کد خبر: ۴۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۳ - 2015January 07
شفاآنلاین-دنیای امروز با توجه به تغییراتی که در زوایای مختلف به خود دیده است، روی برخی مفاهیم یا دانسته‌ها خط بطلان کشیده و برخی از آنها را در جهت تقویت، ارتقا بخشیده است.
به گزارش شفا آنلاین،برای اینکه بتوان همگام با دنیا پیش رفت لازم است افراد جوامع مختلف در خصوص بسیاری از شیوه‌ها، رفتارها یا حتی ویژگی‌های شخصیتی خود تغییر را به وجود آورند که در این میان والدین نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به منظور ارائه هر چه بهتر شیوه‌های تربیتی و رفتاری نیازمند تغییراتی کارساز و مؤثر هستند.
در حال حاضر این تئوری در دنیا بسیار با اهمیت است که اگر می‌خواهیم تغییری را به وجود بیاوریم ابتدا باید ضرورت تغییر را ادراک و احساس کنیم. از این رو نیاز است والدین ضرورت تغییر روش‌های والدی را ادراک کنند.
در مرحله نخست لازم است والدین بدانند به طور حتم نیاز به تغییر وجود دارد و روش‌های قبلی فرزند پروری در دنیای حاضر کاملاً کارآمد نیست بنا براین تغییر در رفتار با فرزند ضروری است.
بایدتوجه داشت به کار بردن شیوه‌های تربیتی سابق تنها مراحل تکاملی را کند‌تر می‌کند چراکه در عصر حاضر جایگاه در خور توجهی ندارند.
در گذشته به علت مشکلاتی که در خصوص تکنولوژی وجود داشته است و اینکه تجارب حرف اول را می‌زدند نه علم؛ تصور بر این بود که فرد بزرگتر از کوچکترها بیشتر می‌دانست در حالی که امروزه در پاره‌ای از موارد کوچکتر‌ها بیشتر از بزرگترها می‌دانند و این باور نادرستی شده است که تنها به صرف سن و سال بیشتر یک فرد باید حرف‌های او را پذیرفت و به او احترام بیشتری گذاشت.
واقعیت این است که ذهنیت‌های قبلی کمی بوده و امروزه ذهنیت‌ها کیفی شده‌اند، درست مانند رایانه که هرچه از وزن و ابعادش کاسته شده به کارایی اش افزوده شده است. براین اساس اگر والدین می‌خواهند فرزندان به حرف هایشان بیشتر گوش بسپارند، باید حرفی از جنس امروز برای آنها داشته باشند و نباید حرف شنوی فرزندشان را با میزان علاقه‌مندی او به پدر و مادر مقایسه کنند، چراکه بدون شک فرزندان والدین خود را دوست دارند، اما این به آن معنا نیست که به دلیل دوست داشتن باید به تمام حرف‌های آنها گوش بسپارند.
این موضوع در هر سازمانی هم مصداق دارد، همان‌طور که اگر رئیس یک مجموعه حرفی برای گفتن نداشته باشد، کارمندان توجه چندانی به خواسته‌های مافوق خود نخواهند داشت.
خوب است که والدین برای شروع این تغییرات، اندیشه کنند اینکه می‌خواهند چه چیزی را تغییر دهند یا اینکه مجبور به تغییر چه رفتار یا روشی هستند، علاوه بر این حرف‌های خود را در قالب عشق و محبت بیان کنند ضمن اینکه خلاقیت خود را به کار بیندازند و آگاه باشند به غیر از آنها، در تمام دنیا افرادی هستند که به دنبال تغییر در سبک زندگی شان می‌گردند. از این رو به آزمون و خطاهایی که انجام شده است، توجه داشته باشند و منابع علمی سایرین را مورد مطالعه قرار دهند تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.
دکتر نسرین امیری/ فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان
ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: