کد خبر: ۲۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 29
شفاآنلاين -دانشمندان دانشگاه نیوکسل برای بررسی دید سه بعدی، کوچکترین عینک سه بعدی دنیا را بر چشمان یک آخوندک قرار دادند .سپس همانطور که ما در سینما با عینک سه بعدی به تماشای فیلم می نشینیم، این آخوندک "عینکی" هم جلوی یک مانیتور قرار داده شد تا تصاویری را که رايانه تولید کرده تماشا کند.

به گزارش شفاآنلاين ،هدف از این تحقیق یک میلیون پوندی در موسسه علوم اعصاب (نوروساینس) دانشگاه نیوکسل این است که مکانیسم دید سه بعدی آخوندک را بشناسند و ببینند آیا چنین مکانیسمی در انسان یا دیگر مهره‌داران وجود دارد یا منحصر به آخوندک است. از آخوندک نيز بدلیل مهارتش در شکار برای ورزشهای رزمی الهام گرفته شده است

دکتر جنی رید، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: "آخوندک‌ها مغز کوچکی دارند، اما شکارچیانی با دید بسیار پیشرفته هستند که می توانند با مهارتی ترسناک شکار خود را به دام بیندازند."

دانشمندان احتمال می‌دهند که بینایی آخوندک به دید مهره‌داران شباهت داشته باشد. در مهره‌داران مغز از روی تفاوت تصویر شی در دو چشم، موقعیت و جای آن را تعیین می‌کند، اما احتمالا در آخوندک قدرت پردازش سه بعدی مغز تکامل بیشتری یافته است.

دانشمندان می خواهند بفهمند آیا آخوندک مثل انسان و میمون اشیاي متحرک را در عمق میدان می‌بیند یا نه.

اگر آخوندک در دیدن اشیا متحرک با عینک سه بعدی به اشتباه بیفتد، به تصور اینکه شی به او نزدیک می‌شود به آن حمله خواهد کرد.

آخوندک در فارسی شترزنک، فال‌بین و قاطرکُش هم نامیده می‌شود. اگر آخوندک هم مثل انسان اشیا متحرک را ببیند، از نتایج مطالعه این توانایی در این حشره می توان در تکنولوژی های آینده استفاده کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: