رويا‌هايمان مي‌گرديم غافل از اينکه متخصصان خواب را صرفا فرصتي براي تجديد قواي مغز تعبير مي‌کنند.



نياز به يک تعادل فقط همين!

روان‌شناسان خواب‌ را نوعي واکنش نسبت به فعاليت‌ها، افکار و احساساتي که در طول روز تجربه مي‌کنيم مي‌دانند. بدن براي بازيابي توانايي خود در طول روز به شارژ رواني و جسمي نياز دارد و خواب دقيقا پاسخي است براي اين نياز اما فرايند خواب از ديدگاه علمي به 2 مرحله REM و NonREM تقسيم مي‌شود. REM بخشي از خواب است که در آن با وجود بسته بودن پلک‌ها مردمک در حال حرکاتي تند و بدون وقفه است. در طول اين مرحله مغز درست همان‌طور که در بيداري فعاليت مي‌کند در حال انجام واکنش است و دقيقا در همين زمان است که رويا ديدن اتفاق مي‌افتد. به زباني ديگر، در اين مرحله از خواب بدن در حال شارژ رواني است. در مرحله بعد يعني NonREM چشم‌ها از حرکت باز مي‌ايستند و نوبت به شارژ جسم مي‌رسد. نمي‌توان تفاوت چنداني بين نياز بدن و اين 2 مرحله قائل شد اما در ضروري بودن نياز ما به مرحله REM همين بس که براساس تحقيقات انجام‌شده حذف اين مرحله با نشانه‌هاي بيماري روان‌تني، بي‌اشتهايي، تحريک‌پذيري غيرعادي، تضادهاي اخلاقي شديد مانند اضطراب و خشونت، ناتواني در تمرکز و حتي اختلالات دستگاه گردش خون و گوارش همراه است. خواب‌هايي که در مرحله REM و در طول شب مي‌بينيم به راحتي فراموش مي‌شوند و آنچه بعد از بيداري به ياد مي‌آوريم تنها خواب‌هاي پاياني است. در حقيقت اين چرخه هر شب فرصتي فراهم مي‌کند تا در زمان بيداري به تعادلي نسبي دست پيدا کنيم.


از روياهايمان لذت ببريم

برخي روان‌شناسان خواب را يک اتفاق غيرمنتظره با معنايي عجيب نمي‌دانند. از نظر آنها خواب روندي است که تمام انسان‌ها به‌طور عادي هر شب آن را براي تضمين سلامت جسم و روانشان طي مي‌کنند.

روان‌شناسان رويا را يکي از ضروريات براي تمرين ضمير ناخودآگاه مي‌دانند. آنها دليل شکل گرفتن روياهاي شبانه را فراهم کردن فرصتي براي مغز مي‌دانند تا به اين وسيله مانع تراکم شديد اطلاعات در حافظه شود. به اين ترتيب بعد از هر رويا فضاي حافظه آزاد مي‌شود تا بتواند روي رويدادهاي بعدي تمرکز کند. روان‌شناسان با اتکا به اين تفاسير تاکيد مي‌کنند که به دنبال تفسير و تعبير خواب‌ها نبايد سراغ تحليل‌هاي غيراصولي را گرفت. به توصيه آنها بهتر است بيشتر روياهايمان را چندان جدي نگيريم و به جاي اينکه دنبال چيستي و چرايي آنها باشيم، سعي کنيم از آنها لذت ببريم چراکه رويا چيزي نيست جز يک مرحله ضروري از خواب ما! ما مدام در حال پيدا کردن تفسيري براي روياهاي شبانه‌مان هستيم گويي دنبال خود گم‌گشته‌مان در روياها مي‌گرديم و به همين دليل است که به تعبير خواب و تفسير آن روي مي‌آوريم. اين در حالي است که با وجود همه تفسيرهاي موجود بحث تعبير خواب از نظر علمي همچنان مورد بحث است. دکتر ميرفرهاد قلعه‌بندي، متخصص روان‌پزشکي و فلوشيپ بيماري خواب در زمينه نگاه علمي به تعبيرخواب مي‌گويد: «از ديدگاه علمي در هيچ تشخيصي نمي‌توان به خواب استناد کرد. مگر در مورد متخصصان روان‌شناس و روان‌پزشک که از تفسير علمي رويا براي بررسي شخصيت و مشکلات رواني بيماران تحت مداوا استفاده مي‌کنند.»





زندگی مثبت




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: