کد خبر: ۲۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 16
شفاآنلاین-یک جراح دندانپزشک با بیان این مطلب که بیماریهای لثه در نتیجه‌ پلاکهای میکروبی به وجود می‌آیند، تاکید کرد: این پلاکها، میکروبها و ویروسهایی هستند که در دهان تولید می‌شوند و وجود برخی‌ از آنها در بزاق دهان الزامی است.

به گزارش شفاآنلاین، به نقل از پرتال جراحان ایران، دکتر شکوه پاک‌ نهاد گفت: زمانی که افراد مسواک نمی‌زنند پلاکهای میکروبی در شیار لثه‌ ها یعنی بین لثه و دندان جایگزین می‌شوند و در آنجا کلونی تشکیل می‌دهند.

این متخصص و جراح لثه، ایجاد کلونی میکروبها و باکتری‌ها را با ترشح اسید آمینه همراه دانست که به تدریج باعث قرمز شدن لثه دانست که به تدریج، عروق خونی منبسط و نازک می‌شود و در اثر کوچک‌ترین برخورد مثل غذا خوردن، مسواک زدن یا حتی سیگار کشیدن دچار خونریزی خواهند شد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که اگر هنوز باکتری‌ها به استخوان نرسیده باشند، می‌توان با مسواک زدن صحیح و جرم‌گیری، ورم لثه را از بین برد، اظهار داشت: در روش صحیح مسواک زدن باید توجه داشت که مسواک نرم باشد و موهای مسواک نسبت به محور دندان‌ها به گونه‌ای باشد که مسواک زیر لثه برود.

پاک‌نهاد به این نکته اشاره کرد که حرکات مسواک، سکون میکروبها را به هم می‌زند ضمن اینکه نخ کشیدن بین دندانها هم واجب است به این دلیل که پوسیدگی از بین دندانها شروع می‌شود.

به اعتقاد وی، جرم‌گیری اگر به روش صحیح انجام شود هیچ ضرری برای دندانها نخواهد داشت و افرادی که بیماریهای لثه دارند هر سه ماه یکبار و سایر افراد هر 6 ماه تا یک سال یکبار باید برای جرم‌گیری اقدام کنند.

پاک‌نهاد، خام خواری و خوردن میوه‌هایی مثل سیب و گاز زدن آن را بسیار مفید دانست و گفت: شکلات، شیرینی و غذاهای نرم و شیرین و چسبنده محرک پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه هستند.

این متخصص بیماریهای لثه با بیان این مطلب که با مسواک نزدن، به تدریج اسیدها و آنزیم‌ها از شیار لثه به استخوان می‌رسند و استخوان در مقابل عوامل خارجی میکروبی نمی‌تواند از خود دفاع کند، اظهار داشت: زمانی‌که استخوان از بین می‌رود پاکِت ایجاد می‌شود و باید طی عمل جراحی لثه، استخوان تمیز شود. از سوی دیگر افرادی که بیماریهای لثه‌ ارثی دارند دندانهای آنها در سنین جوانی شروع به ریزش می‌کند.

وی پیرامون روشهای جراحی لثه توضیح داد که اگر نفوذ میکروبها کم باشد یعنی به اندازه‌ 4 تا 6 سانتی‌متر، طی عمل جراحی، پاکِت لثه کنار زده شده، جای آن تمیز می‌شود و دوباره لثه در جای خود قرار می‌گیرد و دوخته  می‌شود. همچنین برای برخی افراد که لثه‌هایشان از بین رفته پیوند لثه از سقف دهان هم انجام می‌گیرد.

پاک نهاد افزود: زمانی که نفوذ مواد میکروبی تقریبا بیشتر از 6 سانتی‌متر باشد از استخوان مصنوعی برای بازسازی لثه استفاده می‌شود که این استخوان می‌تواند پودر استخوان مصنوعی یا از استخوان خود بیمار باشد.

وی همچنین مراقبتهای پس از جراحی را که شامل رعایت بهداشت و تغذیه‌ی مناسب، مسواک زدن و نخ کشیدن دندان هستند بسیار ضروری دانست.

برچسب ها: بیماری ، لثه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: