کد خبر: ۱۲۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 24
فوق تخصص بیماری های کلیه درگفتگو با شفاآنلاین:
شفاآنلاین :عضو سابق هیات مدیره انجمن نفرولوژی کشور گفت: شکاف بین مردم وپزشکان را به طورمستقیم ازکوتاهی مسولان نظام پزشکی می دانم چرا که نمی تواند جامعه پزشکی را با جامعه پیوند دهد.
دکتر حسن ارگانی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین با بیان این مطلب گفت: موضع گیری های سازمان نظام پزشکی در بعضی از موارد شفاف نبوده و باید شفاف تر از این عمل می کردند. ضمن اینکه معتقدم نظام پزشکی باید ببیند وظایفش در چه چیز هایی است و همانطور که از اسمش پیداست یعنی باید یک قانون نظام مند برای سیستم پزشکی کشوروجود داشته باشد.

Image result for ‫دکتر حسن ارگانی متخصص کلیه‬‎

 فوق تخصص نفرولوژی گفت:درچنین شرایطی  باید دید آیا سازمان نظام پزشکی به این وادی وارد شده ؟ وآیا رضایتمندی پزشکان را جلب کرده یا نه؟ فعالانه وارد شده یا نه؟

 وی بیان کرد:  سازمان نظام پزشکی بیشتر به دنبال مسائل رفاهی پزشکان آن هم به صورت کمرنگ است . به عنوان مثال : کدام رستوران ها ، سینماها و ... تخفیف می دهند .اما من به عنوان یک پزشک میگویم اینها به درد پزشکان نمی خورد. بلکه همدردی جامعه به درد پزشکان می خورد که آن هم باید به واسطه ی سیستم نظام پزشکی به دست آید و متأسفانه این سازمان به هیچ عنوان این کاررا نکرده است.

ارگانی گفت: نظام پزشکی باید مردم و پزشکان را به هم پیوند دهد کما اینکه ما می بینیم اینگونه نیست و  شکافی بین آنها به وجود آمده و روز به روز هم بیشتر می شود. این شکاف بین مردم وپزشکان را من مستقیماً ازکوتاهی مسولان ومدیران نظام پزشکی می بینم چرا که نمی تواند سیستم پزشکی را با جامعه پیوند دهد.

 فوق تخصص کلیه گفت: سازمان نظام پزشکی برای پیوند جامعه و پزشکان باید تصمیمات بسیار فکورانه ای اتخاذ کند. قاطعیت، تشویق ، تنبیه و ملایمت ؛هر کدام در جای خودش لازم است. من نمی گویم که در همه موارد با قاطعیت برخورد شود بلکه بعضی اوقات باید با ملایمت و لطافت برخورد شود. ولی نتیجه بسیار مهم است که بین مردم و پزشکان یک ارتباط صمیمانه تری به وجود آید.


 وی اظهار کرد: متأسفانه امروز شاهد یک گسست و جدایی بین مردم و پزشکان هستیم و در این بین کسی مقصر نیست جز برخی رسانه ها وعملکرد نظام پزشکی.

  ارگانی گفت: من معتقدم که نظام پزشکی نه تنها از کیان پزشکان بلکه از کیان مردم هم نتوانسته به درستی دفاع کند و ،وقتی که از صیانت پزشک دفاع نشود از صیانت مردم جامعه هم دفاع نمی شودو من دلم از این مسئله به درد می آید. چرا که وقتی پزشک ارزش واقعی و حرمت  نداشته باشد افرادی که به خدمات پزشکی نیاز دارند آسیب می بینند.

وی اضافه کرد: آسیب گسست ارتباط بین بیمار و پزشک دو جانبه است ولی من دلم به حال پزشکان نمی سوزد  چرا که این آسیب  برای خدمت گیرندگان خدمات پزشکی به مراتب بیشتر است.

 وی  دربخش دیگر سخنانس خاطر نشان کرد:من ازهمکارانم درخواست می کنم  برای انتخابات نظام پزشکی فقط به شعارهای کاندیدا ها دل نبندند بلکه به عملکرد و سابقه ی کاندیداها در طول مدت خدمت نیز توجه کنند و ببینند چه کسانی را با چه سبقه ای انتخاب می کنند.

 وی در پایان گفت:من مهمترین چالش نظام پزشکی را سوء مدیریت می دانم و اینکه موقعیت سنجی درستی هم در برخورد با مشکلات نداشتند که باعث آثار زیانباری شد . همچنین نظام پزشکی نتوانست رابطه  سالمی را بین پزشکان و مردم ایجاد کند.ولی نقطه ی قوت نظام پزشکی این است که همچنان میتواند با همفکری پزشکان قوانین را در چهارچوب سیاست های قانون پزشکی برای پزشکان ایجاد کند. اگربرای انتخابت نظام پزشکی افرادی با تجربه وشناخته شده شرکت کنند که اهداف روشن و واضحی داشته باشند که شعاری هم نباشد قطعاً پزشکان بیشتری شرکت خواهند کرد ودرآینده نیزشاهد تحولات جدی ترومنسجم درامور مربوط به جامعه پزشکی خواهیم بود

وی افزود :در عملکرد وزارت بهداشت هم باز این  سیکل معیوب خودنمایی می کندو و در واقع نظام پزشکی ،وزارت بهداشت ومردم سه ضلع مثلث هستند وهر سه ضلع این مثلث متأسفانه از هم جدا است.چراکه  از طریق نظام پزشکی درد مردم باید به وزارت بهداشت منتقل شود و مشکلات وزارت بهداشت را سازمان نظام پزشکی به پزشکان منتقل کند و در کل این ارتباطات درست منسجم و سازنده نبوده است.

دکتر ارگانی درباره طرح تحول سلامت هم گفت:این طرح  تئوری و شعار خوبی داشت ولی متأسفانه به دلیل عدم هدفمندی ها این طرح  به انحراف کشیده شد.در این طرح باید مشخص می شد که به چه کسانی ، چقدر،چه زمانی خدمات ارائه شود و این خدمات از کجا تأمین اعتبار شود .که متأسفانه در این طرح به صورت شفاف به این سوالات مهم پاسخ داده نشده بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: