کد خبر: ۴۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۳ - 2014December 30
شفاآنلاین :معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پانزدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی اظهار داشت: : در سال 93 تسهیلات حمایتی پژوهشی این دانشگاه حدود 70 درصد افزایش یافته است

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر زرقی در این مراسم ضمن ارایه گرزارشی از عملکرد پژوهشی دانشگاه در یکسال گذشته گفت: هدف گذاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ارتقای کیفی تحقیقات و جهت گیری پژوهشها به سمت پژوهشهای کاربردی محصول محور بوده است و در این راستا ارتقای کیفی و کیفی نگری مد نظر قرار داشت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بر اساس نقشه راه ترسیم شده در این معاونت، اگر ایده ارایه شده بعنوان طرح تحقیقاتی باشد باید در مسیر تولید و انتشار علم تعریف شود .بنابراین به مدیریت تحقیقات ارایه می شود و با توجه به ارتقای کیفی که از اهداف ما می باشد این طرح در مسیر تولید علم قرار گرفته و در نهایت خروجی این طرح ارائه مقاله با کیفیت است.

وی ادامه داد: براساس این نقشه اگر ایده مذکور طرح فناورانه باشد به مدیریت فناوری تحویل داده می شود تا پس از بررسی در شورای فناوری به مرکز رشد ارائه شود. در نهایت این طرح وارد برج فناوری (شرکت های دانش بنیان) و بازار شده و در مسیر تولید ثروت و اشتغال زایی قرار می گیرد.

دکتر زرقی با اشاره به ترسیم دوبال در این معاونت گفت: تغییر نام معاونت پژوهشی به تحقیقات و فناوری تنها تغییر یک نام نیست بلکه تغییر یک تفکر است که سعی کردیم در مجموعه معاونت این نام را نهادینه کنیم .

وی با اشاره به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در یکسال گذشته اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظام رتبه بندی ملی با 58 هزار امتیاز و 20 درصد رشد رتبه دوم کشور را کسب کرده است . در زمینه تولید علم 70 هزار امتیاز را تا پایان سال 93 هدفگذاری کرده ایم در حالی که ظرفیت دانشگاه 100 هزار امتیاز است و انتظار داریم رشد 20 درصدی را داشته باشیم و از نظر میزان رشد در دانشگاههای تیپ 1 در جایگاه اول قرار داریم و در نظام رتبه بندی ESI رتبه دوم را از آن خود کرده ایم.

دکتر زرقی دانشجویان را صاحبان دانشگاه برشمرد و با بیان این که دانشگاه در رتبه بندی امسال در حوزه تحقیقات دانشجویی رتبه اول را در کشور کسب کرده است به اقدامات صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه های معاونت در خصوص دستیابی به 100 هزار امتیاز گفت: یکی از مهمترین برنامه های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در بحث اجرا توانمند سازی قرار دادیم که در آن از دانشجوی سال اول تا اعضای هیات علمی و اساتید را مدنظر قرار دادیم و کارگاههای مختلفی را در این زمینه برگزار کردیم.

دکتر زرقی برگزاری کارگاههای توانمند سازی، ایجاد مرکز ویرایش مقاله، ایجاد کارگاههای بلند مدت و کوتاه مدت، برگزاری کارگاههای جستجوی منابع، برگزاری نخستین همایش کتابداری و اطلاع رسانی را از جمله فعالیتهای این معاونت در این خصوص عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در خصوص ارایه تسهیلات حمایتی به پژوهشگران گفت: دانشگاه در سال 93 حدود 70 درصد تسهیلات حمایتی را افزایش داده است که افزایش حق التشویق مقالات، افزایش تسهیلات شرکت در کنگره های خارج از کشور، کمک به مراکز تحقیقاتی، حمایت مالی از نشریات، اعطای گرنت به پژوهشگران جوان، حق التالیف کتاب و ترجمه و حمایت از دانشگاهها و ... از آن جمله است.

وی در ادامه سخنان خود از اجرای طرح book store در دانشگاه و رونمایی از بزرگترین clean room کشور همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره کرد.

دکتر زرقی با اشاره به طراحی پنج طرح فناورانه واقعی توسط این معاونت گفت: تاکنون پنج طرح کلان مهندسی کرده ایم و در همین خصوص جلسات شورای فناوری با حضور مدیران عامل صندوقهای حمایتی برگزار شد .

وی افزود: در مرکز رشد دانشگاه ایده های دانش محور به ایده های محصول محور تبدیل می شوند که در این مرکز رشد 14 شرکت دانش بنیان مستقر هستند و تا پایان امسال از 1 تا 2 محصول رونمایی می کنیم.

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی سامانه جامع علمی پژوهان اشاره کرد که هدف آن حذف فرآیند های کاغذی و چاپی از امور پژوهش، عدم نیاز به حضور فیزیکی اعضای هیات علمی وپژوهشگران برای انجام امور پژوهشی، انجام تمامی فرآیندهای پژوهشی به صورت الکترونیکی ،تسریع اطلاع رسانی مستقیم به اعضای هیات علمی و پژوهشگران در سطح سامانه، پست الکترونیکی از طریق پیام کوتاه و اطلاع از میزان رضایتمندی کاربران را از اهداف این سامانه عنوان کرد.

دکتر زرقی درپایان گفت: امسال نگاه دانشگاه به مسائل پژوهشی نگاهی ملی با افقی بین المللی است و با این نگاه تلاش داریم تا پژوهشگران برتر را رصد کنیم و در سالهای آتی از پژوهشگران داخلی و خارجی در راستای اهداف پژوهشی به نحو شایسته تری تقدیر می کنیم .


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: