کد خبر: ۳۱۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 15
ورزش‌هایی مانند والیبال, بسکتبال و بدمینتون می توانند به درمان واریکوسل کمک کنند.
شفاآنلاین>سلامت>واریکوسل بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه پوستی است که بیضه ها (اسکروتوم) را نگه می دارد. این وریدها خون کم اکسیژن را از بیضه ها منتقل می کنند. واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود، نه اینکه به طور موثر از کیسه بیضه گردش کند.

به گزارش شفاآنلاین:واریکوسل معمولا در دوران بلوغ ایجاد می شود و با گذشت زمان ایجاد می شود. آنها ممکن است باعث ناراحتی یا درد شوند، اما اغلب بدون علامت یا عارضه هستند. واریکوسل ممکن است باعث رشد ضعیف بیضه، تولید کم اسپرم یا مشکلات دیگری شود که ممکن است منجر به ناباروری شود. جراحی برای درمان واریکوسل ممکن است برای رفع این عوارض توصیه شود.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولا در سمت چپ کیسه بیضه اتفاق می افتد و اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس درد: درد یا ناراحتی مبهم و دردناک هنگام ایستادن(بیشتر در اواخر روز) دراز کشیدن اغلب درد را تسکین می دهد.
  • توده ای در کیسه بیضه: اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده ای مانند کیسه در بالای بیضه قابل مشاهده باشد. واریکوسل کوچکتر ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد اما با لمس قابل احساس شود.
  • بیضه هایی با اندازه های متفاوت: بیضه آسیب دیده ممکن است به طور قابل توجهی کوچکتر از بیضه دیگر باشد.
  • ناباروری: واریکوسل ممکن است منجر به مشکل ناباروری شود، اما همه واریکوسل ها باعث ناباروری نمی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

ویزیت سالانه سلامتی پسران برای نظارت بر رشد و سلامت بیضه ها مهم است. مهم است که این قرارها را برنامه ریزی کنید.

تعدادی از شرایط می تواند به بروز درد، تورم یا توده در کیسه بیضه منجر شود. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، برای تشخیص به موقع و دقیق به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد واریکوسل

بیضه ها خون غنی از اکسیژن را از دو شریان بیضه دریافت می کنند(یک شریان برای هر طرف کیسه بیضه) به طور مشابه، دو ورید بیضه نیز وجود دارد که خون تخلیه شده از اکسیژن را به سمت قلب برمی گرداند. در هر طرف کیسه بیضه، شبکه‌ای از وریدهای کوچک (شبکه پامپینی‌فرم) خون فاقد اکسیژن را از بیضه به سیاهرگ اصلی بیضه منتقل می‌کند. واریکوسل بزرگ شدن شبکه پامپینی فرم است.

علت دقیق واریکوسل ناشناخته است. یکی از عوامل مؤثر ممکن است عملکرد نادرست دریچه‌های داخل وریدها باشد که هدف آن حفظ حرکت خون در جهت درست است. همچنین، ورید بیضه سمت چپ مسیر کمی متفاوت از ورید راست را دنبال می‌کند؛ مسیری که احتمال بروز مشکل در جریان خون در سمت چپ را بیشتر می‌کند.

هنگامی که خون ضعیف شده از اکسیژن در شبکه وریدها پشتیبان می شود، آنها گشاد می شوند و واریکوسل را ایجاد می کنند.

عوامل خطر واریکوسل

به نظر نمی رسد که هیچ عامل خطر مهمی برای ایجاد واریکوسل وجود داشته باشد.

عوارض واریکوسل

ابتلا به واریکوسل می تواند تنظیم دمای بیضه ها را برای بدن دشوار کند. استرس اکسیداتیو و تجمع سموم نیز می تواند مشاهده شد.. این عوامل ممکن است به عوارض زیر منجر شوند:

  • سلامت ضعیف بیضه: برای پسرانی که در سن بلوغ هستند، واریکوسل ممکن است رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه را مختل کند. برای مردان، واریکوسل ممکن است منجر به کوچک شدن تدریجی به دلیل از دست دادن بافت شود.
  • ناباروری: واریکوسل لزوما باعث ناباروری نمی شود. تخمین زده می شود 10 تا 20 درصد از مردانی که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده اند، برای داشتن فرزند مشکل دارند. در میان مردانی که مشکلات باروری دارند، حدود 40 درصد مبتلا به واریکوسل هستند.

ورزش هایی برای کمک به درمان واریکوسل

یک کارشناس طب سنتی با بیا اینکه ورزش‌هایی مانند والیبال, بسکتبال و بدمینتون به درمان واریکوسل کمک می‌کند, راه‌های درمان واریکوسل از منظر طب سنتی را تشریح کرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره بیماری واریکوسل اظهار کرد: گرمای هوا موجب رقیق شدن خون در بدن می‌شود به همین علت دردها و برخی مشکلات عود می‌کند بهتر است که افراد بدنشان را از غلظت بیش از حد مواد زائد پاکسازی کنند.به گفته وی در مواردی که عروق خونی سرشار از مواد زائد باشد در این زمان با توجه به تشخیص پزشک فصد بهتر است که صورت پذیرد و در صورتیکه مواد زائد در مویرگ‌ها تجمع پیدا کرده باشد, حجامت بسیار مفید است البته باید تاکید کرد که با تجویز پزشک حتما حجامت باید صورت پذیرد.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: برخی از افراد شرایط حجامت یا فصد خون را ندارند و بهتر است که بادکش‌های گرم انجام دهند که به خونسازی بهتر در بدن کمک می‌کند.علوی افزود: اکثر جوانان امروزه دچار واریکوثل و نازایی هستند چرا که خونشان غلیظ و تجمع مواد زائد در بدنشان بسیار زیاد است. یبوست خود عامل مهمی در بوز واریکوسل و نازایی است چرا که مواد زائد به خوبی از بدن دفع نمی‌شود و به بیماری تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: افراد مبتلا به واریکوسل بهتر است که قبل از اقدام به عمل‌های جراحی بدن خود را از مواد زائد پاکسازی کنند. خیلی از افرا با وجود اینکه تحت عمل واریکوثل قرار گرفته‌اتند نازایی آنها رفع نشره است چرا که مواد زائدی از بدن پاکسازی نشده و غلظت خون رفع نشده است.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: امروزه بسیاری از افراد به پزشکان طب سنتی مراجعه می‌کنند و از نازایی ناشی از واریکوسل شکایت دارد با وجود اینکه تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

علوی اظهار کرد: مصرف غذاهای لطیف, ورزش‌های دستی مانند والیبال, بسکتبال, بدمینتون و ... خود به درمان واریکوسل کمک می‌کند.وی خاطرنشان کرد: عدم مصرف غذاهای آماده و فست فودها, نوشابه‌های گازدار, غذاهای حاوی مواد افزودنی خود به رفع غلظت خود در افراد مبتلا به واریکوسل کمک می‌کند اما بهتر است که این افراد برای درمان به پزشکان حاذق دانشگاهی که در درمانگاه‌های طب سنتی مشغول به فعالیت هستند مراجعه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: