کد خبر: ۲۵۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 03
بلوغ زودرس مسئله ای است که بر روی میزان رشد فرد تاثیر می گذارد، بلوغ دیر رس نیز نشان دهنده وجود مشکل و بیماری است که در این مطلب به آن می پردازیم.


شفاآنلاین>سلامت جنسی>فهیمه سهیلی‌پور متخصص غدد اطفال ، در ارتباط با بلوغ کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در نژاد سفید 8 تا 13.5 سال در دخترها و 9 تا 14 سال در پسرها سن بلوغ طبیعی است و در صورتی که اولین نشانه بلوغ قبل از 8 سال در دخترها و قبل از 9 سال در پسرها نمایان شود بلوغ زودرس تلقی خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین:گاهی سیر بلوغ به سرعت پیش می‌رود که این مسأله نیز نوعی بلوغ زودرس به شمار می‌رود و در صورتی که علایم بلوغ تا 13.5 سال در دخترها و تا 14.5 سال در پسرها بروز نیابد دچار بلوغ دیررس شده‌اند.

بلوغ زودرس در دختران شایع‌تر از پسران بوده و حدود 10 برابر است، بلوغ دیررس در پسران بیشتر بوده و دختران چاق و دچار اضافه وزن میزان بلوغ زودرس در آنها کم نیست. البته تجمع چربی با بلوغ زودرس نباید با هم اشتباه شود که افتراق این مسأله توسط متخصص غدد انجام می‌گیرد.


بلوغ زودرس در صورتی که در دختران قبل از 7 سال باشد را درمان می‌کنیم ولی بین 7 تا 8 سال چندان جدی نیست و صبر می‌کنیم سیر طبیعی طی شود.

کوتاهی قد از بارزترین عوارض بلوغ زودرس به شمار می‌رود و دختران و پسرانی که زودتر وارد مرحله بلوغ شوند به دلیلی که صفحات رشد آنها متوقف می‌شود نسبت به والدین و همسالانشان قد ایده‌آل و بلندی نخواهند داشت.

دومین عارضه بلوغ زودرس مسائل روحی و روانی است که می‌تواند مشکلات عصبی را به همراه داشته باشد. همچنین به طور کلی بلوغ به دو دسته بلوغ جنسی و بلوغ روانی و اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود که باید از نظر زمانی این دو نوع بلوغ با هم همخوانی داشته باشند و اگر بلوغ جنسی قبل از بلوغ اجتماعی و روانی در فرد رخ دهد دچار فشار و تنش خواهد شد و در جامعه بیشتر احتمال آسیب دارد.سیمرغ

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: