کد خبر: ۳۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 23
شفا آنلاين-پزشکان هشدار دادند: تجویز برخی از داروهای ضدروانپریشی برای سالمندان می‌تواند خطر بروز مشکلات کلیوی را در آنان افزایش دهد.
به گزارش شفا آنلاين،نتایج مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مصرف سه نوع داروی ضدروانپریشی که برای درمان اختلالات رفتاری ناشی از زوال عقلی در افراد سالمند تجویز می‌شوند می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف سه داروی «کوئتیاپین»، «ریسپریدون» و «الانزاپین» را برای درمان اختلال دو قطبی، شیزوفرنی و دیگر اختلال‌های روانی تایید کرده است.

دکتر «آنتون پرشتینسان» از دانشکده پزشکی دانشگاه روچستر در این رابطه گفت: عوارض جانبی مصرف داروهای ضدروانپریشی موضوع نگران‌کننده‌ای است و به همین دلیل شواهد پزشکی بسیاری مبنی بر احتیاط و یا حتی خودداری از تجویز این داروها برای افراد مسن وجود دارد مگر آنکه مصرف آن به طور قطع ضرورت داشته باشد.

متخصصان در این بررسی دریافتند افرادی که از این سه نوع داروی ضدروانپریشی مصرف کرده‌اند در مقایسه با افرادی که از این داروها استفاده نکرده‌اند، 1.5 برابر بیشتر در معرض آسیب‌های کلیوی هستند. همچنین این تیم تخصصی مشاهده کردند خطر کاهش فشارخون، احتباس ادرار و خطر مرگ ناشی از عوامل و اختلالات مختلف در سالمندان مصرف‌کننده این سه نوع دارو دو برابر بیشتر است.

متخصصان همچنین تاکید کردند در حالی که در این بررسی رابطه علت - معلولی مصرف این داروها با آسیب‌دیدگی کلیوی تایید نشده اما در هر حال باید نسبت به عوارض احتمالی آن هوشیار بود.


ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: