کد خبر: ۳۱۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 28
دانشمندان برای ردیابی شیوع کرونا از فاضلاب‌ها استفاده می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>با ظهور سویه جدید کرونا به نام "بی کیو " دانشمندان به دنبال راه‌های فراتر از روش‌های سنتی برای یافتن رد و منشا آن هستند. یکی از تازه‌ترین این راه ها، فاضلاب است.

به گزارش شفاآنلاین:هر روز بیش از ۱۰۰ میلیون گالن فاضلاب به چاه‌های فاضلاب سانتاکلارا در کالیفرنیا می‌ریزد. دانشمندان دانشگاه استنفورد می‌گویند در ماه مارس ۲۰۲۰، چندی پس از همه گیری کرونا ویروس، آثار کرونا در این فاضلاب مشاهده شد.
الکسندریا بِیم، استاد محیط زیست و مهندسی راه و ساختمان دانشگاه استنفورد گفت: ما دریافتیم که می‌توانیم رد کرونا را در این فاضلاب بیابیم و میزان آن را بسنجیم و نحوه تغییرات آن را در زمان ببینیم. این یافته‌ها در فاضلاب با یافته‌های روی زمین یکی بود.
ردیابی ویروس‌ها در فاضلاب موضوع جدیدی نیست. دهه هاست که دانشمندان این کار را می‌کنند. اما تا کنون رد یک بیماری تنفسی را از فاضلاب نگرفته اند. افراد مبتلا به کرونا از راه مدفوع و ادرار خود، می‌توانند ویروس را به فاضلاب وارد کنند.
در نوامبر ۲۰۲۰ این دانشمند طرحی را برای ردیابی کرونا در فاضلاب کالیفرنیا اجرا کرد. اکنون این طرح در ۷۰ نقطه دیگر اجرا می‌شود؛ و مرتبا نمونه‌هایی از فاضلاب آزمایش می‌شوند.

دکتر سارا کودی رئیس اداره بهداشت عمومی سانتا کلارا کالیفرنیا گفت: اکنون بیش از دو سال است که اطلاعات و داده از فاضلاب و سنجش‌ها و مقایسه‌های آن را در اختیار داریم که نشان از وجود کرونا در فاضلاب است. با وجود کاهش روند ابتلا در تابستان، مقدار ویروس در فاضلاب بالا بود؛ بنابراین با وجود کاهش علائم بالینی، ثابت می‌شود که این ویروس در بدن افراد وجود دارد و به فاضلاب راه می‌یابد.

خانم کودی می‌گوید به اطلاعات دانشگاه استنفورد برای تصمیم گیری‌های بهداشت عمومی برای توصیه به مردم برای ادامه ماسک زدن در مکان‌های سربسته و عمومی، وابسته است.
اگر یک نمونه از فاضلاب را بردارید می‌توانید به اطلاعات ۱.۵ میلیون نفر پی ببرید. حتی در فاضلاب یک کارخانه کوچک می‌توانید نمونه ۱۰ هزار نفر را ببینید.

این نگرانی هست که شاید نمونه برخی مردم در این طرح مانند مناطق دوردست و اقلیت و مهاجرنشین از قلم بیافتد. برخی مناطق هم که اصلا فاضلاب ندارند که بخواهد نمونه برداری شود.
هدر بیشل از دانشگاه کالیفرنیا گفت: نظارت و بررسی داده‌های نمونه‌های فاضلاب بسیار بااهمیت است. کاری که ما می‌خوهیم بکنیم، پر کردن شکاف داده‌ها و یافتن داده‌های یافت نشده است. تا بدین وسیله برابری بهداشت عمومی را ارتقا دهیم.

مسئولان بهداشت عمومی می‌گویند بررسی فاضلاب برای ردیابی بیماری‌ها که آزمایش بالینی آن‌ها محدود و مشکل است، سودمند است.

مسئول بهداشت عمومی گفت: اکنون ما این ابزار تکمیلی را برای مشاهده آنچه بر کل جامعه می‌گذرد، در اختیار داریم. به جای اینکه تک تک افراد را به طور مجزا آزمایش کنیم و ببینیم چه بخشی از جامعه باید قرنطینه شود و اعمال محدودیت شود.
پژوهشگران دانشگاه استنفورد امیدوارند آزمایش فاضلاب، در سراسر آمریکا گسترش یابد.

زیرساخت‌ها روزی به ما در آمادگی برای مقابله با بیماری‌های همه گیری آینده، کمک خواهد کرد.

قابل مشاهده در دسکتاپ

 

قابل مشاهده در موبایل



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: