کد خبر: ۳۳۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 20
بیشتر خانم‌ها وقتی پریودشان عقب می‌افتد نگران می‌شوند؛ اما خوب است بدانید جلو افتادن پریود هم گاهی می‌تواند نگران‌کننده باشد.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>جلو افتادن پریود می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ از استرس و اضطراب گرفته تا بیماری‌ها و عوارضی مثل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک.


استرس



به گزارش شفا آنلاین:استرس می‌تواند زمان تخمک‌گذاری را تغییر دهد و باعث شود پریودتان جلو یا عقب بیفتد. استرس معمولاً پریود را عقب می‌اندازد یا کلاً جلوی آن را می‌گیرد؛ اما این احتمال هم وجود دارد که استرس باعث جلو افتادن پریود شود.

کاهش یا افزایش وزن


اگر نوسانات وزنی زیادی داشته باشید می‌تواند بر تولید هورمون‌هایتان اثر بگذارد و در نتیجه زمان تخمک‌گذاری را تغییر دهد؛ بنابراین کاهش یا افزایش وزن هم می‌تواند یکی از دلایل عقب یا جلو افتادن پریود باشد.

ورزش سخت و سنگین


ورزش سنگین می‌تواند نوسانات وزنی زیادی ایجاد کند و در نتیجه تولید هورمون را در بدن تغییر دهد و در نهایت زمان تخمک‌گذاری و پریود را نیز عقب یا جلو بیندازد.

بلوغ


بلوغ یک تحول طبیعی در بدن برای از کودک به بزرگسال تبدیل‌شدن است. طی بلوغ، هورمون‌ها نیز به‌شدت تغییر می‌کنند، از جمله افزایش تولید هورمون جنسی زنانه به نام استرادیول که توسط هورمون‌های مغز تنظیم می‌شود. وقتی یک دختر وارد مرحله بلوغ می‌شود ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشد که به معنی عقب یا جلو افتادن آن است.
یکی از چیزهایی که باید مدنظر داشته باشید این است که چیزی که شما آن را جلو افتادن پریود می‌دانید ممکن است اصلاً پریود نباشد و موضوع چیز دیگری باشد؛ مثلاً خونریزی لانه‌گزینی یا تغییراتی در هورمون‌ها و افزایش جریان خون

پیش از یائسگی


پیش از یائسگی معمولاً زمانی است که یک خانم در دهه چهل زندگی خود قرار دارد. در دوره پیش از یائسگی کم‌کم دیگر تخمکی در تخمدان‌ها وجود ندارد و یا تخمک‌هایی که هستند دیگر کیفیت چندانی ندارند. این تخمک‌ها به پیام‌های هورمونی مغز مثل گذشته جواب نمی‌دهند و در نتیجه تخمک‌گذاری مرتباً انجام نمی‌شود و یا دیگر اصلاً رخ نمی‌دهد. همین باعث کوتاه‌تر شدن سیکل قاعدگی و جلو افتادن پریودها یا توقف آنها خواهد شد.
همچنین وقتی هورمون پروژسترون که طی تخمک‌گذاری ترشح می‌شود دیگر وجود ندارد، رحم بیشتر تمایل دارد به شیوه‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی ریزش کند و در نتیجه پریود عقب یا جلو می‌افتد.

قرص ضدبارداری


اگر قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کنید که حاوی استروژن و پروژستین است، اگر یک یا چند دوز را فراموش کنید باعث جلو افتادن پریودتان خواهد شد. زیرا سطح پروژستین بدنتان افت می‌کند و خونریزی رحم شروع می‌شود.
اگر از قرص ضدبارداری که فقط پروژستین دارد استفاده می‌کنید، پس جلو افتادن پریودتان می‌تواند به دلیل نازک شدن دیواره رحمتان باشد.
اگر از IUD مسی بدون هورمون استفاده می‌کنید، احتمال دارد سه تا شش ماه اول دچار عوارض جانبی مثل خونریزی‌های پیش‌بینی‌نشده شوید تا بدنتان کم‌کم عادت کند.

قرص اورژانسی


قرص‌های اورژانسی، تخمک‌گذاری را عقب می‌اندازند. وقتی تخمکی آزاد نشود، پس چیزی وجود ندارد که اسپرم آن را بارور کند؛ اما با ایجاد اختلال در تخمک‌گذاری ممکن است تغییری در سیکل قاعدگی‌تان رخ دهد و باعث جلو یا عقب زدن پریود شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک


سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که می‌تواند با بالابودن هورمون مردانه تستوسترون مرتبط باشد. این سندرم ممکن است باعث بی‌نظمی تخمک‌گذاری شده و در نتیجه پریود را عقب و جلو کند.

بیماری‌های آمیزشی (STIs)

برخی از عفونت‌های آمیزشی مثل سوزاک یا کلامیدیا می‌توانند باعث تحریک رحم و دهانه رحم شده و خونریزی ایجاد کنند. خیلی از افراد این خونریزی را با پریود اشتباه می‌گیرند، اما عفونت‌های آمیزشی علائم زیر را دارند:
. ترشحات
. سوزش ادرار
. درد حین رابطه جنسی
. درد لگن
اگر این علائم را دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

اندومتریوز


اندومتریوز زمانی است که بافتی که به طور طبیعی داخل رحم است، بیرون رحم رشد می‌کند. آندومتریوز معمولاً با پریودهای بسیار دردناک و ناباروری همراه است. این عارضه می‌تواند موجب خونریزی بین دو پریود نیز بشود که اغلب با جلو افتادن پریود اشتباه گرفته می‌شود.

خونریزی لانه‌گزینی


خونریزی لانه‌گزینی طی شروع بارداری رخ می‌دهد، یعنی زمانی که یک تخمک بارور به رحم می‌چسبد و خونریزی خفیف یا لکه بینی ایجاد می‌کند. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، تست بارداری بدهید.

در پایان

دلایل زیادی می‌توانند باعث جلو افتادن قاعدگی شوند؛ اما همیشه هم تشخیص علت کار راحتی نیست. اگر درمورد دلیل جلو افتادن پریودتان تردید دارید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت‌ها بررسی شوند.
یکی از چیزهایی که باید مدنظر داشته باشید این است که چیزی که شما آن را جلو افتادن پریود می‌دانید ممکن است اصلاً پریود نباشد و موضوع چیز دیگری باشد؛ مثلاً خونریزی لانه‌گزینی یا تغییراتی در هورمون‌ها و افزایش جریان خون.
اگر پریودتان یک ماه، جلو افتاده و علامت دیگری ندارید نباید نگران شوید، خصوصاً اگر روش پیشگیری از بارداری خود را تغییر داده‌اید یا تحت استرس و اضطراب زیادی بوده‌اید. اما اگر علائم دیگری مثل درد یا ترشحات غیرمعمول دارید قطعاً باید به متخصص زنان مراجعه کنید.
اگر به‌طورکلی نگرانی در مورد وضعیت پریود خود دارید در مراجعه به پزشک تردید نکنید. به‌هرحال بهتر این است که خیالتان راحت شود تا اینکه مدام نگران باشید./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: