کد خبر: ۲۱۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 24
متأسفانه شیوع بیماری‌های تنفسی‌ مانند آسم در ایران همچون سایر کشورهای دنیا رو به افزایش است و دلیل اصلی آن به روند رو به رشد عوامل ایجاد‌کننده خطر در کشور مانند مصرف دخانیات، قلیان، آلودگی‌های صنعتی و آلودگی هوا باز می‌گردد
شفاآنلاین> سلامت>  نجمی گفت: طی بررسی‌های انجام گرفته، شیوع بیماری آسم <Asthma disease>در کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و در میان گروه بالغین ۹ درصد است.

به گزارش شفاآنلاین: مهدی نجمی رئیس اداره بیماری‌های تنفسی<respiratory diseases> وزارت بهداشت اظهار کرد: متأسفانه شیوع بیماری‌های تنفسی‌ مانند آسم در ایران همچون سایر کشورهای دنیا رو به افزایش است و دلیل اصلی آن به روند رو به رشد عوامل ایجاد‌کننده خطر در کشور مانند مصرف دخانیات، قلیان، آلودگی‌های صنعتی و آلودگی هوا باز می‌گردد.

وی ادامه داد: امروزه شیوع بیماری آسم و عارضه مزمن انسدادی ریه در کشور به دلیل عوامل مختلف افزایش داشته و وزارت بهداشت در این خصوص برنامه‌هایی پیشگیرانه را مطرح و به سازمان‌های مربوطه پیشنهاد داده است.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت اضافه کرد: طی بررسی‌های انجام گرفته توسط وزارت بهداشت شیوع بیماری آسم در کودکان و نوجوانان حدود 11 درصد و در بین گروه بالغین‌ 9 درصد است.

40 درصدبالغین شهر تهران به بیماری انسدادی ریه مبتلا هستند

نجمی تأکید کرد: بر‌اساس تحقیقی که در سطح شهر تهران انجام گرفته است در حدود 40 درصد از جمعیت بالغین‌ به بیماری انسدادی ریه مبتلا هستند‌ و این موضوع نشان دهنده افزایش قابل توجه مبتلایان به دو بیماری  آسم و  انسدادی ریه است.
تدوین سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت در راستای کاهش شیوع دو بیماری آسم و انسدادی ریه اقداماتی نظیر کنترل عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری انجام داده و در این خصوص طی دو ماه گذشته سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی  تدوین و به تصویب رسیده است.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت تصریح کرد: در تهیه سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی از نظر صاحب نظران و ذی‌نفعان استفاده شده است.

وی ادامه داد: عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مانند کم تحرکی و مصرف دخانیات به طور کامل در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و سازمان‌های دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند، از ابن رو همه سازمان‌های ذی‌ربط باید تعامل و همکاری بهتری با ما در این خصوص داشته باشند‌.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت افزود: بعد از تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر چندین تفاهم‌نامه‌ها در زمینه کنترل عامل خطر بین وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه به امضاء خواهد رسید و سازمان‌های مربوطه نیز در جهت رفع عوامل خطر بازخورد خود را ارائه خواهند داد.

تدوین دو راهنمای بالینی ملی در زمینه بیماری‌های غیر‌واگیر

نجمی‌ تشریح کرد: در خصوص تشخیص و درمان بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت دو راهنمای ملی را نوشته و تنظیم کرده‌ایم تا پزشکان‌ قادر باشند برای تشخیص و درمان بیماری‌ها از امکانات عمومی استفاده‌ای بهینه کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت برنامه‌ای در راستای شناسایی بیماران مبتلا به آسم دارد تا در زمینه‌های تشخیص، درمان و مراقبت‌ از بیماران برنامه‌ریزی خوبی را داشته باشد و این برنامه به صورت پایلوت در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجرا است.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین برای بیماری مزمن انسدادی ریه برنامه‌ای در حال تهیه است که بعد از نهایی شدن آن در مرحله اول به صورت پایلوت در چند دانشگاه و سپس در سراسر کشور اجرا می‌شود. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: