کد خبر: ۳۴۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 17
برای برخی از افراد، زگیل تناسلی می تواند خود به خود در عرض شش ماه بدون درمان از بین برود. برای برخی دیگر، زگیل می تواند برای مدت طولانی تری باقی بماند یا نیاز به درمان داشته باشد.
شفاآنلاین:سلامت>هیچ درمان قطعی برای ویروس HPV وجود ندارد، اما درمان هایی برای زگیل تناسلی در دسترس است. این درمان ها ممکن است زگیل ها را از بین ببرند، اما ویروس باقی می ماند و زگیل ها ممکن است برگردند. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود، ثابت بماند، بزرگتر شود یا تعداد آنها افزایش یابد.

به گزارش شفا آنلاین:درمان زگیل تناسلی شامل دارو درمانی، کرایوتراپی (از بین بردن بافت با انجماد)، لیزر درمانی، کوتریزاسیون (از بین بردن بافت با سوزاندن) و جراحی است.

چه زمانی زگیل تناسلی از بین می رود؟

برای برخی از افراد، زگیل تناسلی می تواند خود به خود در عرض شش ماه بدون درمان از بین برود. برای برخی دیگر، زگیل می تواند برای مدت طولانی تری باقی بماند یا نیاز به درمان داشته باشد.

حتی اگر زگیل ها از بین بروند (با یا بدون درمان)، ویروس HPV ممکن است همچنان در بدن فعال باشد. این بدان معنی است که زگیل ها ممکن است بازگردند و ویروس می تواند به افراد دیگر منتقل شود. به طور معمول، زگیل ها و HPV در عرض دو سال از بدن پاک می شوند، اما این بازه زمانی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

همچنین ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا درمان موثر واقع شود و گاهی اوقات، درمان جواب نمی دهد. اگر یکی از درمان‌ها موفقیت‌آمیز نبود، ممکن است پزشک شما یک درمان متفاوت را پیشنهاد کند.

به عنوان مثال، کرایوتراپی، یکی از درمان های خط اول برای زگیل تناسلی، شامل حداکثر هفت درمان هفتگی است و بهبودی معمولاً به سه تا چهار درمان نیاز دارد. عود با این روش درمانی در حدود 10 درصد موارد رخ می دهد.

HPV چقدر درمان پذیر است؟

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد و از بین بردن زگیل ها ویروس را از بدن خارج نمی کند. ویروس در داخل پوست به زندگی خود ادامه می دهد که ممکن است باعث بازگشت زگیل شود.

سیستم ایمنی بدن به طور معمول ویروس HPV را ظرف یک تا دو سال پاک می کند، اما برای برخی افراد، ویروس از بین نمی رود.

با داشتن سیستم ایمنی سالم، حدود نیمی از افراد پس از هشت ماه ویروس را دفع می‌کنند و کمتر از 10 درصد آن‌ها این ویروس را بیش از دو سال همراه خود دارند.

مهم است که به یاد داشته باشید که ویروس هنوز از طریق رابطه جنسی و تماس پوست به پوست (حتی زمانی که زگیل‌ها از بین رفته‌اند) تا زمانی که ویروس از بدن پاک نشود، مسری است.

آیا زگیل تناسلی به معنای خیانت همسر من است؟

ممکن است فرد برای مدتی، حتی سال‌ها، بدون بروز علائم HPV داشته باشد. ممکن است زمان ببرد که علائم ظاهر شوند. اگر تشخیص داده شد که شما یا همسرتان به زگیل تناسلی یا HPV مبتلا هستید، لزوماً به این معنی نیست که فردی رابطه جنسی داشته است. ممکن است از شریک قبلی به HPV مبتلا شده باشد و از عفونت خود بی اطلاع باشد.

عوامل موثر بر بهبود زگیل تناسلی

اینکه زگیل تناسلی از بین می رود یا اینکه آیا عود می کند یا نه، در افراد مختلف متفاوت است. برخی از عواملی که ممکن است احتمال زگیل تناسلی مداوم یا عود کننده را افزایش دهند عبارتند از:

  • سلامت سیستم ایمنی بدن: داشتن سیستم ایمنی ضعیف در اثر شرایطی مانند دیابت یا ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا از برخی داروها می‌تواند بر بهبودی تأثیر بگذارد.
  • سن: احتمال بروز زگیل تناسلی پایدار در افراد مسن بیشتر است.
  • نوع HPV: انواع پرخطر HPV ممکن است بیشتر منجر به زگیل تناسلی پایدار شوند.
  • جنسیت: یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مردانی که دارای یک نوع HPV هستند، برای چندین سال پس از آن، شانس بیشتری برای عفونت مجدد با آن نوع دارند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به زگیل را افزایش می دهد و احتمال بازگشت زگیل را بیشتر می کند.
  • سایر عادات سبک زندگی: مصرف بیش از حد الکل و مواد ممکن است بر توانایی بدن در پاکسازی ویروس تأثیر بگذارد. انجام عادات ارتقا دهنده سلامتی (مانند خوردن یک رژیم غذایی مغذی، خواب کافی، فعالیت بدنی منظم و مدیریت استرس) می تواند به بدن در مبارزه با ویروس کمک کند.

آیا باید تحت درمان قرار بگیرم؟

با کمک یک سیستم ایمنی سالم، بدن اغلب به تنهایی زگیل ها را پاک می کند. اگر زگیل تناسلی شما را آزار نمی دهد و پزشک در مورد ترک درمان نگرانی ندارد، ممکن است درمان نشدن گزینه ای مناسب برای شما باشد.

برخی از دلایلی که ممکن است بخواهید درمان را در نظر بگیرید عبارتند از:

  • تسکین علائمی مانند درد و خارش.
  • بهبود بهداشت با حذف زگیل هایی که تمیز نگه داشتن آنها دشوار است.
  • ممکن است از بزرگ شدن زگیل ها در اندازه یا تعداد آنها جلوگیری کند.
  • ممکن است خطر گسترش زگیل را کاهش دهد (زگیل تناسلی بسیار مسری است، از هر 3 نفری که با فردی که زگیل تناسلی دارد، 2 نفر به ویروس مبتلا می شوند )
  • مهم است به خاطر داشته باشید که حتی با درمان زگیل تناسلی، همچنان می توانید ویروس HPV را به دیگران منتقل کنید.

درمان برای کمک به روند بهبود زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی باید با راهنمایی یک پزشک انجام شود. هرگز از درمان‌های بدون نسخه یا خانگی برای زگیل تناسلی استفاده نکنید. این موارد برای استفاده در دستگاه تناسلی در نظر گرفته نشده اند و می توانند مضر باشند.

اگرچه هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد، اما چندین روش درمانی برای زگیل تناسلی در دسترس است. بر اساس عواملی مانند تعداد و محل زگیل ها، برخی از شرایط سلامتی و باردار بودن یا نبودن شما، با پزشک در مورد گزینه های خود و اینکه کدام گزینه برای شما مناسب تر است صحبت کنید.

درمان های زگیل تناسلی عبارتند از:

داروهای موضعی

  • ایمیکیمود: سیستم ایمنی را تقویت می کند تا به بدن در مبارزه با HPV کمک کند.
  • پودوفیلوکس: به توقف رشد سلول های زگیل کمک می کند.
  • پودوفیلین: بافت زگیل را از بین می برد. مشابه پودوفیلوکس.
  • بی کلراستیکاسید و تری کلرواستیکاسید: اسیدهایی که بافت زگیل را از بین می برند.
  • سینکاتچین ها: پماد گیاهی.

سایر داروها

  • اینترفرون: باعث پاسخ ایمنی می شود و به صورت ژل موضعی موجود است، اما زمانی که به زگیل تزریق شود موثرتر است.
  • کرایوسرجری/کرایوتراپی: از نیتروژن مایع برای انجماد زگیل ها استفاده می شود.
  • لیزر: زگیل ها با استفاده از نور لیزر از بین می روند.


جراحی: زگیل ها بریده می شوند

  • الکتروکوتر: برای از بین بردن زگیل ها از جریان الکتریکی استفاده می شود.
  • روش برداشتن حلقه با الکتروسرجری (LEEP): زگیل با گذراندن یک ابزار تیز و حلقه‌ای شکل از زیر زگیل برای بریدن آن از روی پوست برداشته می‌شود.


ملاحظاتی که باید در درمان زگیل تناسلی رعایت شود

هنگامی که با پزشک خود در مورد درمان زگیل تناسلی صحبت می کنید، مطمئن شوید که در مورد هر گونه شرایط پزشکی که دارید، به خصوص شرایطی که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد مانند HIV، بیماری پیوند در مقابل میزبان، پسوریازیس یا آرتریت روماتوئید، به او بگویید. همچنین در مورد داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی به آنها بگویید.

برخی از درمان های موضعی می توانند کاندوم ها و دیافراگم های واژن را در صورت تماس با آنها ضعیف کنند. برخی از درمان ها باید بعد از مدت زمان معین یا قبل از فعالیت های خاصی شسته شوند. با پزشک خود در مورد اثرات بالقوه درمان و هر گونه اقدامات احتیاطی که باید انجام دهید صحبت کنید.

اصلاح کردن یا اپیلاسیون را در مناطقی که زگیل تناسلی وجود دارد متوقف کنید، زیرا ممکن است باعث گسترش زگیل شود.

راه های کمک به مراقبت از خود در طول و بعد از درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  • محل را تمیز و خشک نگه دارید (خشک کردن در هوا بعد از حمام یا حمام ممکن است بهتر از حوله باشد).
  • اگر دارویی برای شما تجویز شده است، آن را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.
  • ناحیه را خراش ندهید.
  • دست های خود را پس از لمس ناحیه ای که زگیل ها در آن قرار دارند (یا بودند) بشویید.
  • تا زمانی که درمان کامل نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید (پس از درمان، در صورت ناراحتی از رابطه جنسی اجتناب کنید).
  • اگر ناحیه زخم شده یا متورم است، داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است به کنترل علائم شما کمک کند./سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: