کد خبر: ۱۸۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 15
دیابت، متاسفانه بیماری نسبتا شایع در جامعه است. دیابت در دراز مدت هم در اقایان و هم در خانم ها موجب اختلالات جنسی می شود که شایع ترین آن، ناتوانی جنسی در مردان است
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص اورولوژی گفت: تقریبا بعد از ده سال از ابتلا به بیماری دیابت، اختلالات جنسی در مردان، ظاهر می‌شود که درمان و تشخیص آن نسبتا مشکل است.

به گزارش شفا آنلاین، محمد رضا صفری نژاد متخصص اورولوژی با بیان اینکه از شایع ترین اختلالات جنسی ثانویه، بیماری هایی است که خود فرد دارد، افزود: بایستی افراد از ابتدا به بیماریشان توجه کنند. زیرا یکی از عوارض بیماری های دراز مدت می تواند اختلالات جنسی باشد.

وی با بیان اینکه اختلالات جنسی(Sexual dysfunction) انواع مختلفی دارد، ادامه داد: منظور ما در این جا، اختلال نعوظ در مردان است. سردسته بیماری هایی که سبب ناتوانی جنسی در مردها می شود، دیابت است. دیابت، متاسفانه بیماری نسبتا شایع در جامعه است. دیابت در دراز مدت هم در اقایان و هم در خانم ها موجب اختلالات جنسی می شود که شایع ترین آن، ناتوانی جنسی در مردان است.

این متخصص اورولوژی در ادامه بیان کرد: تقریبا بعد از ده سال از ابتلا به این بیماری، اختلالات جنسی در مردان، ظاهر می شود که درمان و تشخیص آن نسبتا مشکل است. این افراد باید حداکثر سعی خود را بکنند که با کنترل دیابت(Diabetes)، متحمل عوارض آن نشوند و در دراز مدت به مشکل برنخورند. دیابت، روی قلب و چشم و کلیه نیز تاثیر سوء می گذارد که در صورت مشاهده علایم آن باید به پزشکان مربوطه مراجعه شود.

صفری نژاد، با بیان اینکه علت اختلالات جنسی در مردان مبتلا به دیابت، دو موضوع عروقی و عصبی است گفت: ناتوانی جنسی می تواند هم از نوع شریانی باشد هم از نوع وریدی. در بیماران دیابتی از نوع شریانی است . شریانی که به دستگاه تناسلی مردها خون رسانی می کند دو شریان غاری است که قطری حدود یک میلی متر دارند.

صفری نژاد، در ادامه تاکید کرد: عروق دستگاه تناسلی در مردان، بسیار باریک است. توصیه می شود مردانی که دچار ناتوانی جنسی شده اند به پزشک قلب مراجعه کنند. سرانجامِ انسداد عروق کرونر قلب، سکته قلبی(heart attack) است که باید قبل از سکته، آن را درمان کرد. نکته شایان توجه درباره این موضوع هست که اگر استخوان لگن مردان بشکند ممکن است شریان های متصل به دستگاه تناسلی را قطع کند. در نتیجه، فرد، یک هفته بعد دچار ناتوانی جنسی کامل می شود.

وی با بیان اینکه هرعاملی که دچار آسیب به شریان خون دستگاه تناسلی آقایان شود باعث ناتوانی جنسی می شود، ادامه داد: این ناتوانی از ده درصد شروع می شود و به مرور، پیشرفت می کند. این مردان با افزایش سن نیز دچار ناتوانی جنسی می شوند. افرادی که در سن بالا دچار دیابت می شوند ناتوانی جنسی برایشان زودتر اتفاق می افتد و درمان دارویی ندارد.

این متخصص اورولوژی تصریح کرد: مکانیسم دوم این است که دیابت با پیشرفت زمان، اعصاب بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. منظور از اعصاب بدن، عصب گیری بدن است. در بدن، دو نوع عصب داریم: حسی و حرکتی. عصب حسی، باعث درک حس های مختلف و عصب حرکتی، باعث حرکت بدن می شود. متاسفانه بیماری دیابت، هم اعصاب حسی و هم اعصاب حرکتی را مختل می کند. مشکل جدی در این افراد، دچارشدن به یبوست(Constipation) مزمن است. زیرا حرکات پیشرونده روده ها دچار مشکل می شوند و به انتهای روده نمی رسند.

وی با بیان اینکه دیابت به علت آسیب زدن به اعصاب حسی مثانه باعث می شود این بیماران به هیچ وجه حس ادرار نکنند، افزود: اعصاب حسی در دستگاه تناسلی هم هست. قسمت عمده ی رابطه جنسی با لمس ایجاد می شود که از طریق عصب حسی به مغز می رسد و باعث شروع رابطه زناشویی می شود.

صفری نژاد، با بیان اینکه دیابت، دو نوع است، گفت: دیابت نوع دو در جامعه ما شایعتر و ارثی است که در دهه چهارم، معمولا خود را نشان می دهد. یکی از عوارض دیابت، نیاز به پیوند کلیه، پس از پانزده سال ابتلا است.

وی شایع ترین علت پیوند کلیه را دیابت دانست و گفت: آگاهی درباره این بیماری، بسیار ضروری است. این بیماران باید مدام قند خونشان را کنترل کنند.نباید از تزریق انسولین بترسند. سرنگ های جدید مخصوص انسولین، به شکل خودکار و سوزن آن، بسیار کم قطر است و قندخون را به خوبی کنترل می کند.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه فردی که مبتلا به دیابت نوع دو است ممکن است چاق و سیگاری هم باشد، ادامه داد: این افراد با تغییر سبک زندگی خود بهتر می توانند زندگی کنند. کافی است وزن خود را کم و سیگار را ترک کنند. به طور منظم ورزش و فشارخون(blood pressure) خود را کنترل کنند.

صفری نژاد، با تاکید بر اینکه تشخیص سریع و پیشگیری به موقع، بسیار مهم است، تصریح کرد: فردی که دیابت خود را کنترل کرده ولی باز هم به اختلالات جنسی مبتلا شده باید دقیق بررسی شود. حس بیمار و میزان جریان خون و شریان دستگاه تناسلی بستگی به میزان شدت بسته شدن شریان در دستگاه تناسلی و تنگی عروق دارد. ما با بررسی شخص مبتلا تصمیم می گیریم درمان را چگونه آغاز کنیم.

صفری نژاد، اظهارداشت: درمان های تزریقی و خوراکی یا عمل ها درمان هایی است که می توانیم بنابر اطلاع از وضعیت فرد، تشخیص دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: