کد خبر: ۲۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 04
شفا آنلاین-پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از 7سال تلاش، ربات ماهی ساختند که حرکات موجودات زنده را تقلید می‌کند و می‌تواند مدل مناسبی برای اهداف تحقيقاتي، صنعتي و نظامی باشد.

به گزارش شفا آنلاین، ربات ماهی ساخت دانشگاه شریف شنای خود را از تلفیق شیوه‌های حرکت ماهی تن و کوسه ماهی یاد گرفته است. محمدعلی عباسپور، از همکاران پروژه ساخت ربات ماهی در باره این شیوه حرکت زیر آب می‌گوید: «سيستم رانش ماهي‌ها را مي‌توان به صورت عبور يك موج پيوسته و تكرارشونده از بدن آن‌ها تصور كرد كه به سيستم رانش موجي شكل مشهور است.

از مزيت‌هاي رانش موجي شكل، مي‌توان به كاهش نيروي مقاومت آب در برابر جسم و كمك كردن این نیرو به كاهش توان مصرفي در شرايط حركت با سرعت بالاتر اشاره كرد. اين سيستم رانش همچنين از مهم‌ترين معايب سيستم‌هاي رانش معمول مثل پروانه كه توليد سر و صدا مي‌كنند، مبرّاست.»

به گفته این محقق نوع اسكلت ربات ماهی ساخته‌شده و مكانيزم توليد حركات در اين ربات نسبت به ربات‌هاي ديگر در نوع خود بديع است. همچنین مکانیزم حرکت که با کنترل رفتاری موجود زنده و کاوش در فیلم‌های گرفته‌شده از ماهی‌ها، در حال شنا کردن طراحی شده است، با حرکات ماهی‌های زنده مطابقت خوبی دارد.

مجید عباسپور، نیز سرپرست پروژه ساخت ربات ماهی همچنین درباره کاربردهای این ربات توضیح داد: «اين نوع ربات ها مي‌توانند براي اهداف تحقيقاتي مثل بررسي محيط زيست دريايي، اهداف صنعتي مثل بررسي تأسیسات زير آب، اهداف نظامی و مواردي از اين قبيل مورد استفاده قرار گيرد.

در صنایع نظامی به علت ویژگی رادار گریزی، این ربات کاربرد وسیعی در انجام ماموریت‌های شناسایی و ... دارد. در مسایل محیط زیستی به علت تشابه رفتاری می‌توان از این ربات جهت بررسی شرایط زیست محیطی گونه‌های مختلف آبزیان استفاده نمود.»

وی درباره دستاوردهای این پروژه افزود: «بررسي هيدروديناميكي جريان حول ماهيان يكي از موضوعاتي است كه امروزه بسيار حائز اهميت است. يكي از فوايد اين تحقيق،‌ به دست آوردن مدل مناسبي از نيروي رانش و قابليت مانور ماهي براي زير دريايي‌ها و كشتي‌ها است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: