کد خبر: ۲۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 28
شفا آنلاین: رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: با توجه اقدامات انجام شده در کشور برای پیشگیری و درمان بیماری هپاتیت «سی»، ایران عاری از این بیماری را تا سال 2035 میلادی انتظار داریم.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر «سیدموید علویان » به مناسبت فرارسیدن 28 جولای - ششم مرداد - روز جهانی هپاتیت افزود: سازمان بهداشت جهانی از کشورهای توسعه یافته انتظار دارد که تا سال 2030 میلادی، هپاتیت «سی» را در مناطق خود ریشه کن کنند، اما فکر می کنیم که ایران از بین کشورهای در حال توسعه، تا سال 2035 میلادی به ریشه کنی هپاتیت «سی» نیز می رسد.

وی شیوع هپاتیت «سی» در کشور را کمتر از نیم درصد عنوان کرد و گفت: شیوع این بیماری در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه کمتر است.

دکتر علویان گفت: شیوع هپاتیت «سی» در همسایه های شمالی ایران بیش از پنج درصد، در عراق و افغانستان بیش از دو درصد و در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بیش از یک درصد اعلام شده است.



** علت ابتلا بیماران قدیمی و جدید فرق می کند

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، تعداد مبتلایان به هپاتیت «سی» در کشور را 400 هزار نفر برشمرد و افزود: علت ابتلای به این بیماری در بیماران قدیمی و جدید تفاوت می کند.

دکتر علویان گفت : موارد جدید ابتلا به هپاتیت «سی» در کشور عللی همچون خالکوبی، اعتیاد تزریقی با سرنگ مشترک و رفتار پرخطر جنسی و محافظت نشده دارد، این در حالیست که مبتلایانی که قبل از سال 1375 به این بیماری مبتلا شده اند، بیشتر از طریق فرآورده های خونی آلوده مبتلا شده اند.

رییس انجمن هپاتیت ایران ادامه داد: این در حالیست که از سال 75 به بعد، خون و فرآورده های آن از لحاظ آلودگی به هپاتیت «سی» نیز بررسی می شود و به همین علت موارد ابتلا به لحاظ این موضوع در کشور وجود ندارد.

وی گفت : اکنون بیشتر مبتلایان تالاسمی ها، هموفیلی ها و دیالیزی ها به هپاتیت «سی»، درمان شده اند و اکنون شیوع این بیماری کمتر از نیم درصد است.



** راه های پیشگیری از هپاتیت «سی»

وی استفاده از سبزی و میوه جات، پرهیز از رفتارهای پرخطر، چاقی، پرخوری، مصرف داروهایی که عوارض کبدی دارد و همچنین پرهیز از دخانیات و مواد الکلی را از راه های پیشگیری از هپاتیت «سی» برشمرد.



**هپاتیت «بی» در کشور با کمتر از دو درصد

رییس مرکز تحقیقات کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در خصوص شیوع هپاتیت «بی» در کشور نیز گفت: شیوع این بیماری اکنون به جز استان های گلستان و سیستان وبلوچستان، کمتر از دو درصد است.

علویان شمار مبتلایان به هپاتیت «بی» در دنیا را 350 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: اکنون شیوع این بیماری در 140 کشور دنیا کاهش یافته است.

وی افزود: اکنون در ایران نیز حدود یک میلیون نفر واکسن هپاتیت «بی» را دریافت کرده اند و از این لحاظ ایمن شده اند.

رییس شبکه هپاتیت کشور، شیوع این بیماری در کشور را در مقایسه با اکثر کشورهای همسایه کمتر عنوان کرد و گفت: موارد جدید هپاتیت در جوان های کشور در اکثر موارد ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی است.

دکتر علویان گفت: هر چند هپاتیت «سی» درمان می شود اما هپاتیت «بی» تا کنون درمان ندارد و فقط باید آن را کنترل کرد، به همین علت باید از رفتارهایی که منجر به ابتلا می شود جدا خودداری شود.

وی در عین حال به افزایش میزان دانش فنی و قدرت تشخیص نظام سلامت در خصوص ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اکنون افراد مبتلا به هپاتیت «سی» می توانند با رعایت نکاتی، حتی ازدواج کنند و بچه دار هم بشوند.



** از کبدت مراقبت کن

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، درمورد شعار امسال روز جهانی هپاتیت گفت: امسال «از کبدت مراقبت کن و به هپاتیت فکر کن» شعار سال روز جهانی هپاتیت تعیین شده است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: