کد خبر: ۲۸۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 14
در این بیماری، هم علائم بیرونی دیده می‌شود و هم علائم درونی. تبخال تناسلی به شکل جوش‌های ریز و آبدار، مشابه انواع دهانی، که همراه با درد و سوزش هستند، دیده می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت جنسی> تبخال تناسلی هم نوعی بیماری منتقله از طریق تماس جنسی می‌باشد. این بیماری یک عفونت ویروسی است که به عنوان واگیردارترین بیماری مقاربتی شناخته می‌شود. منشأ تبخال تناسلی ویروس هرپس است.

به گزارش شفاآنلاین: تبخال تناسلی هم نوعی بیماری منتقله از طریق تماس جنسی می‌باشد. این بیماری یک عفونت ویروسی است که به عنوان واگیردارترین بیماری مقاربتی شناخته می‌شود. منشأ تبخال تناسلی ویروس هرپس است.

علائم تبخال تناسلی

در این بیماری، هم علائم بیرونی دیده می‌شود و هم علائم درونی. تبخال تناسلی به شکل جوش‌های ریز و آبدار، مشابه انواع دهانی، که همراه با درد و سوزش هستند، دیده می‌شود.


انتقال تبخال تناسلی

تبخال تناسلی هم مانند زگیل تناسلی در دسته بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرد که با ضایعات پوستی همراه‌اند. این بیماری‌ها با کوچک‌ترین تماس (پوستی، دهانی، مقعدی، واژن) قابل انتقال می‌باشند. در صورت ابتلای فردی به تبخال تناسلی، امکان انتقال به شریک جنسی بسیار زیاد است و به سادگی منتقل خواهد شد. در صورت ابتلای بانوان به این بیماری، اگر بعداً باردار شوند، امکان ایجاد اختلال تکاملی رشد در جنین آنها وجود دارد.این آلودگی باعث آسیب‌های مغزی، چشمی (در مواردی نابینایی) و حتی مرگ در نوزادان خواهد شد. معمولاً رحم مکانی امن برای نوزاد می‌باشد. هنگامی‌که کودک از مجرای زایمان عبور می‌کند، ممکن است در تماس با زخم قرار گیرد و آلوده به ویروس هریس شود.

پیشگیری از تبخال تناسلی

برای پیشگیری از این بیماری، مانند سایر بیماری‌های مقاربتی، نیاز به احتیاط در برقراری ارتباط جنسی می‌باشد. در بیماری‌هایی نظیر ایدز، کلامیدیا، سفلیس و ... که از طریق تماس جنسی قابل انتقال هستند، با کاندوم می‌توان تا حد زیادی از انتقال آنها جلوگیری کرد ولی در مواردی مانند تبخال و زگیل تناسلی کاندوم وسیله مطمئنی محسوب نمی‌شود زیرا همه سطح پوست را پوشش نخواهد داد.توصیه می‌شود برای پیشگیری از هر نوع بیماری تناسلی و برخورداری از سلامت جنسی، از روابط جنسی پرخطر پرهیز نمایید و در انتخاب شرکای جنسی و اطمینان از سلامت آنها نهایت دقت را اعمال کنید. به حداقل رساندن شرکای جنسی و ترجیحاً داشتن ارتباط تنها با یک فرد سالم، بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری‌ها است.

تشخیص تبخال تناسلی در زنان

تشخیص این بیماری در زنان، با تست‌های دقیق رحمی امکان‌پذیر است. امکان عود تبخال تناسلی، در شرایطی که فرد استرس زیادی را تحمل می‌کند یا داری نقص سیستم ایمنی است، وجود دارد.

درمان تبخال تناسلی

تاکنون درمان قطعی برای تبخال تناسلی ابداع نشده ولی با برخی داروها می‌توان اقدامات مفیدی در جهت کنترل و بهبود تبخال تناسلی انجام داد. همچنین مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین C و روی، دوره بیماری را کوتاه می‌کند. دکتر پیمان صالحی/ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار