کد خبر: ۱۶۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 21
رئیس طرح ملی خون‌های نادر ایران خبر از ارائه و تصویب موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه‌های خون اصلی و سایر سیستم‌های گروه خون در منطقه داد

شفا آنلاین>سلامت>مدیر آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی انتقال خون ایران با اشاره به همکاری این آزمایشگاه با سازمان جهانی بهداشت گفت: موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه‌های خون اصلی و سایر سیستم‌های گروه خون تصویب شد.


به گزارش شفا آنلاین، مصطفی مقدم، اظهارداشت: کارگاه نظری  و عملی غربالگری(Screening) آنتی‌بادی‌های غیر منتظره در راستای همکاری به سازمان جهانی بهداشت برای  کشورهای عضو EMRO برگزار شد و 9 شرکت کننده از کشورهای افغانستان، عراق،ترکیه، عمان، مصر و سودان در آن حضور داشتند که مباحث برای آنها بسیار جدید و جالب و مفید بود.

مقدم با اشاره به سطح علمی بالای ایران در این رابطه و رضایت  شرکت کنندگان این کارگاه آموزشی از مباحث و موارد معرفی شده گفت: در این کشورها در بهترین شرایط چند مرکز خصوصی با امکاناتی نا همسان و غیر همگن خدماتی را در زمینه غربالگری آنتی بادی های ناخواسته انجام می دهند و از این نظر ایران نسبت به این کشورها برتری دارد.

مدیر آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی انتقال خون ایران معرفی سطح علمی و توان و دانش فنی آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی ایران را از دستاوردهای این سمینار آموزشی دانست و افزود:  این سمینار همچنین بازاریابی برای کیت های تولید ایران به شمار می رفت و از میان کشورهای منطقه برای همکاری مشترک و خرید کیت‌های تشخیصی پیشنهاد داشتیم.

رئیس طرح ملی خون‌های نادر ایران همچنین خبر از ارائه و تصویب موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه‌های خون اصلی و سایر سیستم‌های گروه خون در منطقه داد.

وی ارسال نمونه و مشاوره برای غربالگری آنتی بادی های ناخواسته را از دیگر دستاوردهای سمینار یاد شده دانست و گفت:کیت های تشخیصی مربوط، در ایران تولید انبوه می شود و در 400 مرکز ایران توزیع و مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی انتقال خون ایران در مورد این طرح گفت: این طرح از سوی سازمان جهانی بهداشت(WHO) پذیرفته شده است و منتظر شروع مراحل اجرایی طرح هستیم.

مقدم از استمرار کارگاه مشاوره فنی و آموزشی خبر داد و افزود: در سال 2018 نیز سمینار دیگری برای کشورهای منطقه امرو پیش‌بینی شده است.

وی گزینش نامناسب افراد شرکت کننده در سمینار آموزشی و نداشتن اطلاعات نسبتا پیشرفته انتقال خون و ضعف زبان انگلیسی در نماینده برخی از کشورها را از مشکلات این کارگاه آموزشی دانست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: