کد خبر: ۲۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 19
شفا آنلاین-رئیس شورای عالی نظام پرستاری مزایا و معایب طرح تحول در نظام سلامت را از نگاه جامعه پرستاری تشریح کرد و گفت: کمبود نیرو و افزایش حجم کاری کادر سلامت بویژه پرستاران از جمله مشکلات پیش روی این طرح است.

به گزارش شفا آنلاین، سید یعقوب جعفری گفت: ایجاد بارقه ای از امید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم به جز رنج بیماری مشکل دیگری نداشته باشند و کاهش هزینه های مردم از جمله مزایای این طرح است.

وی تهیه اقلام دارویی، تجهیزاتی و مصرفی بیماران در بیمارستانها و اعتماد بیشتر مردم به بخشهای دولتی و مراجعه بیشتر مردم به بخشهای دولتی را از دیگر مزایای طرح تحول در نظام سلامت عنوان کرد.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: البته این طرح یکسری نواقص و مشکلاتی نیز دارد که از آن جمله می توان به عدم توجه کامل به سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت اشاره کرد.

وی کمبود نیرو و افزایش حجم کاری کادر سلامت بویژه پرستاران را از دیگر مشکلات اجرایی شدن طرح تحول در نظام سلامت دانست و گفت: نادیده گرفتن کل کادر پزشکی در طرح تحول نظام سلامت در دریافتی ها، افزایش توقع و انتظارات مردم، عدم پیش بینی زیرساختهای اجرای طرح تحول و عدم توجه به آموزش به مردم و بیماران در بسته طرح تحول نظام سلامت نیز از نقایص در اجرای این طرح است.

جعفری ادامه داد: شیفت بیماران از بخشهای خصوصی به دولتی بدون اینکه تغییری در فضای بیمارستانی و نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات صورت گرفته باشد، نیز فشار زیادی را به دوش تیم سلامت تحمیل کرده است.

به گفته وی، افزایش درخواستهای القایی و سفارش آزمایشها و سایر پروسیجرهای کلینیکی و پاراکلینیکی بدون توجیه علمی مانند گرفتن اکو و ام آرآی های بی دلیل نیز از دیگر معایب طرح تحول در نظام سلامت محسوب می شود.

جعفری افزود: بر همین اساس مقرر شد مشکلات و نواقص این طرح به مسئولان وزارت بهداشت ارسال و در صورت نیاز جلسه ای با حضور مقام عالی وزارت تشکیل شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری 11 نفره در نظام پرستاری، گفت: این کمیته متشکل از ریاست کل سازمان نظام پرستاری، اعضای هیئت رئیسه شورای عالی نظام پرستاری (4 نفر) و 6 نفر از روسای هیئت مدیره های استانها به نمایندگی از سایر هیئت مدیره های نظام پرستاری شامل استانهای همدان، مشهد، سنندج، تهران، قم و ارومیه است.

جعفری خاطر نشان کرد: این کمیته جهت پیگیری مشکلات طرح تحول نظام سلامت تشکیل می شود و موظف است، مستمراً گزارشات مربوطه را به مسئولان گزارش کرده و به اطلاع پرستاران کشور برساند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: