کد خبر: ۱۶۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 25
اگر فکر می کنید تغییرات هورمونی تنها در بانوان رخ می دهند، باید در این زمینه تجدید نظر کنید. اصطلاح یائسگی به طور معمول با زنان مرتبط است، اما تغییرات هورمونی در مردان نیز با افزایش سن رخ می دهند
هورمون تستوسترون مسئول حفظ فعالیت جنسی است

شفا آنلاین:اگر فکر می کنید تغییرات هورمونی<Hormonal changes> تنها در بانوان رخ می دهند، باید در این زمینه تجدید نظر کنید. اصطلاح یائسگی به طور معمول با زنان مرتبط است، اما تغییرات هورمونی در مردان نیز با افزایش سن رخ می دهند.فرآیندی که به نام آندروپوز شناخته می شود از دهه چهارم زندگی مردان آغاز می شود. این فرآیند تدریجی به ناباروری در مردان منجر نمی شود. با این وجود، سطوح هورمون تستوسترون افت می کند و به ایجاد تغییراتی در اندام های جنسی و میل جنسی منجر می شود.

تغییر هورمونی در مردان چگونه است ؟
به گزارش شفا آنلاین:پیش از بلوغ، سطح تستوسترون در مردان به طور کلی پایین است. با آغاز دوران بلوغ، سطح تستوسترون روند افزایشی را دنبال می کند و این روند در طول بلوغ جنسی ادامه می یابد. تستوسترون توسعه عملکرد جنسی مردانه، رشد توده عضلانی، موی بدن، و همچنین تغییر در صدا را کنترل می کند.

تغییرات سطح تستوسترون
با افزایش سن مردان، تغییری چشمگیر در توانایی بدنی آنها در تولید DHEA، تستوسترون، و همچنین آندروژن های دیگرو صورت می گیرد. این شرایط به کاهش سطوح تستوسترون در دهه چهارم زندگی و سال های پس از آن در مردان منجر می شود. حدود 20 درصد از مردان در دهه ششم زندگی خود و 50 درصد از مردان هشتاد ساله و پیرتر افت قابل ملاحظه در سطوح تستوسترون را تجربه می کنند. تستوسترون مهمترین هورمون در ظرفیت جنسی مردان محسوب می شود و از این رو، کاهش سطح آن با افزایش سن اثر منفی بر فعالیت جنسی مردان دارد.

محدوده عادی سطح تستوسترون
به طور میانگین، سطوح تستوسترون در محدوده بین 2.7 و 17.3 نانوگرم در میلی لیتر برای مردانی که در بازه سنی 20 تا 49 سال قرار دارند و 2.1 تا 7.6 نانوگرم در میلی لیتر برای مردان 50 ساله و پیرتر قرار دارد. سطوح کمتر از 2.5 نانوگرم در میلی لیتر برای گروه نخست و 2.0 نانوگرم در میلی لیتر برای گروم دوم به عنوان سطوح پایین در نظر گرفته می شوند. اما افزون بر سن، سطوح پایین تستوسترون می تواند به واسطه عوامل دیگری مانند چاقی، دیابت، عفونت های جدی، بیماری های کبدی و کلیوی، اختلالات هورمونی دیگر، و عوارض جانبی برخی داروها شکل بگیرد.

تغییرات تعادل تستوسترون/استروژن
تعادل تستوسترون/استروژن (T/E) در سلامت هورمونی مردانه حیاتی است. برای مردی سالم نسبت تستوسترون:استروژن بالا خواهد بود. اگرچه تستوسترون هورمونی مردانه است، مقدار اندکی استروژن در مردان از تستوسترون تولید می شود. با افزایش سن و همراه با تغییرات هورمونی در مردان، نسبت تستوسترون:استروژن کاهش می یابد. آروماتاز، آنزیمی که عمدتا در سلول های چربی وجود دارد، تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند. با افزایش سن، فعالیت آروماتاز افزایش می یابد و از این رو، مردان عضله بیشتری از دست می دهند و شاهد افزایش چربی بدن خود هستند.

پزشک آنلاین

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: