کد خبر: ۲۶۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
در مورد جراحی تغییر جنسیت (SRS) چه می دانید؟ برای تبدیل زن به مرد یا جراحی مرد به زن چه کارهایی لازم است انجام گردد؟ در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

شفاآنلاین>سلامت جنسی>جراحی تغییر جنسیت (Sex change) با نام های مختلف از جمله جراحی تغییر جنسیت (GRS)، روش های تایید جنسیت و جراحی بازسازی دستگاه تناسلی شناخته می شود. این روش ها، که به صورت بالینی به عنوان روش های ژنیتوپلاستی شناخته می شوند، به منظور تغییر جنسیت از یک جنسیت به دیگری و به وسیله جراحی انجام می شود.

به گزارش شفاآنلاین:برای اکثر بیماران تحت SRS، عمل جراحی انجام می شود تا جنسیت فیزیکی خود را مطابق با آنچه که احساس می کنند که باید باشند و در عین حال جنسیت حقیقی شان است تغییر دهند. این بیماری که به عنوان اختلال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی شناخته می شود، نادر است ولی به طور وسیع تشخیص داده می شود. شما همچنین ممکن است نام این افراد را تحت عنوان ترنس شنیده باشید.

تغییر از زن به مرد

این روش که اندام های تولید مثل زنانه را به اندام های تولید مثل مردانه تغییر می دهد، یک ژنیتوپلاستی مردانه است (ایجاد اندام های تولید مثل مردانه). این روش از بافت فرج برای ایجاد آلت تناسلی استفاده می کند.

روش هایی که اندام های تولید مثل را تغییر می دهند کم هستند و به ندرت از روش های دیگر استفاده می شود. برای افراد متولد شده با جنسیت زنانه، تغییر شکل ظاهری به جنسیت مردانه نیز ممکن است شامل هورمون درمانی با تستوسترون، ماستکتومی، هیسترکتومی و شاید روش های زیبایی بیشتری باشد که برای داشتن ظاهر مردانه صورت می گیرد.

  • بازسازی سینه
    فردی که قرار است تحت عمل جراحی تغییر جنسیت زن به مرد قرار بگیرد باید عمل ماستکتومی زیرپوستی انجام دهد تا بافت سینه‌هایش تخلیه شوند. جراح همچنین تغییراتی در ظاهر و جای نوک سینه‌ها هم انجام می‌دهد. در همین حین، درمان تستوسترون رشد موهای سینه را تحریک می‌کند.
  • هیسترکتومی/ اوفورکتومی (Hysterectomy/Oophorectomy)
    اگر فرد نمی‌خواهد رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ داشته باشد یا درصورتی‌که هورمون درمانی باعث قطع عادت ماهیانه نشود، عمل جراحی برداشتن رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ انجام می‌شود. در هیسترکتومی جزئی، جراح فقط رحم را برمی‌دارد؛ در هیسترکتومی کامل، گردن رحم نیز برداشته می‌شود. عمل سالپینگو اوفورکتومی دوجانبه (bilateral salpingo-oophorectomy یا BSO) شامل برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ راست و چپ است.
  • متویدیوپلاستی (Metoidioplasty)
    متویدیوپلاستی روشی برای ساخت آلت تناسلی مردانه است. فرد قبل از انجام این عمل، هورمون دریافت می‌کند تا کلیتوریس بزرگ شده و برای این هدف آماده شود. در حین عمل، جراح واژن را نیز برمی‌دارد. به‌علاوه، حالب را در آلت تناسلی مردانه قرار داده و طول آن را نیز افزایش می‌دهد. گزینه دیگر عمل سنتوریون (Centurion) است که شامل تغییر موقعیت رباط‌های حلقوی زیر کلیتوریس به‌هدف افزایش قطر آلت تناسلی است. عمل متویدیوپلاستی ۲ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. بعد از عمل ابتدایی، شاید نیاز به عمل‌های بعدی نیز باشد. عمل سنتوریون حدود ۲٫۵ ساعت طول می‌کشد و برداشتن اندام‌های تولیدمثل زنانه نیز ممکن است این مدت‌زمان را افزایش دهد. فایده متویدیوپلاستی این است که آلت می‌تواند به‌خودی‌خود نعوظ پیدا کند، اما اندازه آن کوچک است.
  • فالوپلاستی (Phalloplasty)
    در فالوپلاستی از پوست پیوندی که معمولا از بازو، ران، پشت یا شکم گرفته می‌شود، برای شکل‌دادن آلت تناسلی جدید استفاده می‌شود. پزشکان پوست بازو را بهترین گزینه برای ساخت آلت تناسلی می‌دانند. آلت تناسلی که از این روش ایجاد می‌شود در مقایسه با متویدیوپلاستی بزرگ‌تر است؛ اما به‌خودی‌خود نعوظ پیدا نمی‌کند. برای برطرف‌کردن این مشکل، بعد از گذراندن دورهٔ نقاهت، عمل ایمپلنت تناسلی انجام می‌شود. در عمل فالوپلاستی، جراح واژینکتومی (برداشتن واژن) انجام می‌دهد و طول حالب را افزایش می‌دهد. یکی از معایب فالوپلاستی این است که فرد باید چندین بار تحت عمل جراحی قرار بگیرد و درنتیجه، در مقایسه با متویدیوپلاستی باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.
  • اسکروتوپلاستی (Scrotoplasty)
    شاید فرد بخواهد در کنار عمل‌های متویدیوپلاستی یا فالوپلاستی، عمل اسکروتوپلاستی انجام دهد که شامل ایجاد کیسه بیضه‌ (اسکروتوم) می‌شود. در این عمل، جراح مکان لبه بزرگ را تغییر می‌دهد تا کیسه بیضه ایجاد شود و بعد داخل کیسه‌ها بیضه‌های سیلیکونی ایمپلنت قرار می‌دهند.

تغییر جنسیت از مرد به زن

تغییر جنسیت از مرد به زن

روش هایی که دستگاه تولید مثل مردانه را به دستگاه تولید مثل زنانه تغییر می دهند شامل پینکتومی (حذف آلت تناسلی) و یائسکتومی (حذف بیضه ها) است که به طور معمول به وسیله واژینوپلاستی (ایجاد واژن) یا ژنتیک پلاسمایی زنانه (ایجاد دستگاه های تولید مثل زنانه) انجام می شود.

برای کسانی که مرد متولد شده اند و می خواهند که به زن تبدیل شوند، نیز ممکن است روش هایی شامل ایمپلنت های پستان، که روشی برای به حداقل رساندن تفاوت ظاهری است و احتمالا با زنانه سازی هورمون ها انجام می شود.

جراحی زنانه سازی صورت (FFS) اغلب برای خنثی کردن خطوط مردانه صورت انجام می شود. هر بیمار منحصر به فرد است و کارهایی که انجام می شود بر اساس نیاز فردی و بودجه متفاوت است، اما زنانگی صورت اغلب شامل نرم کردن خط ابرو، رینوپلاستی (عمل بینی)، صاف کردن فک و پیشانی و تغییر در استخوان های گونه است. برای بعضی ها، کاندولیناروپلاستی، که معمولا به عنوان "تراشیدن نای” شناخته می شود، می تواند به کم کردن تفاوت ها کمک کند.

هزینه جراحی تغییر جنسیت

در حالی که در حال حاضر برخی از بیمه ها بخشی از هزینه جراحی تغییر جنسیت در ترنس ها را برای بیماران تحت پوشش بیمه پوشش می دهند، اما تعداد این شرکت ها محدود هستند. برای اکثر افراد، روش های تأمین هزینه مالی، اصلی ترین مشکل در شروع مراحل درمان است. هزینه تغییر جنسیت در ایالات متحده بسته به شرایط می تواند تا ۱۰۰۰۰۰ دلار برسد. یک ژنیتوپلاستی معمولی، خود نیاز به هزینه کردن زیادی دارد. رینوپلاستی یا عمل بینی و جراحی های ثانویه نیز دارای هزینه هستند.

سفر به خارج از کشور برای جراحی تغییر جنسیت

برخی از بیماران جراحی تغییر جنسیت را در خارج از کشور انجام می دهند، زیرا این روش ها در سایر کشورها به مراتب ارزان تر است. مهم است که به یاد داشته باشید که سفر به یک کشور خارجی برای جراحی، تحت عنوان جراحی گردشگری شناخته می شود و می تواند بسیار خطرناک باشد.

صرف نظر از جایی که عمل جراحی در آن انجام می شود، ضروری است که جراحانی که این کار را انجام می دهند، ماهر باشند و این کار در یک مرکز معتبر که مراقبت هایی با کیفیت بالا را انجام می دهد، انجام شود.

انتخاب جراح

هنگام انتخاب جراح، در کشورهای دیگر مهم است که تحقیقات زیادی را انجام دهید. با افرادی که قبلا این جراحی را انجام داده اند صحبت کنید و درباره تجربیات و نحوه جراحی آن ها بپرسید. عکس های قبل و بعد از جراحی تمام داستان را به شما نمی گویند و به آسانی قابل تغییر می باشند، بنابراین حتما با یک بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، صحبت کنید.

مهم این است که به یاد داشته باشید که جراحان دارای تخصص های گوناگون هستند و برای هر جراحی به سراغ متخصص همان بخش بروید. به عنوان مثال، شما ممکن است بخواهید که جراحی تغییر اندام های تناسلی یا ژنیتوپلاستی را انجام دهید، پس باید به سراغ متخصص همان بخش بروید. این کار ممکن است منجر به هزینه بیشتر شود، اما جراح متخصص معمولا نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان می آورد.

عمل تغییر جنسیت

دوران نقاهت عمل تغییر جنسیت

دوران نقاهت عمل تغییر جنسیت زن به مرد بسته به نوع عمل جراحی انجام‌شده و وضعیت کلی سلامتی فرد و سبک زندگی او متفاوت است. برای نمونه، سیگار کشیدن دوران نقاهت را طولانی‌تر می‌کند و خطر پیچیده شدن جراحی را افزایش می‌دهد. حتی پزشکان ممکن است انجام این عمل را برای افرادی توصیه نکنند که سیگار، سیگار الکترونیکی یا نیکوتین مصرف می‌کنند.

بعد از عمل تغییر جنسیت، فرد باید حداقل چند روز در بیمارستان بستری شود. بعد از مرخص شدن، فرد باید تا حدود ۶ هفته کاملا استراحت کند و فعالیت خیلی کمی انجام دهد. همچنین، به‌علت افزایش طول حالب، باید ۳ تا ۴ هفته از سوند استفاده کند.

بعضی پیچیدگی‌هایی که ممکن است در عمل‌های متویدیوپلاستی یا فالوپلاستی به وجود بیاید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • فیستول حالب
    ارتباط تونل‌مانندی که بین حالب و بخش دیگری از بدن ایجاد می‌شود؛
  • تنگی حالب
    باریک بودن مسیر حالب که باعث مسدود شدن جریان ادرار در حالب می‌شود.

فردی که عمل فالوپلاستی انجام می‌دهد ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • زخم شدن قسمتی که پوست آن برداشته شده است
  • ناکارایی پیوند پوستی یا پوست مرده

خطرات اسکروتوپلاستی شامل پس‌زدن ایمپلنت بیضه‌ها می‌شود.

همه انواع عمل‌ها تغییر جنسیت شامل خطرات زیر است:

  • عفونت
  • خون‌ریزی
  • واکنش به داروی بیهوشی
  • نارضایتی از نتیجه عمل
برچسب ها: جراحی ، تغییر جنسیت ، عمل
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فریده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
من یک دختر تراجنسی هستم اما نمی‌خوام آلت تناسلی مردانه ام را بردارم ،قصد ندارم زن کسی بشم شهوت جنسی ندارم
اینطوری راحت تره نه دردی،نه زخمی،نه بیمارستان وخرجی
نقص عضو هم نمیشی فقط یه مجرای ادراری مردانه وبیضه های کوچولو ،حتما نیاز به اعمال خشن جراحی نیست زندگی فقط شهوت جنسی نیست
اون زنهایی هم میخوان مرد بشن اگر هورمون درمانی زنانه بشن میل جفت گیری شون از بین میره خانم باشید بهتر است که یک مرد علیل از آب در بیایید
نصفه نیمه بعدن پشیمون میشید
اما ممکنه دیگه جیکتون در نیاد
همه ی این بیماری از ازدیاد هورمون مردونه تستوسترون سرچشمه می‌گیره زن خوشگلی باشید بهتر است تا مرد مریضی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: