کد خبر: ۲۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 20
شفا آنلاین-مدیر برنامه ملی تیروئید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به مراجعه مردم برای انجام غربالگری نوزادان در مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی هشدار داد و از آنان خواست برای انجام این کار حتما به مراکز دولتی مراجعه کنند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر «شهین یاراحمدی» روز سه شنبه در نشست خبری و کارگاه آموزشی هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید - 3 تا 9 خرداد ماه - افزود: مراکز دولتی برای تشخیص بیماری ها از پاشنه پای نوزادان، به کیت (دستگاه تشخیصی) ویژه ای مجهز هستند که مراکز خصوصی آنها را ندارند.

وی تصریح کرد، مراکز خصوصی نمونه گیری خون نوزاد را از ورید انجام داده و خوانش آزمایش با کیت معمولی بزرگسالان انجام می شود، در نتیجه موجب تشخیص ندادن مشکلات تیروئیدی و عقب ماندگی نوزاد می شود.

مدیر برنامه ملی تیروئید وزارت بهداشت با بیان اینکه والدین از روز سوم تا پنجم تولد نوزاد باید حتما به مراکز دولتی مراجعه کنند، ادامه داد: در بخش خصوصی امکانات استاندارد غربالگری و همچنین امور پیگیری وضعیت نوزاد مشکوک به بیماری وجود ندارد، در حالیکه بخش دولتی تا 30 سالگی فرد بیمار را پایش می کند.

یاراحمدی افزود: به مراکز خصوصی بخشنامه کرده ایم که کار غربالگری را انجام ندهند، اما متاسفانه در این زمینه خلا قانونی داریم و بیمارستان های خصوصی می گویند که مردم این خدمت را از آنها می خواهند.

وی ادامه داد: مراجعه مردم برای غربالگری نوزادان بیشتر در شهر تهران اتفاق می افتد و آنان مراجعه به بخش دولتی را کسر شان می دانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: