کد خبر: ۳۱۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 29
خارش در واژن می‌تواند نشانه‌ای از عفونت واژن باشد، مانند عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی. این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از شرایط دیگری مانند اگزما، پسوریازیس، زگیل تناسلی یا شپش ناحیه تناسلی باشد.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>وقتی صحبت از مراقبت از نواحی تناسلی به میان می آید، ممکن است فکر کنید که آن را کاملاً تحت پوشش قرار داده اید. شما بایدها و نبایدهای تمیز کردن روزانه را می دانید، اما چه اتفاقی می افتد وقتی که یک دوره خارش واژن را تجربه می کنید؟

 به گزارش شفاآنلاین:آلیسا دوک، پزشک متخصص زنان و زایمان در نیویورک، می‌گوید: خارش واژن با اینکه بسیار غیرقابل تحمل است، اما در واقع بسیار شایع است و دلایل زیادی وجود دارد که عامل خارش واژن هستند. کاترین اوکانل وایت ، پزشک متخصص زنان و زایمان و دانشیار دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه بوستون ، خاطرنشان می کند که در واقع، این یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به متخصص زنان است.

خارش در واژن می‌تواند نشانه‌ای از عفونت واژن باشد، مانند عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی. این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از شرایط دیگری مانند اگزما، پسوریازیس، زگیل تناسلی یا شپش ناحیه تناسلی باشد.

اما خارش همیشه نشان دهنده بیماری نیست. دکتر وایت خاطرنشان می کند که گاهی اوقات واژن شما ممکن است با باقی مانده مواد شوینده روی لباس زیر، پدهای قاعدگی، روان کننده یا اسپرم کش، تحریک شود. دکتر میل هایزر می‌گوید حتی ممکن است خارش واژن به این دلیل باشد که لباس‌های شما خیلی تنگ هستند. کیمبرلی لنگدون، پزشک متخصص زنان، می‌گوید:« اگر خارش بیش از چند ثانیه یا چند دقیقه ادامه داشته باشد، به احتمال زیاد به دلیل یک مشکل پزشکی است.»

بیایید یک چیز را روشن کنیم: وقتی زنان در مورد خارش واژن صحبت می کنند، بسیاری از آنها در واقع به خارش در ناحیه فرج، قسمت بیرونی واژن اشاره می کنند. خارش واقعی واژن کمتر رایج است.
دلایل خارش در واژن یا ناحیه تناسلی زنان
1.شما مبتلا به باکتریال واژینوز (BV) یا التهاب واژن باکتریایی هستید

واژینوز باکتریایی یک بیماری بسیار شایع است که در اثر رشد بیش از حد باکتری ها و عدم تعادل pH در واژن ایجاد می شود. اگرچه می تواند همه زنان را تحت تاثیر قرار دهد، اما میزان بالاتر BV به ویژه در میان زنان سیاه پوست شایع است.

اما خارش در واقع علامت اولیه BV نیست ؛ علائم مشخصه معمولاً ترشح شل، بوی شدید و تحریک ناحیه است (اگرچه قطعاً می تواند باعث خارش شما نیز شود) به گفته دکتر مینکین، برای درمان آن، می توانید یک داروی OTC که باعث افزایش اسیدیته می شوند را امتحان کنید تا به اسیدیته واژن شما کمک کند. اسیدیته در واژن در واقع چیز خوبی است زیرا باکتری‌های بد را از بین می‌برد. اگر موثر نبود، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.
2. اگزما یا پسوریازیس دارید

بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس ممکن است به دلیل حساسیت یا مشکل خودایمنی رخ دهد. اگزما اغلب در شکاف بازوها، چین‌های مختلف در بدن ایجاد می شود و می‌تواند روی پوست اطراف واژن نیز وجود داشته باشد.

اکثر افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس با این بثورات قرمز و تکه تکه به خوبی آشنا هستند. اما اگر قبلا هرگز این علائم را نداشتید، به پزشک مراجعه کنید. هر دو بیماری در صورت تشدید شدن قابل کنترل هستند. برای کنترل پسوریازیس گاهی یک قرص خوراکی یا یک کرم موضعی تجویز می شود.
3. درماتیت تماسی دارید

آیا تا به حال یک کرم بدن جدید امتحان کرده اید و چند روز بعد با پوست خشک و پوسته پوسته یا راش کامل مواجه شده اید؟ همین اتفاق ممکن است برای پوست اطراف واژن هم بیفتد. صابون‌ها، مواد شوینده، لباس‌های زیر غیر نخی و یا هر محصول جدیدی که با واژن شما تماس پیدا کند می‌تواند باعث خارش شود.

اگر واژن شما احساس خارش و تحریک دارد، اما علائم دیگری ندارید، بهتر است به این فکر کنید که آیا اخیراً از محصولات جدیدی استفاده کرده اید یا خیر. پدها و تامپون‌ها ، کاندوم‌ها و روان‌کننده‌ها، محصولات اصلاح و حتی دستمال توالت همگی می‌توانند عامل خارش باشند.
4. عفونت قارچی دارید

عفونت‌های مخمری یا قارچی واژن، که در زمان رشد بیش از حد قارچ کاندیدا رخ می‌دهد ، احتمالاً اولین چیزی است که خانم ها در زمان خارش به آن فکر می کنند. ترشحات شبیه پنیر، قرمزی اطراف لابیا و فرج، و خارش، همگی نشانه‌های معمول عفونت قارچی هستند.

اما تنها حدود یک سوم زنانی که خارش و سوزش را تجربه می کنند واقعاً عفونت قارچی دارند. ساده ترین راه برای تشخیص اینکه در کدام دسته قرار می گیرید، استفاده از درمان OTC مانند میکونازول یا فلوکونازول است.
5. یک عفونت مقاربتی (STIs) دارید

خارش در واقع یک علامت رایج برای بیشتر بیماری‌های مقاربتی نیست، اگرچه گاهی اوقات می‌تواند اولین علامتی باشد. علائم ممکن است به سوزش، ادرار دردناک، ترشحات بدبو، زخم در اندام تناسلی یا رابطه جنسی دردناک تبدیل شوند، در این مرحله باید حتماً برای کشت واژن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
بیماری های مقاربتی زیر معمولاً با خارش واژن و سایر علائم همراه است

    زگیل تناسلی: برآمدگی های کوچک، مسطح و گوشتی رنگ یا برجستگی های ریز گل کلم مانندی هستند که بر روی پوست ظاهر می شوند و در نتیجه قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند .
    تبخال: تبخال تناسلی باعث ایجاد دسته‌هایی از برجستگی‌های قرمز و تاول‌دار روی فرج می‌شود که دائما ظاهر می شوند و از بین می روند. ممکن است حتی قبل از اینکه زخم ها ظاهر شوند، خارش را در مناطقی که زخم ها در آنها ظاهر می شوند، تجربه کنید.
    عفونت کلامیدیا: معمولاً هیچ علامتی نشان نمی دهد. اما در موارد نادرتر کلامیدیا می تواند منجر به خارش و سوزش ناحیه تناسلی، ناراحتی هنگام ادرار و ترشح غیرعادی شود.
    سوزاک: سوزاک عفونت دستگاه تناسلی، راست روده یا گلو است. علائم می تواند شامل خارش، افزایش ترشحات واژن و احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن باشد.
    تریکومونیازیس: این بیماری مقاربتی در اثر عفونت یک انگل به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. فقط حدود 30 درصد از افراد مبتلا به عفونت علائمی را نشان می دهند، اما می توانند شامل خارش، سوزش، قرمزی یا درد اندام تناسلی باشند.

6. شپش ناحیه تناسلی دارید

هیچ کس نمی خواهد به حشرات که در قسمتی از بدنش می خزند فکر کند به خصوص در ناحیه تناسلی. شپش ناحیه تناسلی که معروف به خرچنگ است باعث هجوم نوعی حشرات کوچک در ناحیه تناسلی شما می شود که به راحتی قابل انتقال است و باعث می شود شما دیوانه وار خارش داشته باشید. این خارش دو دلیل دارد: نیش خرچنگ‌ها و تخم‌هایی که روی پوست می‌گذارند، که هر دو باعث تحریک می‌شوند.
7. لیکن اسکلروزوس دارید

یکی دیگر از مشکلات پوستی، لیکن اسکلروزوس بثورات سفید تکه تکه است که باعث خارش شدید می شود و اغلب در ناحیه تناسلی ظاهر می شود (اگرچه می تواند در سایر قسمت های بدن نیز ظاهر شود). می‌توان آن را با یک استروئید موضعی قوی درمان کرد. نکته مهم در مورد این بیماری این است که راش لیکن اسکلروزوس اغلب می‌تواند مانند سرطان فرج باشد، بنابراین ظاهر آن ممکن است کمی اوضاع را پیچیده کند. در زنان جوان، احتمال ابتلا به لیکن اسکلروزوس بیشتر از سرطان است، اما بهتر است بیمار چند هفته بعد از ویزیت مجدد مراجعه نماید تا پزشک مجددا آن را مورد بررسی قرار دهد به خصوص اگر بیمار مسن‌تر باشند. برای اطمینان از سرطانی نبودن بثورات و برطرف نشدن آن ها با استروئید پزشک درخواست بیوپسی خواهد داد.
8. در حال گذر از تغییرات هورمونی یا یائسگی هستید

هنگامی که هورمون‌های شما در طول چرخه قاعدگی نوسان می‌کنند، بافت واژن خشک‌تر از حد طبیعی می شود که می‌تواند باعث خارش شود. البته پیش از یائسگی (یعنی دوره زمانی قبل از شروع یائسگی) به دلیل کاهش استروژن، زمان رایج تری برای خشکی و خارش واژن است. یک مرطوب‌کننده OTC معمولاً می‌تواند خارش داخلی را برای حدود سه روز تسکین دهد و پزشک می‌تواند یک کرم استروژن تجویزی برای هر گونه خارش خارجی به شما بدهد.

لازم است بدانید ممکن است بارداری باعث خارش و خشکی واژن نیز شود. تغییرات هورمونی رایج در دوران بارداری می تواند PH معمولی واژن را مختل کند. این همان چیزی است که باعث می‌شود عفونت‌های قارچی در دوران بارداری بسیار شایع باشد.
9. عفونت ادراری (UTI) دارید

عفونت دستگاه ادراری یک عفونت باکتریایی است که در هر نقطه از دستگاه ادراری شما ظاهر می شود (مثلا کلیه ها، مجرای ادرار، حالب ها و مثانه) و معمولاً باعث درد لگن، میل شدید به ادرار کردن، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و ادرار کدر یا بدبو می شود.
10. اعمال جراحی زیبایی باعث تحریک و ایجاد سوزش و خارش می شود

در چند دهه گذشته، زنان بیشتر به ظاهر فرج خود مشغول شده‌اند. این بدان معناست که بسیاری از زنان برخی از درمان‌های زیبایی مثل لیزر کردن موهای زاید و لیزر کردن واژن را امتحان کرده‌اند .این اعمال می توانند واکنش هایی به شکل خارش و سوزش ایجاد کنند زیرا بافت فرج حساس ترین و ظریف ترین بافت بدن است.
11. سوختگی روی تخت های برنزه کننده

بهتر است از تخت های برنزه کننده استفاده نکنید. این دستگاه ها نه تنها می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند، بلکه برنزه شدن به صورت برهنه می تواند باعث سوختگی پوست اطراف واژن شود. در صورت سوختگی در این نواحی می‌توانید کمی آلوئه ورا را با روغن نارگیل یا روغن درخت چای مخلوط کنید و آن را به صورت موضعی بمالید (برای ناحیه واژن کاملاً بی‌خطر است).
12. خراش یا آسیب بر اثر اصلاح موهای ناحیه تناسلی

ناحیه تناسلی به همان میزان که در مقابل سوختگی حساس است برای اصلاح نیز نیاز به مراقبت دارد.. وقتی اپیلاسیون یا اصلاح در جایی از بدن انجام می‌دهیم، یکپارچگی پوست را مختل می‌کنیم و اگر به آن حساس باشید قرمزی، خارش و سوزش ممکن است رخ دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: