کد خبر: ۳۱۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 17
بر اساس آمار انجمن دندانپزشکان ترکیه هر ساله 150 تا 250 هزار بیمار خارجی با وعده "لبخند کامل با قیمتی بی‌نظیر" وارد ترکیه می‌شوند.

شفاآنلاین>سلامت>ترکیه به یکی از قطب‌های "دندانپزشکی توریستی" جهان تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران در این کشور با یک تیر دو نشان سیاحت و درمان را با هم می‌زنند.

به گزارش شفاآنلاین: بسیاری از آژانس‌های گردشگری با همکاری کلینیک‌های دندانپزشکی ترکیه با وعده "لبخندهای هالیوودی" و "قیمت‌های ارزان" گردشگران را به این کشور می‌کشند. 

با این حال زنگ خطر از این توریسم دندانی ترکیه شنیده شده و شکایات زیادی از درمان‌های ارزان و بی‌کیفیت دندانپزشکی ترکیه به گوش می‌رسد.

"ریدا عظیم" مهندس بریتانیایی از منچستر انگلیس یکی از کسانی است که سفر دندانپزشکی به ترکیه را تجربه کرده است.

او از ابتدای شروع درمان‌های دندانی متوجه اشتباه بودن سفرش به ترکیه  شد.

ریدا گفت: "شکاف های بزرگی زیر لثه‌هایم داشتم و تمام قطعات فلزی زیر ایمپلنت‌ها دیده می‌شد. این عمل به شکل باور نکردنی بد انجام شده بود".

این شهروند بریتانیا گفت: در ابتدا قرار بود 5 ایمپلنت انجام دهند. اما تیم پزشکی در آستانه انجام عمل به او اعلام کرد که باید "تمام دندان‌های او را بردارند".

این بیمار 42 ساله که مجبور به استفاده از دندان مصنوعی است، گفت: "آنها حرفه‌ای به نظر می‌رسیدند".

بر اساس آمار انجمن دندانپزشکان ترکیه هر ساله 150 تا 250 هزار بیمار خارجی با وعده "لبخند کامل با قیمتی بی‌نظیر" وارد ترکیه می‌شوند و این کشور در کنار مجارستان، تایلند و دبی به یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری دندانپزشکی جهان تبدیل شده است.

"لبخند هالیوودی" که در کلینیک‌های ازمیر، استانبول و آنتالیا ارائه می‌شود دردسرهایی نیز برای بیماران ایجاد کرده است و گزارش‌هایی درباره کوتاه کردن، سائیدن مینای سالم دندان، درمان، کشیدن دندان‌های سالم و در برخی مواقع تمامی دندان‌ها به گوش می‌رسد.

رئیس یک کلینیک دندانپزشکی استانبول که تمایلی به اعلام نام خود نداشت به خبرگزاری فرانسه گفت: بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی ترکیه دندان‌هایی را درمان می کنند که نیازی به درمان ندارند.

او افزود: "آنها روکش‌هایی را روی دندان می‌گذارند که فقط نیاز به بلیچینیگ یا روشن‌کننده دارند".

درد هر روزه

"عظیم" تنها بیمار خارجی در ترکیه نیست که صورتش تغییر شکل داده یا درد مزمن داشته است.

"الانا بون" زن 23 ساله بلژیکی که در جولای 2021 به آنتالیا سفر کرد، یکی از بیمارانی است که  دچار عوارض جدی شده است.

28 روکش دندان‌های او خوب به نظر می رسید اما فقط در ظاهر.

او گفت: "آنها زیادی در عمق قرار داشتند. الان هر روز التهاب و درد دارم. این دردها گاهی بسیار شدید می‌شوند".

این بیمار می‌گوید:" تنها راه حل این است که همه چیز را بردارند اما دندانپزشکان نمی‌دانند در آن صورت با چه چیزی مواجه می‌شوند".

مثله کردن عضو

انجمن دندانپزشکی بریتانیا زنگ خطر در مورد این پدیده را به صدا درآورده و نسبت به "خطرات چشمگیر درمان‌های ارزان" هشدار داده است. آنها از عفونت، افتادن روکش و ایمپلنت‌های نامناسب هشدار داده‌اند.

"پارتک سولرا" از اتحادیه دندانپزشکان فرانسه گفت: از دیدن اینفلوئنسرهایی که برای دندانپزشکی زیبایی به ترکیه می‌روند، وحشت کرده است.

او گفت: روی دندانی که کمی زرد شده را روکش نمی‌کنند و سائیدن و کوتاه کردن دندان سالم برای روکش کردن آن مانند مثله کردن عضو می‌ماند. او افزود:" در فرانسه شما (پزشکان) را برای این اعمال زندانی می‌کنند".

"تارک اسمن"  از انجمن دندانپزشکان ترکیه اصرار دارد که دندانپزشکان ترک فقط یه نیازها پاسخ می‌دهند.

او افزود: برخی از مراجعان می‌خواهند شبیه ستاره‌های هالیوود شوند و لبخندی درخشان و فلورسنت داشته باشند. اگر دندانپزشکان ترک این کار را نکنند، دندانپزشکان آلبانیایی یا لهستان هستند که این کار را انجام خواهند داد.

او گفت که نرخ اشتباه جراحی نادرست 3 تا 5 درصد قابل قبول است و در هر جایی اتفاق بیفتد و افزود که یکی از 40 هزار دندانپزشک انجمن او تعلیق نشده‌ اند.

بیش از 450 آژانس گردشگری پزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت ترکیه هستند.

براساس تحقیقت خبرگزاری فرانسه که برخی از این آژانس‌ها از مطالب گمراه کننده برای جذب مشتری استفاده می کنند.

برای مثال آژانس "سول دنتال" در معرفی‌های خود ادعا می‌کند که مالک یک "کلینیک دندانپزشکی" است اما آنها تنها یک واسطه برای این کلینیک هستند.

قابل مشاهده در دسکتاپ


 قابل مشاهده در موبایل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: