کد خبر: ۳۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 13
شفاآنلاین-نیک روانشناس کودک گفت: هیچ وقت از خاطران ناخوشایند خود از مدرسه برای کودکان قبل از مدرسه رفتن تعریف نکنید، کاری کنید کودک احساس خوبی برای رفتن به مدرسه داشته باشد و از یک ماه قبل هم خواب او را کنترل کنید.
به گزارش شفاآنلاین، بدرالسادات همایونیان با توصیه به والدین درباره نحوه برخورد با دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی اظهار داشت: کودکان را از همان ابتدا قانونمدار بار بیاوریم و مسئولیت‌پذیری را به آنها یاد دهیم حتی تفریح دوران کودکی نیز می‌تواند قانونمند باشد، وقتی کودکان به مهدکودک و پیش‌دبستانی می‌روند والدین آنها باید با اولیاء مدرسه هماهنگ باشند تا آنها تصور نکنند که در این مقاطع فقط باید به تفریح و بازی بپردازند.

وی افزود: نظم و انضباط را با حضور به موقع سر کلاس‌های هنری نیز به فرزندان خود آموزش دهیم، متأسفانه برخی والدین نسبت به کلاس‌های فوق برنامه پیش از حضور فرزندانشان در مدرسه بی‌تفاوت هستند و در صورتی که به مسافرت یا مهمانی بروند از کودک می‌خواهند تا چند روزی در کلاس حاضر نشود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر به آنها می‌گویند مدرسه مقررات سختی دارد و آنها را وحشت‌زده می‌کنند، رفتارهای والدین باید تنظیم شده باشد، گفت‌وگوی والدین با یکدیگر در جلوگیری از وحشت دانش‌آموزان از مدرسه به ویژه مقطع ابتدایی بسیار موثر است.

این متخصص حوزه بهداشت روان، اذعان داشت: هرگز به کودک خود نگویید وقتی به مدرسه بروید دیگر خبری از بازی، تفریح و مهمانی نیست، همچنین بهتر است از 6 ماه قبل خواب بچه را تنظیم کنیم و از او بخواهید تا شب‌ها زودتر بخوابد و نگذارید فردای آن روز تا ظهر در رختخواب باشد البته این رفتار را می‌توان آرام آرام به کودک آموزش داد.

این روانشناس کودک گفت: متأسفانه برخی دانش‌آموزان به دلیل بی‌توجهی والدین نسبت به خواب آنها موقع مدرسه دچار مشکل می‌شوند و خمیازه کشیدن آنها در کلاس برخورد معلم با آنها را در پی دارد که این موضوع نیز بر اعتماد به‌نفس کودک تأثیر منفی داشته و او را زده می‌کند.

وی با اشاره به حس استقلالی که مدرسه به کودک می‌دهد، اظهارداشت: مدرسه موجب رشد روانی کودک می‌شود، بر این اساس بهتر است تمام خرید مدرسه را با مشارکت فرزند خود انجام دهیم، بگذارید رنگ کیف و کفش خود را انتخاب کند، نکته دیگر این است که هرگز درباره خاطرات بد دوران تحصیل خود با کودکان صحبت نکنید زیرا بر وحشت آنها خواهید افزود.

همایونیان گفت: تجربه نشان داده است والدینی که حس خوبی پیش از مدرسه به فرزندان خود می‌دهند پذیرش این محیط جدید را برای آنها راحت تر می‌کنند. گریه کودک موقع رفتن به مدرسه ناشی از وابستگی او است؛ این وابستگی می‌تواند حس استقلال طلبی را در کودک از بین ببرد، متأسفانه گاهی والدین نمی‌پذیرند که وقت آن رسیده است که فرزندان خود را به جامعه بفرستند.

وی افزود: پیش از حضور فرزندان در مدرسه با مشاوران تحصیلی مشورت کنید و در صورتی که فرزندانتان با مشکلات آموزشی و تربیتی مواجه شدند از خاطرات مشابه خود در زمان تحصیل با آنها صحبت کنید.

وی خاطرنشان کرد: هرگز پیش از حضور دانش‌آموزان در مدرسه درباره اتفاقات ناخوشایند دوران تحصیل خود صحبت نکنید بلکه پس از گذشت چند ماه که دانش‌آموز با محیط مدرسه آشنا شد در صورت بروز مشکل، این خاطرات را مطرح کنید.
فارس
برچسب ها: روانشناس ، کودک ، فرزند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: