کد خبر: ۴۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 06
شفا آنلاين-یک عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت حذف بهداشت کاران دهان و دندان را عامل کاهش سلامت و بهداشت دندان‌ها دانست.

به گزارش شفا آنلاين،علی یزدانی، عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ بهداشت کاران دندان حلقه مفقوده فرایند سلامت دهان و دندان در ایران هستند چرا که در زمان فعالیت این قشر در کشور شاخص DMFT(پوسیدگی، ترمیم، کشیدگی) در پایین ترین سطح ممکن بوده است.


وی تصریح کرد: بهترین شاخص DMFT یا شاخص پوسیدگی، ترمیم و کشیدگی دندان در ایران زمانی که بهداشت‌کاران دهان و دندان در روستاها فعالیت داشتند در ایران به ثبت رسید که حدود 3 بود ولی اکنون متأسفانه افراد خوش‌بین این رقم را 6 اعلام می‌کنند و افراد غیرخوش‌بین رقم بالاتر از 6 را مطرح می‌کنند.

یزدانی تأکید کرد: شاهد این مدعا نیز رقم پایین شاخصDMFT در استان شیراز است که بهداشت‌کاران دندان همچنان در آن استان فعال هستند و این استان را به الگوی کاهش مشکلات و پوسیدگی دندان در کشور تبدیل کرده است.

این عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: زمانی بهداشت‌کاران دهان و دندان را به کار می‌گرفتیم که بومی نقاط محروم بودند و پس از چند سال فعالیت می توانستند امتحان بدهند و دندان‌پزشک شوند ولی اکنون این تعداد با دندان‌پزشک شده‌اند یا اینکه بازنشسته شده و از شبکه خارج شده‌اند و شبکه ها خالی است.

وی تأکید کرد: قانون بکارگیری بهداشت‌کاران همچنان پابرجاست ولی وزارتخانه‌ بهداشت از سال‌های گذشته راسأ از بکار گرفتن بهداشت‌کاران خودداری می‌کند ولی در این میان استان فارس تنها استانی است که همچنان بهداشت‌کاران را در این استان به کار می‌گیرد و این استان از نظر بهداشت دهان و دندان در شرایط خوبی قرار دارد و الگو شده است تا جایی که در شرف دریافت جایزه از مجامع جهانی است.





فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: