کد خبر: ۳۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 29
شفاآنلاین-رئیس ستاد توسعه علوم شناختی گفت: تحریک عمقی مغز یکی از خدمات علوم شناختی است. این روش در معالجه دیستونیا و پارکینسون موثر است و تحولی است که در ایران نیز روی ۱۰۰ نفر انجام شده است.
به گزارش شفا آنلاین، سیدکمال خرازی در افتتاحیه سومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار داشت: یکی از پروژه‌های وزارت دفاع آمریکا توانمندسازی انسان در جبهه‌های جنگ است تا بتوانند بار سنگینی را حرکت دهند.

وی با اشاره به تحقیقی در انگلستان در مورد رابطه‌های مغز و ماشین گفت: در این تحقیق نویسنده در ذهن خود قطعه‌ای را می‌نوازد و پیانو آن را اجرا می‌کند در حال حاضر رابط مغز و ماشین در حال علمیاتی شدن است و تسهیلات زیادی را در خدمت بشر قرار می‌دهد.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌هایی که در آن تحقیقات گسترده‌ ای صورت گرفته است، بازتوانی شناختی و توانبخشی شناختی است ما با مداخلات شناختی به تقویت کارکردهای شناختی پرداخته و اختلالات مربوط را درمان می‌کنیم.

خرازی ادامه داد: تحریک عمقی مغز یکی دیگر از خدمات علوم شناختی است که این روش در معالجه دیستونیا و پارکینسون موثر است این روش تحولی است که در ایران نیز بر روی 100 نفر انجام شده است.

رئیس ستاد توسعه علوم شناختی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های که ستاد علوم شناختی دارد مسابقات دانش‌آموزی است که مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته است مثلاً الکترودی روی مغز سوسک قرار می‌دهند تا نوع رفتار او را کنترل کنند آشنایی با این روش‌ها می‌تواند زمنیه ورود دانش‌اموزان به علوم شناختی را فراهم کند.

وی گفت: 80 میلیون تومان هزینه برای دستگاه‌هایی که موجب تحریک عمقی مغز می‌شوند و در درمان پارکینسون موثر هستند نیاز است. همچنین دستگاه FNIRS در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال ساخت است.

 

وی همچنین گفت: رابط‌های مغز و رایانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران با حمایت ستاد علوم شناختی در زمینه افزایش رزولوشن مکانی و فضایی از طریق نرم‌افزار در حال انجام است همچنین در زمینه معالجات اوتیسم با استفاده از یک ربات طوطی در نظر داریم تا این اختلال را درمان کنیم.

رئیس ستاد توسعه علوم شناختی گفت: ستاد علوم شناختی در سال دوم فعالیت خود قرار دارد در سال 2012 ایران ردیف 34 جهان را به خود اختصاص داده بود اما در سال 2013 این رتبه به 26 ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین رتبه ایران در زمینه علوم شناختی در منطقه در سال 2012 سوم بوده که در 2013 با یک پله صعود در رده دوم جای گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای طراحی الگوهای بومی در زمینه آموزش و پرورش شناختی که برگرفته از یافته‌های علوم شناختی است در حال فعالیت هستیم که اگر به نتیجه برسد شاهد تحولی در این حوزه خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: