کد خبر: ۳۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
شفاآنلاین-محققان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند بهبود افسردگی پس از زایمان، با تغذیه شیر مادر امکان پذیر است.
به گزارش شفا آنلاین،محققان دانشگاه کمبریج اظهار داشته‌اند که زنانی که تجربه تغذیه شیر خود به نوزادان داشته‌اند کمتر بعد از زایمان خود دچار افسردگی شده‌‌اند.

در این تحقیقات حدود 1400 مادر نشان داد که در میان افرادی که تغذیه نوزادان خود را با شیر خود آغاز کرده‌ بودند در خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان در آنها 50 درصد کاهش وجود داشت.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله مادر و سلامت کودک، تغذیه با شیر مادر به آرامش مادر کمک می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد و از مشکلات روانی جلوگیری به عمل می‌کند.

این تحقیقات جدید،‌ تحقیقات قبل از آن که نشان می‌داد تغذیه با شیر مادر باعث آزادسازی هورمون اکسی توسین و ترویج پرورش و تمدد اعصاب می‌شود را حمایت می‌کند.

لازم است بدانید که به گفته محققان، اکسی‌توسین روی پاره‌‌ای از رفتارها تاثیر فراوان دارد: رفتارهایی از قبیل اطمینان و فداکاری، بروز رفتارهای کاملا متضاد مانند حسادت و غرور، افزایش احساس همدردی و پیوند به ویژه بین والدین و فرزندان، بهبود و تقویت مهارت‌های اجتماعی در افراد خجالتی و کم رو، افزایش میزان حس دلسوزی و همدلی انسان‌ها نسبت به یکدیگر، بهبود حافظه و عملکرد مغز، وقتی رابطه فرد مثبت باشد هورمون عشق، رفتارهای اجتماعی را تقویت می‌کند.

این هورمون به مقدار زیاد در زنان شیرده تولید می‌شود و باعث ترشح شیر مادر در سینه‌ها، بعد از تولد نوزاد می‌گردد.

اکسی‌توسین طی مقاربت زناشویی نیز در بدن آزاد می‌شود و ممکن است عملکرد اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشد.

هورمون اکسی توسین باعث انقباض رحم و سهولت زایمان می‌شود و بعد از تولد نوزاد، خونریزی زایمان را کنترل می‌کند.

تغذیه با شیر مادر برای مادران فواید دیگر نیز دارد از جمله فواید آن نشان می‌دهد که زنانی که نوزادان خود را با شیر خود تغذیه کرده‌‌اند در برابر سرطان سینه و تخمدان ایمن‌تر بودند.

مطالعات قبلی همچنین نشان داد که مادرانی که حداقل 6 ماه به نوزادان خود شیر داده‌اند خطر ابتلا به چاقی در آن‌ها پایین‌تر بوده است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: