کد خبر: ۳۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 06
شفا آنلاين-مدیر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش 120 درصدی تعرفه‌های درمانی اظهار کرد: این افزایش تعرفه‌ها باری را به پرداخت مردم اضافه نمی کند.

به گزارششفا آنلاين،دکتر افشین باقرزاده با اشاره به اجرایی شدن مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت در پی ابلاغ کتاب ارزش‌های نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت و تصویب آن از سوی هیات وزیران از ابتدای مهر ماه سال جاری، اظهارکرد: تا پیش از این کتاب ارزش‌های نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت که از سال 1364 تاکنون مورد بازبینی قرار نگرفته بود مبنای تعرفه گذاری قرار داشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه عدم بازبینی در خصوص این کتاب طی این سال‌ها موجب شده بود تا در نحوه تعرفه گذاری عدالت لازم بین تخصص‌های مختلف پزشکی و نیز بخش‌های مختلف درون بخشی و برون بخشی درمان برقرار نشود.

باقرزاده تصریح کرد: در این کتاب تعاریف به صورت گسترده بیان شده بود که می‌شد از آن تفاسیر مختلفی داشت.

باقرزاده خاطرنشان کرد: همچنین طی 30 سالی که از تدوین این کتاب گذشته بود روش‌های درمانی جدید و تجهیزات جدید پزشکی به کار گرفته شد که باید تعرفه گذاری بر روی آنها صورت می‌گرفت، اما در کتاب مذکور تعرفه گذاری آنها اعمال نشده بود.

مدیر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از مشکلات برخورد با پدیده زیرمیزی را غیر واقعی بودن تعرفه‌ها عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در این کتاب تعرفه‌ها به صورت واقعی تعریف نشده و ارزش واقعی خدمات تعیین نشده بود.

باقرزاده اظهارکرد: خوشبختانه در تدوین کتاب جدید تا حد زیادی مشکلات از بین رفته و تعرفه‌ها تا حد زیادی به صورت واقعی تعریف شده‌اند و قطعاً از این پس شاهد کاهش پدیده زیرمیزی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شکایت‌های رسیده از پدیده زیر میزی در همین مدت کم اجرای طرح کاهش چشمگیری داشته اظهار کرد: از امروز(15 آبان ماه) نیز تشدید نظارت بر پدیده زیرمیزی خواهیم داشت و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، با شدت بیشتری با آن برخورد خواهد شد.

به گفته مدیر ارزیابی فناوری تدوین استاندارد و تعرفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارزش خدمات در کتاب جدید، واقعی شده که بر اساس آن هزینه بخش‌های مختلف درمان تا حدود 120 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این افزایش در حالی است که باری به پرداخت مردم اضافه نمی‌شود و هزینه‌های آن از طرح تحول سلامت پرداخت می شود.

به گفته باقر زاده این افزایش هزینه خدمات درمانی در حالی است که پرداختی‌های مردم در بخش بستری کمتر نیز شده است.

وی تصریح کرد: در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی برای دارندگان بیمه روستایی از پنج درصد به سه درصد و برای سایر بیمه‌ها از 10 درصد به شش درصد کاهش پیدا کرده است.

باقرزاده خاطرنشان کرد: این کاهش هزینه‌ها تنها هزینه بستری در بیمارستان‌ها را شامل شده و برای خرید تجهیزات و دارو مانند سابق برای بیمه‌های روستایی پنج درصد و برای سایر بیمه‌ها 10 درصد محاسبه می‌شود.

وی یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت را کاهش 15 درصدی پرداختی بیماران سرپایی در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی عنوان کرد.

وی افزود: از هفته گذشته تمام بیمارانی که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه و خدمات سرپایی دریافت می‌کردند به جای پرداخت 30 درصد فرانشیز، 15 درصد فرانشیز را پرداخت کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این کاهش فرانشیز برای خدمات پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه و خدمات تصویر برداری تا 10 درصد بوده و از این پس بیماران برای دریافت این خدمات در بیمارستان‌های دولتی 20 درصد فرانشیز پرداخت می کنند.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: