کد خبر: ۲۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 18
شفا آنلاين-رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بر لزوم حمایت از حقوق معنوی نوآوران کشور تاکید کرد و گفت: تا زمانی که حمایت های لازم نباشد نوآوران این ریسک را نمی پذیرند که کپی ایده یا اختراع آنها چند ساعت یا چند روز بعد، از لاله زار سر دربیاورد.
به گزارش شفا آنلاين،مرتضی موسی خانی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی نقش نوآوری و تجاری سازی فناوری در اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: بانک های ما برای خود نقش اجتماعی قائلند درصورتیکه آنها به واقع، بنگاه های مالی و اقتصادی هستند اما حمایتی از تولید کنندگان نوآور به عمل نمی آورند.

وی افزود: الان به دلیل شرایط حاکم بر بازار، تولید کنندگان ما از همان ابتدای کار و از دوران طفولیت به زمین می خورند و می میرند.

موسی خانی با بیان اینکه در تکنولوژی های پیشرفته (High Tech) نمی توانیم همه چیز را خودمان تولید کنیم، خاطرنشان کرد: همه کشورهای دنیا این واقعیت را پذیرفته اند و ما نیز ناچار به واردات بخشی از این نیازها هستیم اما اگر حمایت ها و کمک های دولتی و بنگاه های اقتصادی از تولیدات فناور و نوآور نباشد، چین بازار ما را خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: تا زمانی که محصول ایرانی، مطلوبیت نداشته باشد مصرف کننده به سمت استفاده از کالاهای مشابه خارجی خواهد رفت و تا زمانی که قیمت محصول داخلی گران تمام می شود، کالاهای خارجی در اولویت مصرف کنندگان قرار می گیرند.

**فنلاند، سریعترین کشور دنیا در تبدیل ایده به پدیده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خواستار تدوین یک استراتژی مشخص برای حمایت دولت از تولیدات نوآور شد و گفت: یک استراتژی خوب باید سه ویژگی اصلی شامل واگرا بودن، صادقانه و شفاف بودن و تاثیرگذار بودن را داشته باشد و دولت باید صادقانه، بسترهای لازم برای فعالیت تولیدکنندگان نوآور را فراهم سازد.

وی با گلایه از طولانی بودن روند تبدیل ایده به محصول در کشور ما اظهار داشت: فنلاند، سریعترین کشور دنیا در تبدیل ایده به پدیده است به گونه ای که مدت زمان طرح یک ایده تا تبدیل آن به محصول، چهار دقیقه گزارش شده است.

**خلاهای آموزشی دانشجویان فنی و مهندسی در حوزه کسب و کار

موسی خانی به خلاهای جدی در حوزه آموزش های کسب و کار اشاره کرد و گفت: دانشجویان فنی و مهندسی ما که از بیشترین نوآوری در میان دیگر دانشجویان برخوردارند، نگاه تجاری به نوآوری ندارند و خلاهای آموزشی در حوزه کسب و کار به شدت احساس می شود.

وی از وزیرعلوم خواست جهت گیری نظام آموزشی به سمتی سوق داده شود که دانشجویان، بدون داشتن هدف وارد دانشگاه نشوند و همانطور بی هدف، فارغ التحصیل شوند.

موسی خانی تصریح کرد: جای مراکز توسعه ایده و خلاقیت در دانشگاه های ما کاملا خالی است هرچند ما در دانشگاه آزاد قزوین، اقدام به راه اندازی این مرکز کرده ایم اما فعالیت آن برای تمام دانشگاه ها ضروری است.

**تبدیل شدن دانشگاه به نمایشگاه، موجب دلسردی دانشجویان شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به ابداعات و اختراعات زیادی در این واحد دانشگاهی همچون انواع روباتها، خودرو و هواپیما اشاره کرد و گفت: کم کم احساس می کنیم که دانشگاه ما به نمایشگاه تبدیل شده است و دانشجویان از این امر ناراضی هستند و گلایه دارند که این محصولات برای نمایش ساخته نشده اند و هدف از آن، رفع نیازهای کشور بوده است.

وی ادامه داد: مسوولان وزارتخانه ها و نهادهای زیادی نیز از دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشجویان بازدید می کنند و قول هایی برای تجاری سازی آن می دهند اما نتیجه چندانی حاصل نمی شود و همین امر موجب سرخوردگی دانشجویان جوان شده است.

موسی خانی هشدار داد: ما نباید با حمایت نکردن از نوآوری های جوانان، برای خارج از کشور نیرو تربیت کنیم و با دست خود، جوانان تحصیل کرده را به خارج سوق دهیم.

نشست هم اندیشی نقش نوآوری و تجاری سازی فناوری در اقتصاد دانش بنیان به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور تعدادی از مدیران بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی، مراکز علمی و تحقیقاتی و «محمود شیخ زین الدین» معاون تجاری سازی و نوآوری و «علی وطنی» معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: