کد خبر: ۳۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 18
شفاآنلاین-رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به اهمیت غربالگری تنبلی چشم و شنوایی سنجی، از آمادگی کامل سازمان نظام پزشکی برای همکاری در این زمینه خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا زالی در دیدار حجت‌الاسلام شهسواری قائم مقام سازمان بهزیستی که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، بر همکاریهای مشترک و استفاده از ظرفیت بالای جامعه پزشکی در پیشگیری و درمان تاکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی باید در فعالیتهای پیشگیری و توانمندسازی قوی باشد و نه فقط صرفا اقدامات حمایتی.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع تنبلی چشم و شنوایی سنجی بسیار ارزشمند است، افزود: سازمان نظام پزشکی با همه‌ ظرفیتهای خود آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

زالی در ادامه به تاریخچه تشکیل گروه مدد و فعالیتها و اقدامات مهم انجام شده آن در راستای یکی از وظایف سازمان یعنی مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرداخت و گفت: مشارکت جامعه پزشکی در عرصه‌های خیرخواهانه زیاد ولی متأسفانه سازماندهی شده نبوده است که با تفاهم‌نامه‌ها با سازمانهای ذیربط این مسئله حل شدنی است و می‌تواند به افزایش کیفی و کمی این گونه فعالیت‌ها منجر شود.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه، جلب خیرین، آموزش همگانی و موضوعات درمانی، افزود: با استفاده از مشارکت انجمنهای علمی گروه پزشکی می‌توان فعالیتهای بهتری در زمینه‌ی پیشگیری داشت.

رئیس کل نظام پزشکی ایرن افزود: کل هزینه‌ای که برای غربالگری آمبلیوپی در کشور صرف می‌کنیم، معادل بخشی از هزینه‌ای است که برای 50 بیمار دچار تنبلی چشم می‌پردازیم و این تأسف‌بار است که در مورد غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان و... همچنین آمارهایی را مشاهده می‌کنیم.

زالی در پایان با اشاره به اینکه یکی از نقاط خلاء در گروه مدد بحث تجهیزات پزشکی و درمانی بوده است، گفت: امیدواریم با همیاری همه نهادهای علاقه‌مند هر روز شاهد پیشرفت بیشتری در زمینه‌ فعالیتهای خیرخواهانه با توجه به استعداد سرشار در جامعه پزشکی باشیم.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام شهسواری با اشاره به نقش ارزنده جامعه پزشکی گفت: حضرت علی می‌فرماید قداست و ارزش شما نزد خداوند به اندازه‌ای است که به مردم کمک می‌کنید. متأسفانه به دلیل ضعف رسانه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی مناسب خدمات و کارهای خیر جامعه پزشکی آنگونه که باید شناخته نشده است.

وی افزود: درست آن است که سازمانی مثل بهزیستی و سایر سازمان‌های دست‌اندرکار به جای آنکه به درمان بپردازد در پیشگیری سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کند تا معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها کاهش یابد، اینکه بعد از آن که ایجاد شد فقط حمایت کند.

شهسواری با سپاس از ایجاد گروه مدد (مجمع داوطلبان درمانگر) و استمرار حرکتهای این گروه در مجموعه‌ نظام پزشکی، گفت: ما آماده‌ایم که لجستیک را برای شما آماده کنیم و از هر گونه همکاری در بحث پیشگیری و ایجاد تفاهم‌نامه و... استقبال می‌کنیم.

در این دیدار نصیری مدیر کل مشارکتهای مردمی بهزیستی با اشاره به اینکه 7815 پزشک داوطلب در مجموعه‌ی این سازمان وجود دارد و سالهاست از فعالیتهای پزشکان خیر در کشور استفاده می‌کنیم، افزود: بیشترین هزینه‌ای که بهزیستی در مراکز خود برای مدد جویانش صرف می‌کند هزینه‌های درمان است که با همکاری با نظام پزشکی و فعالیتهای خیر می‌توان آن را کاهش و کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که در حوزه غربالگری مشکلات چشم پزشکی از سازمان نظام پزشکی کمک بگیریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: