کد خبر: ۲۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 16
شفاآنلاین-مسوول تجاری سازی صنایع دارویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری گفت: نانو دارو های ساخت داخل از کیفیت بالاتر و با یک چهارم قیمت پایین تر از انواع مشابه خارجی تولید و عرضه می شود.
به گزارش شفا آنلاین،مهندس حسین شکی  اظهار کرد: اکنون چهار نانودارو در داخل کشور تولید و عرضه می شود.

مسوول تجاری سازی صنایع دارویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری با بیان این که داروی ضد سرطان سینه ˈدوکسوزومˈ حدود سه سال است که وارد بازار شده است گفت: این دارو اکنون در مرحله افزایش ظرفیت تولید است.

شکی ادامه داد: اکنون نانودارو های ضد سرطان برای درمان سرطان های سینه و پروستات در داخل مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ˈسینا آمفولیشˈ را یکی دیگر از نانو دارو های ساخت داخل عنوان کرد که در ساخت آن از تکنولوژی نانو لیپوزوم استفاده شده است، گفت: این دارو برای درمان بیماری سالک که خاص مناطق گرم و خشک است به شکل کرم و جهت استفاده موضعی و پوستی تولید و عرضه می شود.

وی با بیان این که داروی ˈسینا کورکومینˈ نیز فعلا به عنوان مکمل دارویی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: مطالعات برای خواص دارویی آن در داخل وخارج کشور در حال انجام است.

به گفته شکی ،ضد اکسید شدن و جلوگیری از رشدعفونت ها و سلول به های سرطانی از ویژگی های این نانو دارو می باشد.

این مسوول ستاد ویژه توسعه نانو معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری دو داروی دیگر سینا آمفولیش و سینا کورکومین را از دیگر نانو دارو ها یی نام برد که مراحل مقدماتی را طی کرده و در حال ورود به بازار هستند.

وی داروی چهارم را دارویی به اسم ˈپروپوفولˈ عنوان کرد و گفت: این نانو دارو برای بی هوشی و بی حس کننده موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی دارو های دیگری مانند پروفن را از دسته مسکن ها نام برد و که تحقیقات دانشگاهی بر آنها به اتمام رسیده و در حال تحقیقات نیمه صنعتی هستند.

شکی علت تمرکز تولید نانو دارو ها در حوزه سرطان را فراگیری این بیماری و نیز گران بودن داروهای مشابه خارجی عنوان کرد و گفت: دارو های ضد سرطان داخلی نسبت به داروهای دارای برند خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار و به یک چهارم قیمت آنها در بازار عرضه می شوند.

وی در خصوص موارد استفاده از نانو در بخش بهداشت نیز با بیان این که اکنون حدود سه نوع پانسمان با استفاده از فناوری نانو در بازار عرضه می شوند، گفت: پانسمان های آنتی باکتریال برای زخم های لیش بونیا و پانسمان های بند آورنده خون از این موارد هستند.

شکی ادامه داد، از این پانسمان ها به عنوان ضد عفونی کننده و برای زخم ها و جراحات استفاده می شود که علاوه بر ضد عفونی کنندگی محل جراحت، خاصیت بند آوری خون نیز دارند.

وی با بیان این که در حوزه بهداشت عمومی تعداد زیادی از محصولات ضد عفونی کننده نانویی در بازار عرضه می شوند، گفت: این موارد از ضد عفونی کننده های دست و پوست گرفته تا ضد عفونی کننده های تجهیزات پزشکی ونیز ضد عفونی کننده های سطوح مثل دیوار و کف بیمارستان ها هستند.

این مسوول تجاری سازی صنایع دارویی ستاد نانو از محصولاتی نام برد که به صورت غیر مستقیم در زمینه بهداشت مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه ˈ پارچه های آنتی باکتریال که علاوه بر مصارف عمومی مانند لباس های زیر و جوراب می توانند در تولید محصولات بیمارستانی نیز مورد استفاده قرار بگیرند از جمله این محصولات هستندˈ گفت: به دلیل این که بیمارستان ها و مراکز درمانی در معرض انواع آلودگی ها، ویروس ها و باکتری ها هستند این پارچه ها و منسوجات می توانند از رشد باکتری و عفونت ها در این مراکز عمومی به خوبی جلوگیری کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: