کد خبر: ۱۲۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفا آنلاین>بیمه و بانک>مدیرعامل بیمه البرز با حمایت از ایده بیمه مرکزی برای تعیین نرخ های تکلیفی باهدف ساماندهی و جلوگیری از نرخ شکنی های غیرفنی در صنعت بیمه گفت: شرکت هایی که نرخ های غیرفنی به مشتریان عرضه می کنند، با مشکلاتی چون کسری نقدینگی مواجه هستند.
به گزارش شفا آنلاین، سید رسول تاجدار روز چهارشنبه پس از نواخته شدن زنگ آغاز معاملات امروز بورس که به مناسبت هفتمین سالگرد عرضه سهام این شرکت انجام شد،
در جمع خبرنگاران درباره هشدار رئیس کل بانک مرکزی درباره احتمال تعیین نرخ های تکلیفی اظهار داشت: بعد از مشکلی که برای یکی از شرکت های بیمه رخ داد (بیمه توسعه)، مسئولان بیمه مرکزی نگران توان شرکت ها در پوشش تعهدات خود بویژه در رشته بیمه عمر هستند.
وی با بیان اینکه رشته بیمه عمر شرایط خود را دارد و بیمه گر امروز حق بیمه دریافت می کند اما باید 10 سال بعد پاسخگوی تعهداتش باشد، گفت: درصورتی که شرکت های بیمه به نرخ گذاری غیرفنی ادامه دهند، نرخ گذاری تکلیفی در صنعت بیمه اقدام کاملا درستی خواهد بود.
وی تصریح کرد: در شرایط امروز اقتصاد نمی شود یک شرکت بیمه عمر را با نرخ تضمینی 28 درصد به بیمه گذار بفروشد که البته با تصمیم اخیر شورای عالی بیمه نرخ تضمینی به 16 درصد کاهش یافت.
نماینده دولت در بیمه البرز تاکید کرد: چطور می شود در شرایط امروز اقتصاد ایران سود 28 درصدی در رشته بیمه عمر محاسبه و به بیمه گذار پرداخت کرد در حالی که بیمه گر باید حداقل 32 درصد از این پولی که محل حق بیمه ها کسب می کند، عایدی داشته باشد.
تاجدار تصریح کرد: این نرخ گذاری های غیرفنی نشان می دهد که شرکت یادشده دچار مشکل نقدینگی است و می خواهد با ارایه این نرخ ها بخشی از مشکل خود را پوشش دهد.
عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی به تازگی به شرکت های بیمه هشدار داده است که اگر به نرخ شکنی ادامه دهند، برای حفظ حیات و اعتماد صنعت بیمه، برای برخی از رشته ها نرخ تکلیفی تعیین می کند.
وی پیش از این نیز گفته بود، بیمه مرکزی باوجود اینکه طبق مصوبه شورای عالی بیمه می تواند کف نرخ ها را اعلام کند اما نمی خواهد در این حوزه ورود کند اما اگر نرخ شکنی و ارائه نرخ های غیرفنی و رقابت های ناسالم ادامه یابد، ورود خواهد کرد.
همتی که از خردادماه امسال بار دیگر سکان هدایت بیمه مرکزی ایران را بر عهده گرفته، بارها تصریح کرده است که شرکت های بیمه با اخلاق حرفه ای به اعتلای صنعت بیمه کمک کنند.

* وضعیت بازار بیمه سال آینده بهبود می یابد
مدیرعامل بیمه البرز در پاسخ به سوال درباره دستاوردهای برجام در حوزه صنعت بیمه و رایزنی با شرکت های داخلی اظهار داشت: هیات های متعددی تمایل به ورود به بازار بیمه ایران دارند زیرا ایران پتانسیل لازم را برای رسیدن به ضریب نفوذ به میانگین جهانی بیمه (حدود هفت درصد) در طی پنج سال آینده دارد.
وی با اشاره به رایزنی شرکت های بیمه با بیمه گران خارجی طی ماه های گذشته گفت: بخشی از مشکل مراودات به مشکل نقل و انتقالات بانکی باز می گردد که امیدواریم این موضوع حل شود و سال آینده شاهد رونق اقتصادی در کشور بویژه در صنعت بیمه باشیم.
تاجدار در عین حال افزود: در شرایط کنونی بیمه البرز برای همکاری با بیمه گران بین المللی بویژه در حوزه بیمه اتکایی مشکلی ندارد و با شرکت های بزرگ در حوزه نفت و انرژی همکاری می کند.
وی گفت: تنها مشکل عمده در این همکاری ها موضوع نقل و انتقال وجوه و ارز است که این مساله نیز با توافق طرفین حل شده و اینطور نیست که شرکای ما بخاطر این مشکل، به تعهدات خود عمل نکنند.
مدیرعامل بیمه البرز افزود: فعالیت های خوبی در این زمینه آغاز شده و برخی شرکت های خارجی به دنبال ایجاد نمایندگی در ایران و یا شراکت با شرکت های داخلی هستند.

* تفکیک بیمه های عمر و غیرعمر ضروری است
نماینده دولت در هیات مدیره بیمه البرز در پاسخ به سوال دیگر درباره تلاش بیمه مرکزی برای تفکیک بیمه عمر و غیرعمر نیز اظهار داشت: این تفکیک بخاطر حساسیت های درستی است که در زمینه ایفای تعهدات شرکت های بیمه در رشته بیمه عمر و زندگی وجود دارد.
تاجدار با یادآوری اینکه در هیچ کجای دنیا و بویژه شرکت های صاحب نام بیمه به صورت عمومی (General) کار نمی کنند، افزود: تعهدات شرکت های بیمه در بخش عمر و زندگی 10 تا 15 ساله بوده و لازم است نهادهای ناظر به صورت مداوم تحرکات مالی شرکت ها را رصد کنند.
وی تاکید کرد: در دیگر کشورها، شرکت های بیمه نمی توانند درآمد حاصل از بیمه عمر و زندگی را در حوزه های دیگر هزینه کنند و از این رو حساسیت بیمه مرکزی در این رشته اقدامی حرفه ای است.
وی یادآور شد: بیمه البرز تنها سه درصد از بازار بیمه عمر سهم دارد زیرا معتقد است در این رشته ضریب ماندگاری بیمه گذار نسبت به تعداد بیمه نامه های صادره اهمیت بیشتری دارد.
تاجدار با انتقاد از شرکت هایی که نرخ های غیرفنی در حوزه بیمه عمر ارایه می کنند، گفت: در سال های گذشته این نرخ ها گاهی تا 28 درصد نیز می رسید اما با مرور زمان و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی مشخص شد که این نرخ ها غیرفنی است و در بلند مدت بیمه گران را در عمل به تعهداتشان با مشکل مواجه می کند.
مدیرعامل بیمه البرز در پاسخ به پرسش درباره ایده کاهش سرمایه اولیه مورد نیاز برای تاسیس شرکت بیمه نیز اظهار داشت: سرمایه اولیه یکی از پارامترهای مهم در ایجاد یک شرکت بیمه است که در کنار آن سخت گیری در اعطای مجوز نیز وجود دارد و با توجه به شرایط امروز بازار بیمه، این کاهس عقلایی نیست.
وی با تاکید بر اینکه حجم صنعت بیمه امروز چندان قابل توجه نیست، گفت: وقتی بروز یک خسارت عمده در پتروشیمی ها موجب می شود تا تعادل در حساب ها به هم بریزد، باید سخت گیری هایی در ایجاد شرکت های جدید داشته باشیم.
تاجدار یادآور شد: کل بازار حق بیمه ایران پارسال 22 هزار و 600 میلیارد تومان یعنی حدود هفت میلیارد دلار بود در حالی که در جهان چهار هزار و 800 میلیارد دلار حق بیمه صادر شد.
به گفته وی، درحالی میانگین حق بیمه در ایران 90 دلار تعیین می شود که در دیگر نقاط جهان بالغ بر سه هزار دلار است.

* رشد سرمایه بیمه البرز پس از ورود به بورس
مدیرعامل بیمه البرز در ادامه با اشاره به آغاز هفتمین سال عرضه سهام این شرکت در بورس، گفت: سرمایه این شرکت از حدود 25 میلیارد تومان در سال 88 به 400 میلیارد تومان رسیده و در این مدت پرتفوی بیمه البرز 5.5 برابر شده است.
تاجدار افزود: در حالی که در این مدت کشور با مشکلات و معذوریت هایی در عرصه داخلی و بین المللی مواجه بود، پرتفوی بیمه البرز از 313 میلیارد تومان به 1710 میلیارد تومان افزایش یافت به نحوی که در مجموع عمومی تیر ماه امسال بیمه البرز بازدهی سهام بیمه حدود 31 درصد برآورد شد.
وی با یادآوری اینکه در طی هفت سال گذشته 18 شرکت بیمه وارد عرصه رقابت در این صنعت شده اند، گفت: با وجود افزایش رقبا، سهم بیمه البرز از بازار از 5.5 درصد به هشت درصد رسیده است.
تاجدار یادآور شد: شرکت های بیمه امروز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که سبب شده هیچ یک از ذی نفعان این صنعت اعم از دولت، بیمه گذاران، بیمه گران و واحدهای نظار بیمه از شرایط موجود راضی نباشند.
وی گفت: دولت به معنی عام آن و نه قوه مجریه، در شرایطی توسعه صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن را دنبال می کند که این صنعت مجبور است مبالغ بالایی را بابت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به دولت پرداخت کند.
وی اضافه کرد: اگر چنین هزینه هایی به صنعت بیمه تحمیل نشود، شرکت ها می توانند از نقدینگی و ذخایر خود برای جذب مشتریان بیشتر و تنوع سبد بیمه خود استفاده کنند که این کار رونق بیشتر این صنعت را در پی خواهد داشت.
تاجدار با یادآوری نارضایتی بیمه گذاران از پرداخت نشدن به موقع خسارت ها از سوی شرکت های بیمه گفت: امروز برخی شرکت های بیمه با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند.
این مدیر صنعت بیمه از افزایش سهم صندوق تامین خسارت های بدنی از بیمه شخص ثالث از رقم پنج درصد به هشت درصد گلایه کرد و گفت: این کار هرچند با هدف پوشش اجتماعی زیان دیدگان انجام می شود اما در بلند مدت به ضرر بیمه گذاران خواهد بود.

*زیان شرکت های بیمه از کاهش نرخ سود بانکی
نماینده دولت در بیمه البرز همچنین گفت: طبق آیین نامه ها، شرکت های بیمه حداقل باید 30 درصد سرمایه خود را در بانک ها سرمایه گذاری کنند اما امروز با کاهش نرخ سودهای مصوب شورای پول و اعتبار، سود حاصله آنها از این بخش افت قابل توجهی یافته است.
تاجدار افزود: برای نمونه سود حاصله بیمه البرز از این محل از 20 میلیارد تومان پارسال به 14 میلیارد تومان کاهش یافته است.
مدیرعامل بیمه البرز تاکید کرد: این شرایط موجب شده تا میانگین بازده دارایی در صورت های مالی شرکت های بیمه به زیر 12 درصد تقلیل یابد.
وی یادآور شد: تا دو سال پیش شاهد پرداخت سودهای 29 درصدی به سپرده گذاران در برخی بانک ها بودیم و امروز هم نرخ سود سپرده های بانکی 15 درصد در حالی که صنعت بیمه باید سود 12 درصدی به سهامداران پرداخت کند؛ در چنین شرایطی چطور می توان توقع داشت که مردم پول خود را به این بخش هدایت کنند.
تاجدار از اجرا نشدن کامل حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه نیز گلایه کرد و افزود: در سال های اخیر و به دنبال وضع تحریم ها، ارتباطات صنعت بیمه در کنار بخش های دیگر اقتصاد با دنیا قطع شد که نتیجه آن عقب ماندن از تکنولوژی های روز بود.
وی افزود: برای نمونه شرکت های خارجی 70 نوع بیمه تنها در رشته بیمه عمر طراحی کرده اند در حالی که سبد بیمه ای ایران مناسب با نیازهای مشتریان نیست.
تاجدار با انتقاد از وجود رقابت های ناسالم و غیراصولی در صنعت بیمه گفت: بیمه گذاران زیان اصلی را از این رقابت های نادرست می بینند.
وی با تاکید بر اینکه نهادهای ناظر بر صنعت بیمه باید به خوبی بازار را رصد کنند، گفت: چطور است که یک شرکت بیمه تنها با پنج سال فعالیت 2 هزار نمایندگی دایر می کند اما شرکت های دیگر با سابقه چند ده ساله کمتر از آن نمایندگی دارند؛ مگر می شود نسبت بدهکاران به بیمه های صادره 95 درصد باشد؟

* لزوم مقررات زدایی در صنعت بیمه
محمدرضا تقوایی رئیس هیات مدیره بیمه البرز نیز در این نشست به خبرنگاران گفت: صنعت بیمه با حجم بالایی از مقررات دست و پاگیر مواجه است و در این عرصه باید مقررات زاید پالایش شود.
وی بر اجرای سیستم نظارت تعرفه ای بر صنعت بیمه تاکید کرد و یادآور شد: در اغلب کشورهای پیشرفته در کنار ایجاد بازار رقابتی برای شرکت ها، نظارت تعرفه ای اعمال می شود تا شرکت ها محصول خود را زیر نرخ واقعی نفروشند.
تقوایی درباره پایین بودن ضریب نفوذ صنعت بیمه در ایران توضیح داد: بیمه گران ایرانی محصولات متنوع و متناسب با نیاز مشتریان ندارند در حالی که باید هر سال چند محصول جدید به بازار عرضه کنند.
این مدیر صنعت بیمه افزود: شرکت های بیمه ترجیح می دهند در محصولات سنتی چون خودرو، آتش سوزی، باربری، مسئولیت و نظایر آن فعال باشند تا محصولات جدید طراحی و عرضه کنند.
تقوایی به ارایه بیمه نازایی و سرطان از سوی بیمه البرز اشاره کرد و گفت: اینکه امروز جامعه به صنعت بیمه نگاه خوبی ندارد، به این خاطر است که محصولات قدیمی نیازهای آنها را برطرف نمی کند.
وی از کمبود نهادهای ناظر تخصصی صنعت بیمه گلایه کرد و گفت: در اغلب کشورهای چنین نهادهایی برای رسیدگی به اختلافات شرکت های بیمه با یکدیگر و یا با بیمه گذاران وجود دارد تا از رسیدگی به موضوع در مراجع قضایی که امری زمان بر و فرسایشی است، جلوگیری شود.
تقوایی بر لزوم توجه ویژه به توانگری شرکت های بیمه تاکید کرد و گفت: توانگری و نگاه حاشیه توانگری در بیمه سالهاست که در قانون تاسیس بیمه مرکزی و مصوبات شورای عالی بمیه محدود شده است در حالی که این موضوع نیازمند قانون مشخص دارد تا میزان ضوابط توانگری شرکت ها مشخص شود.
بیمه البرز 15 مهر سال ۱۳۸۸ در راستای قانون سیاست های ابلاغی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و به عنوان نخستین شرکت بیمه دولتی در بورس پذیرفته و 80 درصد سهام آن واگذار شد و بدین ترتیب از یک شرکت بیمه دولتی به شرکت بیمه خصوصی تغییر مالکیت داد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: