کد خبر: ۲۰۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 20
در سال های اولیه بروز علم ارتباط از راه دور، مهندسان از یک شیوه هوشمندانه برای ارسال چند تماس تلفنی به طور همزمان از طریق یک سیم واحد استفاده کردند
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات محققان دانشگاه دوک نشان می دهد سلول های عصبی (نورون) قادر به ارسال چند پیام به طور همزمان هستند.

به گزارش شفا آنلاین، در سال های اولیه بروز علم ارتباط از راه دور، مهندسان از یک شیوه هوشمندانه برای ارسال چند تماس تلفنی به طور همزمان از طریق یک سیم واحد استفاده کردند.

این راهکار به سرعت محبوب شد و مورد استفاده قرار گرفت. مطالعات جدید محققان دانشگاه دوک نشان می دهد مغز قابلیتی مشابه دارد و یک نورون(Neuron) قادر به ارسال همزمان چند پیام است.

یک آزمایش تجربی ساده روی میمون ها نشان داد یک نورون قادر به رمزگشایی همزمان اطلاعات مربوط به دو صدای مختلف است و می تواند بین سیگنال مربوط به هر صدا به طور همزمان سوییچ کند. مطالعاتی که تا امروز صورت گرفته، بررسی یک نورون تحت تاثیر یک محرک بوده است و آنچه محققان را در این مطالعه جدید شگفت زده کرده، امکان پاسخ یک نورون به طور همزمان به دو محرک است.

این دقیقا همان کاری است که مغز به طور همزمان انجام می دهد و برای مثال وقتی در حال مکالمه با شخصی هستیم، موسیقی پخش شده در آن مکان را نیز می شنویم.

بررسی این مکانیسم مغز با استفاده از یک روش آماری به نام Dynamic Admixture Point Process نشان می دهد نورون به هر محرک با یک نرخ شلیک (firing rate) پاسخ می دهد. در علوم اعصاب، شلیک یا اسپایک همان پتانسیل عمل است که بر روی غشای تحریک پذیر یک سلول عصبی پدید می آید، طول اکسون را طی می کند و وظیفه پیام رسانی را بر عهده دارد.

پتانسیل عمل هم تغییری موقتی و گذراست که در پتانسیل غشای سلولها روی می دهد و پتانسیل داخل غشا به دلیل نفوذ یون سدیم به سرعت بالا می رود و سپس به سرعت پایین می آید. مطالعات نشان می دهد نرخ شلیک نسبت به هر محرک متفاوت است، ولی این تغییر حالت از واکنش به یک محرک تا محرک دیگر به قدری با سرعت رخ می دهد که مغز می تواند به طور همزمان دو رویداد را آنالیز کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: