تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 16
محققان اعلام کرده‌اند که یک تکنولوژی ژنیکی نوآورانه می‌تواند به عنوان راهی موثر برای درمان اولیه تبخال تناسلی و دهانی عمل کند.

شفاآنلاین:سلامت>با توجه به نتایج منتشرشده در مجله Nature Communications در تاریخ 13 مه، ژن درمانی موفق بود که بیش از 90 درصد از عفونت‌های تبخال دهانی را در موش‌های آزمایشگاهی از بین ببرد و همچنین توانایی سرکوب ویروس در بدن حیوان را نشان داد.

به گزارش شفا آنلاین:طبق اظهارات محققان، این روش درمانی شامل تزریق مولکول‌های ویرایش‌کننده ژن است که به دنبال ویروس تبخال در بدن می‌گردند و آن را از بین می‌برند.

تبخال یک بیماری غیر قابل پیش‌بینی است که در سلول‌های عصبی نهفته می‌شود و باعث ایجاد آکنه‌های دردناک روی پوست می‌شود. این روش ویرایش ژن شامل استفاده از ویروس‌های آزمایشگاهی با آنزیم‌هایی است که به عنوان "قیچی مولکولی” عمل می‌کنند و ویروس تبخال را مورد هدف قرار می‌دهند.

وقتی ویروس وارد سلول‌های عصبی می‌شود، آنزیم فعال می‌شود و DNA ویروس را بریده و از بین می‌برد. این روش به عنوان یک رویکرد ساده برای مقابله با تبخال مطرح شده است و نتایج اولیه نشان می‌دهد که این روش موثر بوده و کمترین عوارض جانبی را دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که بیش از 3.7 میلیارد نفر جوان‌تر از 50 سال به عفونت تبخال دهانی مبتلا هستند و میزان عفونت تبخال تناسلی نیز قابل توجه است. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این روش درمانی موفقیت آمیز بوده و تا 90 درصد از عفونت‌ها را در موش‌های آزمایشگاهی کاهش داده است. محققان در حال آماده‌سازی برای انتقال این تکنولوژی به مراحل بالینی برای استفاده در انسان هستند.