کد خبر: ۴۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 14
شفا آنلاین:نوعی از بد بینی اختلال شخصیت پارانوئید بوده که این افراد دچار بدگمانی و بی‌اعتمادی دائم نسبت به انسان های دیگر می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین-غلام‌رضا حاجتی متخصص اعصاب و روان  گفت: بدبینی یک اصطلاح کلی و عام بوده که در حوزه اعصاب و روان ممکن است چند حالت مختلف را در بر بگیرد.  
 
وی با اشاره به مهم ترین نوع اختلال شخصیت که درآن افراد دچار نوعی بدبینی می‌‌شوند اختلال شخصیت پارانوئید است، ادامه داد: این عارضه در شخصیت افراد است که به طور دائم نسبت به اطرافیانش شکاک و بی ‌اعتماد است.  
 
بیماری دیگر، هزیان‌های پارانوئید یا هزیان‌های بدبینی می‌تواند باشد که به صورت هزیان های حسادت زناشویی خود را نشان می‌دهد که ممکن است فردی نسبت به همسر خود بدبین باشد.  
 
حاجتی تصریح کرد: اشخاصی که دچار این نوع اختلال شخصیت هستندبیماری خود را قبول ندارند بلکه دیگران را مسئول بدگمانی خود می‌دانند، همچنین این افراد تحرک پذیر و خشم‌گین هستند.  
 
وی با تاکید بر ویژگی‌های افراد بدبین، افزود: این افراد بدون دلیل کافی گمان می‌کنند که دیگران به آنها ضرر می‌رسانند، بدون دلیل کافی وفاداری یا قابل اعتماد بودن اطرافیان خود زیر سوال می برند،به صورتی که شک دائم ذهن آن‌ها را مشغول می‌کند.
 
که دیگران درجهت توطئه علیه اوهستند، این افراد به هیچ‌کس اعتماد ندارند ومی‌توانند از اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود علیه خود او استفاده کنند.
 
حاجتی با اشاره به اینکه شخص بدبین دائما نگران است، تصریح کرد: شخص بدبین، بین حرف‌ها و اظهار نظرهای دیگران که معمولا بدون غرض وبدون خطر است همیشه به دنبال مفاهیم تحقیر کننده و تهدید کننده است این افراد همیشه از دیگران دلخور و ناخشنود هستند و نمی‌توانند آنها را ببخشند وفراموش کنند.
 
وی اظهار داشت: فرد بدبین با کوچکترین اتفاق یا صحبتی حس می‌کند که به شخصیت و اعتبار او لطمه وارد شده است، بنابراین واکنش خصمانه و خشمگینانه نشان می‌دهد، این افراد خیلی گرم و صمیمی نیستند و با قدرت ومنزلت دیگران می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند (به عبارتی افراد بدبین در مقابل قدرت معمولا کوتاه می‌آیند یا اگر فردی ضعیف را پیدا کنند با شدت به دیده حقارت به اونگاه می‌کنند) .  
 
این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه افراد بدبین با مشکلات خانوادگی، شغلی و زناشویی بسیار شایع مواجه هستند،خاطر نشان کرد: بهترین درمان در خصوص افراد بدبین مراجعه به پزشک متخصص و روان درمانی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: