کد خبر: ۲۹۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۱ دی ۱۴۰۰ - 2022January 01
اضافه کردن وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند احتمال عوارض بارداری را افزایش دهد و مشکلات بسیاری را برای کودک و مادر در پی داشته باشد.
شفاآنلاین>سلامت>دوران بارداری از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر خانم است. بارداری برای هر زن تجربه زیبا و دلنشینی است که تغییرات فیزیولوژیک بسیاری را به همراه دارد. خوشبختانه تغییرات فوق اکثرا مزاحمتی برای سلامت مادر و جنین ایجاد نکرده و اکثر زنان دوران بارداری را بدون مشکل خاصی طی کرده و جنین سالمی را به دنیا می‌آورند اما در مواردی که ممکن است خطرات جدی، سلامت مادر و جنین را در دوران بارداری تهدید کند که ضرورت و اهمیت مراقبت‌های دوران بارداری را روشن می‌سازد که یکی از آنها مشکل چاقی در دوران بارداری است. اضافه کردن وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند احتمال عوارض بارداری را افزایش دهد و مشکلات بسیاری را برای کودک و مادر در پی داشته باشد.

به گزارش شفاآنلاین:با توجه به اهمیت موضوع  با دکتر فاطمه نعمت اللهی، متخصص زنان، زایمان، نازایی و دکتر فاطمه واثق رحیم پرور، دکترای تخصصی سلامت باروری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر آرزو سعیدی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی گفتگو کرده ایم. دکتر نعمت اللهی در این باره می‌گوید: چاقی مفرط زمینه ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت را در دوران بارداری افزایش می‌دهد. بنابراین به تمام زنان بارداری که اضافه وزن دارند توصیه می‌شود که به‌ منظور کنترل سلامت خود و کودکانشان در جلسات معاینه قبل از زایمان به‌طور مرتب شرکت کنند.
وی توصیه کرد: اگر دارای اضافه وزن هستید و تصمیم گرفتید خیلی سریع باردار شوید بهتر است برای کم‌کردن وزن اضافی به پزشک مراجعه کنید. اما اگر قبل از لاغر شدن باردار شدید، سعی کنید خیلی نگرانی به دل راه ندهید.
این متخصص زنان، زایمان، نازایی اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از زنان چاق با وجود اضافه وزن، بارداری و زایمان راحتی دارند. اضافه‌وزن خطر ابتلا به برخی از عوارض بارداری را در مادر و نوزاد افزایش می‌دهد.
وی متذکر شد: زنانی که دارای اضافه وزن هستند، در دوران بارداری باید به ‌طور منظم برای چکاپ به پزشک مراجعه کنند، آزمایش دیابت بارداری بدهند و همچنین در مورد نحوه زایمان با پزشک خود مشاوره کنند.
دکتر نعمت اللهی خاطرنشان کرد: قبل از باردار شدن با محاسبه شاخص
توده بدنی می‌توانید وزن خود را ارزیابی کنید. شاخص توده بدنی 25 تا 29.9 یعنی اضافه‌وزن و شاخص توده بدنی 30 یا بالای 30 به معنای اضافه وزن خیلی زیاد و یا چاقی مفرط است. اگر شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی شما دلالت بر اضافه وزن دارد بهتر است برای حفظ سلامت خود و کودک، قبل از باردار شدن وزن خود را کم کنید. هنگامی که به وزن ایده‌آل و سالمی دست یافتید شانس بارداری در شما افزایش یافته و خطر ابتلا به عوارض بارداری ناشی از چاقی کمتر می‌شود.
این متخصص زنان، زایمان، نازایی اضافه کرد: جالب است بدانید که کاهش مقدار خیلی کمی از وزن (5 الی 7 درصد) از وزن فعلی یا حدود
( 4.5 تا 9 کیلوگرم) می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبود سلامت شما داشته و راه را برای بارداری سالم هموار کند.
وی عنوان کرد: اگر باردار هستید و دارای اضافه‌ وزن زیاد هستید، در طول بارداری سعی نکنید که وزن خود را کم کنید چون کم کردن وزن در این زمان روش سالمی نیست. هیچ شواهدی وجود ندارد که کاهش وزن در طول بارداری خطر بسیاری از عوارض را کم می‌کند.
دکتر نعمت اللهی می‌گوید: بهترین راه برای حفظ سلامت خود و کودکتان این است که پیش از زایمان به‌طور منظم برای معاینه نزد پزشک مامای خود بروید. پزشک ماما می‌تواند خطرات و عوارض ناشی از چاقی را کنترل، رسیدگی و یا پیشگیری کند. رعایت رژیم‌ غذایی سالم و متعادل و انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی و یا ورزش روزانه در بارداری بسیار تاکید شده است.
این متخصص زنان، زایمان، نازایی ابراز کرد: خطراتی که مادران چاق را در بارداری تهدید می‌کند عبارتند از دیابت بارداری، مسمومیت حاملگی و آپنه خواب.
وی مطرح کرد: دیابت بارداری، شرایطی است که در آن قند خون برای اولین بار در بارداری افزایش می‌یابد. مادرانی که دچار دیابت حاملگی می‌شوند بیشتر در معرض زایمان سزارین قرار دارند و حتی ممکن است خود و کودکشان بعد از زایمان و در آینده نیز به این بیماری گرفتار شوند. زنان چاق برای اطمینان از دیابت بارداری باید در اوایل بارداری و گاهی در اواخر آن تست غربالگری دهند.
دکتر نعمت اللهی می‌گوید: مسمومیت حاملگی که عارضه اختلال فشار خون بالا است، ممکن است در طول بارداری و یا بعد از آن مادر را گریبان‌گیر خود کند. این یک بیماری بسیار جدی است که تمام بدن مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این متخصص زنان، زایمان، نازایی افزود: فشارخون بالا می‌تواند کلیه‌ها و کبد مادر را از کار بیندازد. مسمومیت حاملگی ممکن است منجر به تشنج بارداری و زایمان زودرس گردد. پزشکان در موارد شدیدتر برای پیشگیری از چنین عوارضی به درمان اورژانسی متوسل می‌شوند. وی ابراز داشت: آپنه خواب نیز وضعیتی است که در آن تنفس مادر برای مدت کوتاهی در خواب متوقف می‌شود. آپنه خواب ارتباط مستقیم با چاقی مفرط دارد. آپنه خواب در طول بارداری، خطر ابتلا به فشارخون بالا، پری اکلامپسی یا اکلامپسی و اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد.
دکتر نعمت اللهی تشریح کرد: چاقی بیش ‌از حد مادر در دوران بارداری برای نوزاد نیز خطرناک است. خطراتی که کودک را تهدید می‌کند که شامل سقط جنین، عیوب مادرزادی، ایجاد اشکال در تشخیص پزشکی، ماکروزومی یا جنین بزرگ، زایمان زودرس و مرده‌زایی است.
این متخصص زنان، زایمان، نازایی ادامه داد: خطر عیوب مادرزادی مانند نقص قلبی و نقص لوله‌ عصبی در نوزادانی که از مادران خیلی چاق به دنیا می‌آیند به‌ مراتب بیشتر است و چربی بیش ‌از حد در بدن مادر معمولا در سونوگرافی و تشخیص آناتومی بدن نوزاد و همچنین بررسی ضربان‌ قلب او در حین تپش مشکل ایجاد می‌کند.
وی متذکر شد: برقراری تعادل بین خوردن غذاهای سالم و حفظ وزن سالم برای سلامت مادر ونوزاد بسیار اهمیت دارد. یک زن باردار در سه ماه دوم و سوم بارداری باید روزانه 300 کالری بیشتر از شروع بارداری مصرف کند یعنی چیزی معادل کالری موجود در یک لیوان شیر کم‌چرب و یا نصف یک ساندویچ بنابراین یک مادر با برنامه‌ریزی یک رژیم‌ غذایی سالم می‌تواند به سلامت خود و نوزاد خود کمک شایانی کند.
دکتر نعمت اللهی می‌گوید: اگر قبلا اهل ورزش نبودید بارداری بهترین زمان برای شروع ورزش است. با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا ورزش مناسب و سالمی برای این دوران انتخاب کنید. با حداقل 5 دقیقه در روز شروع کنید و هر هفته 5 دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید. سعی کنید هر روز به مدت 30 دقیقه به فعالیت‌های ورزشی مشغول باشید. این متخصص زنان، زایمان، نازایی اضافه کرد: شنا یکی از ورزش‌های بسیار مناسب برای زنان باردار شناخته شده است. جالب است بدانید که با وجود اضافه‌وزن در بارداری، در حین شنا و در آب معمولا احساس بی‌وزنی می‌کنید و هیچ آسیب و فشار عضلانی به بدن شما وارد نمی‌شود و از همه مهمتر این‌که احساس خنکی و شادابی خواهید کرد.
وی عنوان کرد: وزن زنان باردار باید در هر جلسه معاینه پیش از زایمان بررسی و کنترل شود. اگر وزن مادر کمتر از دستورالعمل‌های توصیه‌شده باشد و کودک در شرایط جسمی سالمی در حال رشد باشد، نیاز به اضافه وزن مادر نیست ولی اگر رشد کودک خوب نباشد باید تغییراتی در رژیم‌ غذایی و ورزش مادرصورت بگیرد.
دکتر نعمت اللهی می‌گوید: جهت کنترل وزن بعد از زایمان بهتر است که بعد از برگشت به خانه، به رژیم غذایی سالم و ورزش ادامه دهید تا به وزن نرمال وایده‌آل خود برسید. توصیه شده که نوزاد در سال اول با شیرمادر تغذیه کند.
این متخصص زنان، زایمان، نازایی گفت: شیرمادر نه ‌تنها بهترین نوع تغذیه برای نوزادان است بلکه به کاهش وزن مادر بعد از زایمان نیز کمک می‌کند. تحقیقات حاکی ازآن است مادرانی که شیرخود را به نوزاد می‌دهند زودتر از مادران دیگر وزن کم می‌کنند.
وی اظهار کرد: جهت آهسته کردن فرآیند اضافه وزن در دوران بارداری توصیه می‌شود که مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا شکری را محدود کنید. از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، آب میوه، چای سرد، لیموناد یا نوشیدنی‌های پودری که مقدار زیادی کالری بدون ارزش غذایی دارند خودداری کنید. به جای این گزینه‌ها می‌توانید از نوشیدن آب، اب گاز دار، آب معدنی و ماء الشعیر بدون شکر لذت ببرید بدون این که کالری دریافت کرده باشید.
دکتر نعمت اللهی ادامه داد: میان وعده‌های پر کالری و شیرین را محدود کنید. کوکی ها، شکلات ها، دونات ها، کیک ها، شربت ها، عسل و چیپس سیب زمینی همگی مقدار بسیار زیادی کالری و مقدار بسیار کمی ارزش غذایی دارند. به جای مصرف این مواد از میوه‌های تازه، ماست کم چرب، کیک میوه‌ای یا میان وعده‌های کم کالری دیگر بهره ببرید.
این متخصص زنان و زایمان، نازایی متذکر شد: اگر فست فود مصرف می‌کنید جهت آهسته کردن فرایند اضافه وزن در دوران بارداری، غذاهای کم چرب مانند سینه مرغ کباب شده با سیب زمینی و کاهو (بدون سس یا مایونز)، سالاد با سس کم چرب، نان ساده و یا سیب زمینی کبابی سفارش دهید. از غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای حاوی موزارلا یا مرغ و جوجه سوخاری بپرهیزید. وی افزود: حد تعادل در مصرف چربی را حفظ کنید. چربی‌ها عبارتند از روغن، مارگارین، کره، آب گوشت، سس، مایونز، خامه، خامه ترش، پنیر خامه‌ای و از این قبیل موارد. گزینه‌های کم چرب را به جای آنها انتخاب کنید. غذا را به شیوه سالم بپزید. غذاهای سرخ شده در روغن یا کره کالری و چربی زیادی دارند. روش هواپز، کبابی، جوشاندن و بخار پز از جمله سالم ترین شیوه‌های پخت غذا هستند.دکتر نعمت اللهی گفت: جهت جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری باید از مصرف محصولات لبنی کامل (چربی گرفته نشده) اجتناب کنید. شما به حداقل چهار سهم محصولات شیر در روز نیاز دارید اما باید از شیرهای ۱ الی ۲ درصد چربی استفاده کنید که میزان کالری و چربی دریافتی تان را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند و همچنین پنیر یا ماست بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.
>در طی بارداری رژیم غذایی توصیه نمی‌شود
در ادامه نیز دکتر واثق رحیم پرور در اینباره خاطرنشان کرد: وزن هر فرد به عنوان یک شاخص خام برای وضعیت سلامتی وی محسوب می‌شود و اهمیت زیادی دارد. به طوریکه باید به افزایش یا کاهش وزن ناگهانی یا بدون علت شناخته شده، توجه خاص شود.
وی اظهار کرد: زنان بسیار چاق یا بسیار لاغر در طی بارداری ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و لازم است که به خطرات کوتاه مدت و دراز مدت برای این زنان و کودکان آنها هوشیار بود. این دکترای تخصصی سلامت باروری عنوان کرد: زنانی که حاملگی را در حالی که چاق هستند، شروع می‌کنند، یا در طی بارداری میزان بیش از حد وزن اضافه می‌کنند، در خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالاتی از جمله افزایش فشارخون ناشی از حاملگی و دیابت بارداری هستند و هر دوی این وضعیت‌ها احتمال زایمان سزارین را افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: همچنین این زنان در افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری، پوزیشن نامشخص جنین، خونریزی پس از زایمان و ترومبوز وریدی هستند. همچنین احتمال بیشتری دارد تا نوزاد با وزن بالا را زایمان کنند که خود خطر زایمان سخت را افزایش می‌دهد.
دکتر واثق رحیم پرور ابراز کرد: شواهد متناقضی در مورد ارتباط بین چاقی مادر و مرگ جنین یا نوزاد گزارش شده است. در یک تحقیق نشان داده شد که بیش از نیمی از زنانی که جان خود را در طی بارداری از دست دادند وزن بیش از اندازه داشته یا چاق بودند. بنابراین چاقی عامل خطر مهمی برای مرگ مادری نیز محسوب می‌شود و همچنین ممکن است چاقی مادر با سوء تغذیه از نظر کمبود اساسی مواد مغذی مرتبط باشد. این دکترای تخصصی سلامت باروری خاطرنشان کرد: همانگونه که افزایش وزن بیش از حد در طول حاملگی خطر بزرگتری برای شروع اختلالات افزایش فشارخون است، شروع ناگهانی آن ممکن است ورم مخفی را نشان دهد. اگر زنی در طی بارداری دچار افزایش وزن ناگهانی شد، لازم است که فشار خون زن گرفته و ادرار او از نظر وجود پروتئین بررسی شود.
وی مطرح کرد: اگر مشخص شود که وزن زن ممکن است خطر عوارض بارداری را در وی افزایش دهد، باید در مورد رعایت رژیم غذایی تلاش‌های مدبرانه را انجام دهد. به طور ایده آل به همه زنان باید فرصت بحث در مورد رژیم غذایی و سایر عوامل سبک زندگی سالم از زودترین زمان ممکن در حاملگی آنها یا حتی قبل از بارداری و سپس در فواصل منظم داده شود. این زنان باید در مورد رژیم غذایی، تغذیه، ورزش و دلایل ایجاد افزایش وزن بیش از حد حاملگی، بحث کنند.
دکتر واثق رحیم پرور می‌گوید: معمولا در طی بارداری رژیم غذایی توصیه نمی‌شود و رژیم سخت ممکن است خطرناک باشد. بنابراین تغذیه عاقلانه باید توصیه شود. ممکن است ارجاع به متخصص تغذیه مفید باشد.
این دکترای تخصصی سلامت باروری ابراز داشت: اندازه گیری‌های فشار خون باید همیشه به دقت با کاف سایز صحیح گرفته شود و دیابت حاملگی و عفونت سیستم ادراری بدین منظور غربالگری شود. وزن‌گیری روتین مکرر به ندرت مزیت عملی دارد و ممکن است تنها اعتماد به نفس زن را کاهش دهد و او را از فرصت‌های قبل از زایمان بیمناک ‌نماید.
وی تصریح کرد: ماما همچنین باید به خاطر بسپارد که چاقی می‌تواند علامت بیماری دیگر مانند هیپوتیروئیدی، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری کوشینگ باشد و در چنین مواردی رژیم غذایی تنها اثر کمی بر وزن دارد.
دکتر واثق رحیم پرور اضافه کرد: در مقابل ماما ممکن است زنی را مشاهده کند که به نظر می‌رسد در طول حاملگی خود لاغر باشد و ذخایر سالم چربی ندارد. بحث جزئی باید برای استخراج کیفیت و کمیت تغذیه زن و الگوی وزن وی در طول سال‌های قبل تلاش کند. برخی از زنان به صورت طبیعی بسیار لاغر هستند و به علت فاکتورهای ژنتیکی و میزان متابولیسم بالا همین گونه باقی می‌مانند و به سمت ایجاد کودکی با اندازه سالم پیش می‌روند. در بقیه موارد یک اختلال طبی مانند وضعیت سوء جذب یا اگر زن تاکنون در کشور قحطی زده زندگی کرده است، گرسنگی ممکن است وجود داشته باشد.
این دکترای تخصصی سلامت باروری متذکر شد: ماما نیاز دارد آگاه باشد که زنان حامله می‌توانند به آنورکسی نروزا یا بولمیا یا هر دو (اغلب وضعیت‌های مزمنی که ممکن است پیش از این علی رغم ماهیت وسواسی آن یا بر چسب تغذیه‌ای نامشخص بوده است)، مبتلا باشند.وی اظهارکرد: در مواردی که زنی از محرومیت تغذیه‌ای رنج می‌برد او در خطر بیشتر آنمی و محدویت رشد داخل رحمی و پیامد آن از جمله آسفیکسی زایمانی و مرگ پری ناتال است. ممکن است بولمیا به غلط به عنوان تهوع و استفراغ شدید حاملگی تشخیص داده شود. نقش ماما در مراقبت چنین زنانی به علت بستگی خواهد داشت. او باید همیشه به علت خطر محدودیت رشد داخل رحمی و در مواردی با یک دلیل طبی پزشک را دخالت دهد.
دکتر واثق رحیم پرور ادامه داد: در مواردی که اختلال خوردن مانند آنورکسی نروزا یا بولمیا در خانم باردار مورد شک واقع می‌شود یا به این علت بستری شود، دخالت روانشناس یا روانپزشک بالینی ممکن است با ارزش باشد اما البته زن باید تابع این وضعیت باشد (همچنین گفته شده که اگر ماما از زنی مراقبت می‌کند که اختلال خوردن قبلی وی برطرف شده است نامناسب خواهد بود که اشاره کند زن به علت سابقه خود به حمایت روانپزشکی در حاملگی نیاز دارد). بحث و توصیه رژیمی شامل استفاده از مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین و ارجاع به متخصص تغذیه باید با زن بحث شود. این دکترای تخصصی سلامت باروری عنوان کرد: کیفیت تغذیه اگر نه بیش از کمیت اما به همان اندازه در دوران بارداری مهم است. زمانی که مشخص شده است زنی از اختلال خوردن رنج می‌برد، اهمیت حمایت غیرداورانه از همه مراقبین وی نمی‌تواند در حفظ سلامت وی بیش از حد تخمین زده شود. همچون زن چاق، برخی از مشکلات ممکن است با کاهش اعتماد به نفس همراه شود.وی گفت: اگر چه شواهدی برای رد قوی ارزش وزن کردن مکرر روتین همه زنان حامله در پیش‌بینی پیامدهای پری ناتال مختلف وجود دارد، به میزان شگفت انگیزی در مورد افزایش وزن بهینه و اثرات افزایش وزن بالا و پایین در حاملگی شناخته نشده است. هر چند به طور روز افزونی در حال روشن شدن است که زنانی که تغذیه ضعیفی دارند و جنین‌های آنها نسبت به زنان به خوبی تغذیه شده در خطر بیشتری هستند.
> میزان وزن‌گیری مناسب در بارداری برای هر مادر متفاوت است
در ادامه نیز دکتر سعیدی در اینباره ابراز کرد: میزان وزن‌گیری مناسب در بارداری برای هر مادر متفاوت است و بر این اساس که شما با چاقی، اضافه وزن در بارداری، تناسب وزن یا لاغری وارد بارداری شده باشید، متفاوت خواهد بود.
وی عنوان کرد: درصورتی‌که مادر باردار بیشتر از حد مجاز خود وزن گرفته است. پزشک باید علت‌های اضافه ‌وزن مادر پیش از بارداری یا وزن‌گیری بیش از حد او در بارداری را با دقت بررسی کند و بر اساس آن به مادر مشاوره بدهد.
این جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان می‌گوید: یکی از عمده‌ترین علت‌های اضافه ‌وزن در بارداری یا وزن‌گیری بیش از حد در بارداری، عادت‌های غذایی نامناسب مادر است. مصرف بیش از حد منابع قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، نان، ماکارونی یا سیب‌زمینی و همچنین مصرف زیاد غذا‌های چرب و سرخ‌شده، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌شده، غذاهای حاضری و فست‌فود می‌تواند باعث افزایش وزن سریع زن باردار شود.وی ادامه داد: مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه یا آبمیوه‌های مصنوعی که قند زیادی دارند یا مصرف شکلات و شیرینی نیز می‌تواند باعث اضافه وزن مادر پیش از بارداری یا وزن‌گیری بیش از حد او در دوران بارداری شود.
دکتر سعیدی مطرح کرد: در کنار عادت‌های غذایی زیاد، کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی کافی نیز می‌تواند باعث افزایش اضافه ‌وزن مادر شود. اگرچه برخی از بیماری‌ها یا اختلالات مانند دیابت نیز می‌تواند در افزایش وزن مادر نقش داشته باشد.
این جراح و متخصص بیماری‌های زنان، زایمان تصریح کرد: در هر صورت اگر شاخص توده ‌بدنی شما بیشتر از ۲۵ است و قصد بارداری دارید یا باردار هستید. بهتر است برای مشاوره در مورد کنترل وزن مناسب در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت جسمی و رفتار‌های غذایی شما، نکته‌های لازم برای کنترل وزن و وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری را به شما گوشزد خواهد کرد.
وی عنوان کرد: اضافه ‌وزن پیش از بارداری می‌تواند تاثیرهای منفی‌ای در دوران بارداری داشته باشد. هرچه میزان اضافه وزن بیشتر باشد و فرد چاق‌تر باشد، احتمال بروز خطرات ناشی از اضافه وزن در بارداری افزایش پیدا می‌کند.
دکتر سعیدی خاطرنشان کرد: برخی از عوارض مرتبط با اضافه وزن عبارتند از سقط ناخواسته جنین، دیابت بارداری، فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی، ترومبوز وریدی یا لخته خون و احتمال دیستوشی شانه نوزاد.
این جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان ادامه داد: خطر سقط شدن جنین در هفته‌های کمتر از هفته ۱۲ بارداری در صورت داشتن شاخص ‌توده ‌بدنی بالای ۳۰ بیشتر است و دیابت بارداری احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنان دارای شاخص ‌توده ‌بدنی بالای ۳۰ نسبت به سایر زنان بیشتر است.
وی مطرح کرد: شاخص ‌توده ‌بدنی بالاتر از ۳۵ در مادر باردار احتمال عارضه‌هایی مانند مسمومیت حاملگی و فشار خون را در آنها افزایش می‌دهد و خطر ترومبوز وریدی در زنان باردار وجود دارد. اما در زنانی با شاخص ‌توده ‌بدنی بیشتر از ۳۰، این خطر به مراتب افزایش پیدا می‌کند.دکتر سعیدی می‌گوید: در زنان دارای اضافه ‌وزن، به دلیل بزرگ بودن جنین، احتمال گیر کردن شانه‌های نوزاد هنگام زایمان و خارج نشدن آنها و در نتیجه دیستوشی شانه افزایش پیدا می‌کند.
این جراح و متخصص بیماری‌های زنان، زایمان ابراز داشت: احتمال تولد نوزاد بزرگ‌جثه یا ماکروزوم که وزنی بیشتر از ۴ کیلوگرم دارند. در زنانی با اضافه ‌وزن، بیشتر از سایرین است. داشتن جنین بزرگ‌جثه می‌تواند. باعث مشکلاتی هنگام زایمان مانند پارگی پرینه، دیستوشی شانه یا سزارین شود.
وی در پایان گفت: مشکلات گفته شده بدون در نظر گرفتن اضافه وزن، ممکن است برای دیگر زنان باردار نیز پیش بیاید. اما به خاطر داشته باشید که داشتن شاخص توده ‌بدنی بیشتر از ۳۰، احتمال این خطرات را افزایش می‌دهد بنابراین اگر دارای اضافه وزن هستید، بهتر است تحت نظر پزشک قرار بگیرید. اغلب زنان دارای اضافه ‌وزن که تحت نظر پزشک بوده‌اند، موفق شده‌اند نوزادی سالم به دنیا آورند و سلامت خودشان را نیز
حفظ کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: