کد خبر: ۲۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
شفاآنلاین-سفر به برزیل برای حمایت و تشویق تیم ملی ؛ این باید رویایی ترین سفر تاریخ زندگی شان می شد اما تور رویایی شان کام شان را تلخ کرد و رسوایی را برای مجریانش به جای گذاشت.
به گزارش شفا آنلاین،از همان یک سال قبل می شد پیش بینی کرد پروسه ای که فدراسیون فوتبال برای واگذاری تورهای جام جهانی به آژانس طرف قراردادش طی کرده ، مشکل ساز می شود. اینکه گروهی گمنام پا پیش گذاشت و در رقابت با گروه های سرشناسی چون تورهای اکبر غمخوار یا برادران انصاری ، بدون مزایده برنده شد ،تردید های زیادی را ایجاد می کرد. آن هم در شرایطی که 8 سال قبل این گروه های سرشناس در برگزاری تور در کشوری بسیار نزدیک تر و پیشرفته تر چون آلمان جنجالی به راه انداختند که بازتابش تا 4 سال دامنگیر فدراسیون فوتبال بود.

این بار اما محمد درخشان مسئول بازاریابی فدراسیون اطمینان داشت مشکلی ایجاد نمی شود و 3 آژانسی که این تور را به طور مشترک برده بودند و قرار بود 3 هزار بلیت ایرانی ها را طوری ساماندهی کنند که بیشترین مسافران ممکن را با خود ببرند ، از همان ابتدا با مشکل روبرو شدند. از همان ابتدا قیمت ابتدایی پکیج حداقلی آنها یعنی 33 میلیون تومان برای سفرهای زمینی داخلی در برزیل و هتل های 3 ستاره در برابر با تورهای متفرقه ای که با ارقامی به مراتب کمتر داشتند پکیج بهتری ارائه می کردند ، خبرساز شد. اینکه آنها برای پکیج رویال شان 60 میلیون تومان از هر نفر می گرفتند . یعنی 20 هزار دلار که برای یک ماه مسافرت در هر کشوری از دنیا رقمی قابل اعتنا است. با این وجود سفر رویایی مردم چه آنها که تور رویال خواسته بودند و چه پکیج حداقلی به کابوسی بدل شد. توری که باید 3 هزار نفر را با خود می برد با 200 نفر به برزیل رفت. 200 نفری که همه یک خواسته مشترک داشتند . برخورد جدی با برگزار کننده تور.

مشکلات از همان روز اول سفر شروع شد. سفریکه پاسالار ، یکی از مسئولان آژانس تعطیلات رویایی در تهران در تشریحش می گفت:« طوری برای تان برنامه ریزی شده که حتی آب در دل تان تکان نخورد. یک مهندس طراح برای لحظه به لحظه این سفر برنامه ریزی داشته است.» از همان بدو ورود جمعیت به برزیل کابوس ساز شد. مسافران سرگردان و خسته از سفر های زمینی بیش از 10 ساعته که قرار بود کمتر از 6 ساعت باشند ، عصبیت را به حمله ها و درگیری های فیزیکی رساند. یکی از مسافران اصفهانی این تور در این باره به خبرآنلاین می گوید:« حمله کردم بک زاده را بزنم. یکی از وعده هایش راست نبود. او این همه پول از ما گرفت اما بدترین شرایط را برای مان فراهم کرد. موقع برگشتن از سالوادور هم که 6 تا ایرانی را آنجا جا گذاشت و برگشت. من ماندم چطور به این گروه اجازه فعالیت دادند.»

او برای حرف هایش شاهدان دیگری هم دارد. زوجی شیرازی که از ایل قشقایی آمده بودند و در بازی های تیم ملی با لباس های سنتی شان به شدت در دید عکاس ها بودند ، از این مسافران بودند. این دو می گویند:« فکر می کردیم این بهترین سفر زندگی مان باشد. ما نفری 33 میلیون هزینه کردیم اما آنجا دیدیم تور دیگری بوده که 27 میلیون گرفته و همه سفرهای شان هم با پرواز بوده. این همه علاف نشدند تازه هتل های شان هم از ما بهتر بوده است. واقعا در این 14 روز سختی کشیدیم. این حق مان نبود.»

اگرچه این دو خیلی هم اهل گلایه نبودند اما این ها تنها گروهی نبودند که از این سفر خیری ندیده بودند. این مشکلات را حتی مهمانان ویژه فدراسیون هم داشتند. ابولحسن مهدوی یکی از چهره های سرشناس ورزش کشور به همراه خانواده اش به این سفر آمده بود. او که در کارگروه انتخاب وزیر ورزش هم نقش ویژه ای داشت ، به مشکل خورد. همسر مهدوی در این باره به خبرآنلاین گفت:« هتل هایی که گفته بودند شرایطخوبی دارد ، اینطور نبود. ما هم خیلی برای مان مهم بود که شرایط سفرمان درست باشد. یک بار گفتیم اتاق های مان چرا این طور است که این آقای بک زاده گفت بقیه مسافران با دعوا آمدند اتاق های ما را گرفتند. ما هم دیگر چیزی نگفتیم ولی...»

اگرچه بک زاده ، مدیر این تور تمام این انتقادها را تکذیب می کند اما دعوایی که میان او و مهمانانش شکل گرفت تا روز پایانی ادامه داشت. غیر از خبرنگاران و مسافران عادی حتی فوتبالی ها هم با این نوع سفر مشکل داشتند. محمد پنجعلی یکی از آنهایی بود که برای تلفن همراه بیش از 100 رئال پرداخته بود اما سیم کارتی 3 رئالی در اختیارش بود یا احمدی یکی از مسولان سازمان لیگ در سالوادور به خاطر شرایط بد مسافرت با پاسالار ، نماینده تور تا مرز درگیری فیزیکی پیش رفت. این ها فقطگوشه ای از مشکلاتی بود که اعتراض نمایندگان سازمان گردشگری در این سفر و البته سفارت ایران در برزیل را به همراه داشت.

انتقادهایی که البته از سوی مدیران تور غیر منصفانه خوانده می شد و پاسالار درباره شان می گفت:« ما همه تلاش مان را کردیم تا به مردم خوش بگذرد. خود من سعی کردم برای نقایصی که بود از مردم عذرخواهی کنم . به هر حال سفر بدون اتفاق ناگواری به پایان رسید.»

او درحالی این جمله را می گوید که بیش از 200 مسافر این تور در حسرت رویایی ترین سفر زندگی شان بودند که بی دلیل در جاده های برزیل سوخت و دود شد. سفری که خیلی برای مسافرانش گران تمام شد و این گرانی ناشی نوع قراردادی بود که این تور با فدراسیون فوتبال بسته شد. اینکه قرار بوده برای انتقال هر 12 مسافر تور ، یک مسافر از فدراسیون فوتبال به این لیست اضافه شود . البته این مهمان ها فارغ از مهمانان ویژه فدراسیون بودند که فدراسیون علی کفاشیان نام شان را در لیست اعضای تیم ملی دداده بود و برای هر روز از این سفر 750 دلار هم از فیفا به عنوان حق ماموریت می گرفتند و سفری بیزنس کلاس را به خرج بلاتر تجربه می کردند تا می توانستند عکس و فیلم یادگاری از خود گرفتند.مهمانانی چون علی رغبتی یا حتی معاون وزیر ورزش و شاید تنها از میان وزارت ورزشی ها این مسئول روابط عمومی شان بود که سختی یک سفر سخت را خود خواسته در جمع خبرنگاران تجربه کرد. این قانون یک مسافر در ازای 12 مسافر تنها برای مهمانان عادی فدراسیون بود. کسافرانی چون فریدون اصفهانیان از اعضای هیات رئیسه فدراسیون.معامله ای که پول سفر دیگران را بالا برد و حالا در میان همه انتقادهای مردمی ، کفاشیان با لبخندی می گوید:« ما از این آژانس طلب داریم. حالا اگر این ها به تعهدات شان عمل نکردند ، ما هم باقی پول شان را نمی دهیم. » این پاسخی ساده از ریس خنده روی فوتبال است. پولی که نه به جیب شاکیان سختی دیده پس داده می شود و نه دردی از همه مشکلاتی دوا می کند که ایجاد شده است. 2 مدیر ارشد سازمان گردشگری هم که بعد از حضور در ستاد جام جهانیبه خرج فدراسیون مهمان این سفر شدند حالا از مسئولان تور می نالند و گناه را گردن فدراسیون می اندازند. فیاضی و شیرکوند که درباره شان گفته شده با مرخصی 15 روزه و نه به عنوان ماموریت اداری با هزینه فدراسیون مهمان این سفر بودند ، حالا می گویند فدراسیون تور مناسبی برای این سفر انتخاب نکرده بود. این دو البته در این سفر تفریحی در روزهای سختی که بر مسافران گذشت نتوانستند غیر از این مصاحبه انتقادی که حوالی سفرشان به تهران انجام گرفت ، گامی برای مسافران بردارند وحالا از احتمال برخورد با تور تعطیلات رویایی صحبت می کنند. اتفاقی که باز هم کمکی به ضربه خوردگان اصلی این مسافرت نیست.

همه این ها تنها برای 200 مسافری است که چرخش مالی شان رقمی بین 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان است و مشخص نیست چه سرنوشتی برای 2800 بلیت دیگری رخ داده که قرار بوده از سوی فدراسیون و این تور به ایرانیان متقاضی سفر به برزیل داده شود.

بلیت هایی که فقط برگه های مربوط به بازی با آرژانتینش تا برگه ای 500 دلار به فروش رسیده اند! برای مسابقه ای که بازار سیاه بزرگی ایجاد کرده بود. تلاش خبرآنلاین برای گفت و گو با بک زاده مدیر تور تعطیلات رویایی برای شنیدن استدلال های او درباره این انتقاد ها به این دلیل که او موبایلش را از دسترس خارج کرده بود ، نتیجه ای نداشت. همچنین تماس های مکرر این خبرگزاری برای گفت و گو با مسعود سلطانی فر ، معاون ریس جمهور و رئیس سازمان گردشگری در این باره هم بی نتیجه ماند اما خبرآنلاین همچنان تلاش می کند تا با پیگیری این ماجرا بتواند توضیحات مسئولان درباره روزهای خستی که به مسافران برزیل گذشت را به سرانجام برساند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: